Musiktips tack. Denna gång snöar vi in på jazz...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har någon slags dolt intresse för jazz. Så fort det spelas så gillar jag det, framför allt om det spelas live, men jag tjöper/laddar ner det aldrig. Kanske för att man inte har en aning om de olika artisterna.

Ibland har jag försökt dra ner nån samlingsplatta men då sitter man där med armstrong och fitzgerald etc som jag inte gillar...

Jag vill ha tips på den lite rappare formen av jazz. Tror att den kan kallas för dixieland eller new orleans-jazz (ni vet såndär med typ en balalaika/mandolingitarr ock lite blås, trummor etc). Gärna med mycket improvisationer och experiment!

Även annan form av intressant jazz är intressant, dock inte zetterlund, armstrong, fizgerald och annan släpig musik, utan här är vi ute efter lite fart och konstiga improvisationer!

Ett plus är givetvis att man kan ladda ner det för provlyssning innan. Lite drygt att börja tjöpa skivor i en hel ny genre utan att ens hört de olika artisterna/stilarna.

Charlie Parker är ju en artist du måste kolla in. Nån skiva kanske är lite släpig men för det mesta är det en helt vansinnig fart på det hela.

Även annan form av intressant jazz är intressant, dock inte zetterlund, armstrong, fizgerald och annan släpig musik, utan här är vi ute efter lite fart och konstiga improvisationer!

Då kanske du ska testa porrfilmsfunk, eller som vissa kallar "fusion" och är lite funkigare jazz. Som vanligt med musik, så antingen spyr man av extrema plågor eller så triggas man av något. Som klaviaturist gillar jag såklart Herbie Hancocks Fender Rhodes-onani. Men men – kanske inte din cup of tea?

Herbie Hancock cameleon live 1975

Är inte helt säker på vad du e ute efter men Killing Jive med Cats and the Fiddle är banjosväng med gammalt stuk.
Vidare tycker jag att Neo-swing snubbar som Big Bad Voodoo Daddy har ett bra driv i de flesta låtarna.

Charlie parker var lite för släpigt, men tack ändå för tipset!

Big Bad Voodoo Daddy är på väg ner för provlyssning.

Hancock svängde däremot på ett skönt sätt! Dock inte dixiejazz, men härligt funkigt! Ska lyssnas mer på.

Cats and the Fiddle finns inte som torrent = ingen provlyssning idag.

Dixieland kan nog även liknas som någon slags gladjazz. Lite som musik till tecknad film eller nåt... Här är ett exempel. Härlig energi! http://www.youtube.com/watch?v=AUdkUMv6ico&feature=related

Det låter som om fusionjazz är din kopp té.

Testa Billy Cobham och Alphonse Mouzon. Plattorna "Spectrum" resp "Mind Transplant". Att universalgeniet Tommy Bolin lirar gitarr var det som fick upp mitt intresse för dem. Mouzons trumlir är helt hysteriskt.

Sen har ju Pat Metheny och Al DiMeola gjort en del sjyssta grejor.

Om vi snackar lite mer jazzigt så var ju det mesta Buddy Rich och Gene Krupa höll på med rätt så svängigt. Gissa var Ian Paice och Buddy Miles hittade inspirationen någonstans?

:näsblod

Att den enes bröd är den andres död är en en gång bevisat!

Fy faan :zpy

Alla måste genast sluta lyssna på jazz, DR tycker det är skit och tog sig både tid och bandbredd för att meddela detta!

Sluta lyssna på jazz för helvete!!! Nu!!

Big Bad Voodoo Daddy är bra skit! Extra plus att det är inspelat i nutid och låter bra rent inspelningstekniskt (till skillnad från 30-60-talsinspelningar).

Chris äsh tips är svårare att få tag på över nätet.

Artie Shaw är seeeeg.

Om du gillar BBWD så kan du även kolla upp Ray Collin's Hot-Club, som väl egentligen inte är jazz utan mer swing/jump blues. Bra är det iallafall.

[YOUTUBE-ID]cErQ1Y22XWw[/YOUTUBE-ID]

Kolla även in svenska Nosey Joe and the Pool Kings (också mer åt swing/jump blues-hållet).

http://www.myspace.com/noseyjoe

Big Bad Voodoo Daddy är bra skit! Extra plus att det är inspelat i nutid och låter bra rent inspelningstekniskt (till skillnad från 30-60-talsinspelningar).

Chris äsh tips är svårare att få tag på över nätet.

Artie Shaw är seeeeg.

Kul att du gillar Big Bad :-)

du kan även kolla upp Brian Setzer Orchestras klassiska platta Vavoom

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back