Muttern till framdrevet

RichardRoskvisi

Richard
Gick med
1 Nov 2006
Hoj
Hayabusa
Har precis (igår) fått värma muttern till framdrevet som satt som fan.
Frågan är om jag behöver Loctite eller liknande vid återmotering ?
Finns 1 bricka man viker över muttern + säkring inne i muttern + bricka utan på allt med insexbult.

Har precis (igår) fått värma muttern till framdrevet som satt som fan.
Frågan är om jag behöver Loctite eller liknande vid återmotering ?
Finns 1 bricka man viker över muttern + säkring inne i muttern + bricka utan på allt med insexbult.
det behövs ingen loctite,d räcker gott med det du redan har!

alltså vad ska ni med loctite till ifall det finns en bricka som man viker:va

Varför sitter det loctite på då från början om det inte behövs? Jag tror knappast att dom under produktionen av en hoj gör saker som man inte måste. :confused:

Har personligen aldrig använt något annant en den låsbricka som sitter från början..
Har aldrig heller tappat ett framdrev.. Så det räcker gott med den brickan.

I detta fallet så är temat hängslen och livrem,jag har varit med om en mutter till framdrevet som gängade loss sig......spännade.

Varför chansa ?

Jag loosa muttern till framdrevet på min förra R6a. Det som hände var att man började missa växlar men drevet lossna aldrig. Fixa en ny som jag montera utan loctite och den satt kvar. Vikbrickan ska ju göra jobbet men man vet ju aldrig.
Så loctita om du vill lr så skiter du i det.

Svårt att veta från hoj till hoj, man får väl lita till vad tillverkarna rekomenderar....

Till Millen finns ingen "vikbar" bricka, i manualen rekomenderas : 50 Nm och Loctite 243. Drevet har inte lossnat tidigare och inte heller sedan jag bytte drev förrra sommaren heller:tummenupp

Last edited:
Kör FZR 1000 -87 och där har muttern lossnat trots "vikbricka". Den nya ska sättas fast ordentligt. En ny är på ingående. Någon som vet var jag kan få tag på en sådan snabbare, hellst igår, nere i Malmö trakten?

Last edited:
Back