Mus eller sabotage?

Kyro

Med lem
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
1998 Yamaha XJ900
Sabotage eller mus? Lägger denna tråden här för gissningar.

Körde med hojen sist förra onsdagen på ett kvällsrally, funkade utan problem som vanligt får jag säga:)

Skulle ha den till jobbet nu i onsdags för jag skulle sluta lite tidigare o ville komma hem snabbt från Malmö :)

Onsdag morgon 06:15..
Baxar på mig full mundering. Lirkar ut hojen från garaget, packar in matväskan med mackor o kaffe. Nu e de bara o sticka ut o köra, kollar neutrallampan - japp grön!

Trycker på starten 1-2 sec, (brukar starta direkt). Startmotorn spinner men hojen startar inte! Hmm... fortsätter att trycka i nästan 10 sec, startmotorn snurrar på men lika död. Slår en blick på displayen, ser att de blinkar med stora bokstäver
"FI-ERROR" "FI-ERROR" "FI-ERROR"

Vet inte vad man tänker just i den stunden, men de snurrar på bra i skallen just då:huvet

Min tanke efter ett tag var ju att det var nått elektronikfel som kommer att gå på garantin.

Blev ju vanliga bilen till jobbet o klädbyte.. surt!

Väl framme med BILEN i Malmö så ringde jag Gert Mc

Svare från Gerts var "du får fixa en bärgare hit så kollar vi den i datorn...".
Kollade med försäkringsbolaget och som väl var hade jag tillägg på försäkringen så 0 kr i bärgningskostnad.

Bild på bärgningen:

B%C3%A4rgare.jpg

Sen på torsdag em ringde Gert's MC o sa att man hittat felet men trodde att det måste vara sabotage alt. möss, dom kunde inte fatta vad som hänt.

Jag tror ju inte på möss, fattas ca 20 cm på sladden från tändimpulsgivaren. Någon måste ha varit inne i garaget under veckan på kvällen innan man låst garaget och slitit av sladden.

Vet inte hur det ser ut om en mus gnagt av en kabel men inte så här tror jag (Bild)

T%C3%A4ndinpulsgivare.jpg

Kan ju tilläggas att på kontakten är den gula sladden helt borta.
(Bild)

Kontakt.jpg

Blev kanske lite långt, men jäkligt upprörande ...

Varför blev denna kabel drabbad om det nu är någon som varit ute efter att förstöra?? Inget annat är varken förstört eller försvunnet i garaget.

Kontentan av detta är att det blir en deckare i garaget + att jag blev av med 2286 kr.

Men jag vill ge Gerts MC en eloge att dom fixade hojen snabbt, fick hem den idag (fredag).

Du borde se spår om det var möss tycker jag.
När möss tar sig an ett elsystem så brukar de ju skräpa ned mer än tom behöriga elektriker. Tex har ju möss en teknik att skala kabel som gränsar till fragmentering: ännu mer bitar av kabelisolering på golvet än från en behörig elektriker. Plus små bitar av en helt annan och svart kabeltyp.

Last edited:
Du borde se spår om det var möss tycker jag.
När möss tar sig an ett elsystem så brukar de ju skräpa ned mer än tom behöriga elektriker. Tex har ju möss en teknik att skala kabel som gränsar till fragmentering: ännu mer bitar av kabelisolering på golvet än från en behörig elektriker. Plus små bitar av en helt annan och svart kabeltyp.

:skrattaåt:D

Så sant så sant, dom små mössen skulle säkert klara av att gnaga av dessa kablar, men knappast så rent att du inte märkt att dom gjort det.

Lågt att sabotera på det viset :mad:

Möss vill inte gärna bita i metall. Stålullstussar (t.ex. rostfria disk-tussar från ICA) vid diskbänken (som foder kring rören) hindrar de små liven från att ta sig upp i dina sopor. Du har en mänsklig antagonist i garaget. Naja locken för olja och kyl och plombera trådändarna för att vara på säkra sidan.

Ser mer ut som det fastnat i något och blivit avdragen.

Klipper man en kabel så klipper man ju allt på ett ställe,men när kapilärerna sticker ut kan man gissa på att den blivit avdragen.

Om det vore avdraget hade kardelerna inte gått av på samma ställe allesamman.
Min gissning e att det där e gjort med kniv,för avbitare å liknande e brottet för grovt för att vara.
Följdriktigt gissar jag på ngn kemiberoende tomte som har alldeles för mkt fritid å råkar ha en kniv i fickan.

Frågan jag vill ha svar på är om man kommer åt kablarna utan att skruva bort massa annat? Konstigt sabotage i så fall. Ungefär som att man skulle operera bort hjärtat för att mörda nån.

Möss vill inte gärna bita i metall. Stålullstussar (t.ex. rostfria disk-tussar från ICA) vid diskbänken (som foder kring rören) hindrar de små liven från att ta sig upp i dina sopor. Du har en mänsklig antagonist i garaget. Naja locken för olja och kyl och plombera trådändarna för att vara på säkra sidan.
Kanske inte alla råttor, men finns också dom som gillar att skapa kortslutning, ta självmord med mera genom att gnaga kabel ;)

Farsan är elektriker, lagom kul att komma till en villa där en råtta krupit in ett par meter inne i en kabel, sen mitt i väggen tex. bestämt sig för att ta en rastpaus och gnager hål på isoleringen inne i kabeln, kortslutning och dödsfall :D

Ska vi benämna kabeln/sladden i det aktuella fallet som mångtrådig eller fåtrådig? :D

:rolleyes:

Strömsnöre heter det väl?

F.ö. har jag sett många råttgnagda sådana, och allihop har endast saknat isoleringen, i övrigt har dom varit intakta.

Tror också på sabotageteorin. Det finns inte en sambo eller fru i bilden som tycker hojen tar för mycket tid?

Har själv råkat ut för ett likande sabotage, fast det gällde en dator då. Sur sambo, avbitartång och en dator....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti