MX fjädring på SM

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Jag kommer att köra cirka 70-80% MX och vill kunna köra SM någon gång. Det råder ingen tvekan för mig om att jag ska köpa en riktig cross, dock tänkte jag fråga er om det går att köra SM med MX fjädring på bana? Finns ingen möjlighet just nu att ha två hojar. Tänkte komplettera med större rotor och distans bara.

Rent logiskt borde MX funka bättre än endurofjädring. Med lite ändrade inställningar, kan man köra utan att bli avkastad på bana? :3freak

Jag har bara provat lite motard med standard endurofjädring, och det funkar väl sådär. Det känns väldigt mjukt både fram och bak, och geometrin ändras kraftigt vid t.ex. inbromsning då gaffeln dyker så mycket. Har inte provat med crossfjädring men tänker att det måste vara bättre.

Last edited:
Jag kör med en crf gaffel på min xr650r. Betydligt styvare fjädring, mkt trevligare på vägen tycker jag. Bakdämparen är fortf. Original dock.

Last edited:
crossfjädring är antagligen bättre i hopp och stalp, men enduron följsammare .
Ökar du dämpningen så funkar enduron skaplig som Motard.
Bäst är nog att pröva .....

Det fungerar utmräkt. Nej det är inte lika bra som dedikerad SM fjädring men handlar det om att slänga runt cykeln på gocartbanor några gånger om året så duger det utmärkt.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...