Munstycke Yamaha DT125R?

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Jag har en liknande tråd på 125-forumet, men eftersom ingen där verkar kunna/vilja hjälpa mig så prövar jag här...
Jag kommer snart beställa ett trimm avgassystem från Tyskland och vill helt enkelt veta hur det funkar med YPVS:n om det är så att man måste ändra på den och hur det är med munstycke, om man måste skaffa nytt sådant och i sådana fall ungefär vilken storlek.
Jag har prövat att söka på forumet så inga kommentarer/"tips" om det helst...
Eftersom jag aldrig sysslat särskilt mycke med trimmning och motorer är jag tacksam för all hjälp som jag kan få :tummenupp
Om någon dessutom vet hur jag ska ändra på bränslenålen vore det trevligt(fetare blandning antar jag men vet inte hur jag ska ändra)

mad_man_axel skrev:
Om någon dessutom vet hur jag ska ändra på bränslenålen vore det trevligt(fetare blandning antar jag men vet inte hur jag ska ändra)

Om du flyttar upp nålen så får du mer bränsle...
(Annars så har du ju blandningsskruven på sidan...)

Om du behöver byta munstycke på just din hoj och i så fall hur mycket du behöver gå upp i storlek på munstrycket kan jag tyvär inte svara på exakt.

När det gäller trottelnålen så skruvar du loss "locket" på förgasaren där gasvajern går ned. Dra upp vajern och trotteln så hänger nålen där.

Nålen upp/clipset ner: mer bensin, fetare blandning.
Nålen ner/clipset upp: mindre bensin, snålare blandning.

Ypvs:en (avgasporten) ska du inte behöva röra om den fungerar och är rätt inställt.

tackar Å det ödmjukaste!
Ska gå ner och kolla på nålen tror jag...
Den där skruven på sidan justerar tomgången, men vad är det den gör egentligen? är det att den skickar in mer bensin eller?

mad_man_axel skrev:
tackar Å det ödmjukaste!
Den där skruven på sidan justerar tomgången, men vad är det den gör egentligen? är det att den skickar in mer bensin eller?

Tomgångs skruven styr hur högt trotteln ska stå vid slapp gaswire.. den styr luft och bensin flödet när du inte gasar alltså...

Sen har du blandningsskruven som bestämmer hur mycket bensin/luft som ska komma in... (hmm... kan inte svara riktigt ordentligt på den frågan, vet inte vad blandningsskruven påverkar direkt, bara att den sköter blandningen..)

Ähh.. kan ingen förklara det här bättre än mig...

Last edited:
mad_man_axel skrev:
tackar Å det ödmjukaste!
Den stora skruven på sidan justerar precis som du säger tomgången. Hur mycket motorn ska gasa på tomgång kan man säga.

Skruvar du den innåt får motorn mer bensin/luft vilket ger högre varv på motorn. Skruvar du den utåt händer det motsatta. Tomgångjusteringen har ingenting att göra med luft/bränsle blandningen igentligen. Så blanda inte ihop tomgångsjusteringen med bränsleblandningen.

Svårt att förklara detta. Hör med en verkstad eller stället där du köpt/ tänker köpa trimmet vad dom tycker du ska köra med för munstycke och inställningar innan du börjar skruva. Fel bränsleblandning kan resultera i att motorn går dåligt och om du har otur så kan den till och med skära ihop.

EDIT: Som miffo säger så har du också en liten skruv på förgasaren som justerar luftmängden.

Last edited:
Hmm...jag har precis varit i kontakt med en som tog ur strypet ut kröken utan att byta munstycke...det verkar funka bra för honom.
Hur stor är chansen att motorcykeln klarar att köra med det gamla munstycket om jag byter till ett trim avgassystem och ljuddämpare? :confused:

Ge fasen i luftskruv och nål. Börja med att gå upp lite i huvudmunstycke tills den går bra på högvarv. Justera sedan nål och luftskruv för låg- och mellan registret.

Du MÅSTE gå upp så långt som möjligt på munstycke, även om den går bra utan att göra det, eftersom det blir mer friktion med för snål bränsleblandning, vilket kan sluta i nypning/motorras.

Last edited:
1) det går inte att säga säkert utan det blir till att prova.
2) det 'naturliga' är att ta hem systemet o sen prova ut munstycke, snarare än att låta bli att köpa systemet för att man kanske behöver byta munstycke...
/u

Nä, jag tänker ju inte skita i att köpa bara för att jag inte ids byta munstycket
men
jag tycker bara det är töligt att hålla på att pilla i motorn, det är mycket skojigare att bara gasa :banana

mad_man_axel skrev:
jag tycker bara det är töligt att hålla på att pilla i motorn, det är mycket skojigare att bara gasa :banana
Inte alltid som inte 'pilla i motorn' och 'att bara gasa' går att kombinera; spec om man inte vill hålla sig till standardskicket.....
Dvs låt bli att meka eller gör det ordentligt.
/u

Nä...jag vet.
ulf.lundin: jagtror jag sett dig en del på bike.se
-om det är du: hur kan du stå ut med alla moppe-pojkar där? jag håller på att gå åt varje gång jag tittar där... :kocko

Back