MTB knä problem

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Hej

Har kjöpt en MTB för att komma i gång med fysträningen. När jag cyklar med den så får jag ont ovanför knät.

Har provat att vila, cykla med nästan ingen belastning, cyklat korta stäckor...
Inget har hjälpt, fortfarande ont efter en stund.

Ska man justera cykeln på ngt speciellt sätt? Någon som har ngt tips?

Tack på förhand.

/H

Fick det också när jag började träningsjonna för några år sen, då i muskelfästena (antar att det är där du menar nu?). Det gick över av sig självt efter ett par veckor. Viktigt med ordentlig stretchning av benen efteråt, ta gärna hjälp av en polare som kan dra upp benet när du står på knä med ena benet och det andra framåt.

Du kanske har så ont så att du absolut inte kan fortsätta? Då rekommenderar jag att besöka en sjukgymnast.

Enda beninställningen är ju den givna, sadeln. Testa dig fram med olika höjder. De flesta "stadscyklister" sitter för lågt. Menar nu inte att du är en sån utan bara som referens ;)

Heol skrev:
2286802 Hej

Har kjöpt en MTB för att komma i gång med fysträningen. När jag cyklar med den så får jag ont ovanför knät.

Har provat att vila, cykla med nästan ingen belastning, cyklat korta stäckor...
Inget har hjälpt, fortfarande ont efter en stund.

Ska man justera cykeln på ngt speciellt sätt? Någon som har ngt tips?

Tack på förhand.

/H

Jag vill minnas att man lätt får ont i knän om man kör för mycket på för hög växel. Kanske svårt att bedömma förstås.

Samme skrev:
2286998 Jag vill minnas att man lätt får ont i knän om man kör för mycket på för hög växel. Kanske svårt att bedömma förstås.

Japp, hade också de problemet när jag träna/tävla. Jag fick tipset att växla ner något snäpp och ha högre kadens på bena. De gick över efter några pass.

Får man ont i knät sitter man troligtvis lite för högt, det finns några riktmärken på inställningen.

1) Sadelhöjd: När du sitter på cykeln så ska du precis kunna sätta hälen på pedalen när den är som längst ifrån dej.
2) Sadelns längsjustering: Rotera vevpartiet så att pedalen pekar rakt fram, när du har foten på pedalen så ska en tänkt lodlinje gå från framkant på knät och träffa centrum av pedalaxeln.
3) Pedaljustering (om du kör med SPD eller liknande): Sätt klotsen så att fotens bredaste punkt hamnar i centrum av pedalaxeln.

Troligen måste man finjustera lite efter att man gått igenom stegen ovan.
Se sedan dessa som riktlinjer, det räcker dock med små justeringar i höjdled för att känna stor skillnad, kompensera dock inte en felaktig styrstamslängd med att justera sadeln fel i längsled, styrstammar finns i olika längd.

Och som tidigare sagts, segdra inte för mycket i början, särskilt inte om du har skor som låser i pedalerna.

Försök att hålla in benen mot ramen, ja alltså inte MOT ramen men tänk att de inte ska fladra utåt, sånt kan också ge knäproblem.

Lycka till :tummenupp

Last edited:
Varför åka cykel när man kan åka motorcykel :tomten

Nerrå.
Det är inte så att pga av att du inte tränat/cyklat på länge du får ont?
Kanske går över av sig själv efter ett litet tag.

som ozzian skrev... pedaljustering är viktigt för att inte få ont i knäna( om du kör med SPD) jag brukar ställa mina klotsar på skorna så att tårna pekar aningen inåt mot cykeln...sen även hålla benen tajt utmed ramen...

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back