Mp3 frågor...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag tänkte dra ut imorgon och skaffa mig en såndära mp3 spelare som alla tydligen ska ha. Var och kollade på Sonys NW-E505S och ett par in ear pluggar från samma företag, men jag har några tekniska frågor:

Om jag har en originalplatta som jag vill köra i spelaren. Kan jag då konvertera den till mp3 själv? Får man då bestämma komprimeringsgraden med??

Alltså:

Om jag vill ha dunderbra ljudkvalitet och har just en "riktig" cd-skiva, kan jag få det genom att inte komprimera den så mycket? Jag fattar ju att jag inte får plats med så många låtar då, men är det automatiskt sämre ljud i mp3 trots låg komprimeringsgrad?

Sen kan jag ju passa på att fråga vad ni tycker om denna spelare? Jag kände på en sån idag och gillade designen och känslan den hade. Ingen radio, jag vet, men det är det i min K700i och den är totalt värdelös och jag antar att dessa inte är ett dugg bättre, så det skiter jag..

Andra alternativ? Ljudkvalitet är absolut prio ett. Minnet räcker om det är 512.

Eftersom jag är en av dom sista som skaffar en sådan manick, så borde det finnas en del kunskap om dom här på SH!

Edit: Är det väldigt kukigt program just med sonys prylar, ni som provat?

Bifogat

• IM_NW-E403_BLACK.jpg
    IM_NW-E403_BLACK.jpg
    10.5 KB · Visningar: 53
Last edited:
Sony har en identisk modell fast med radio för några hundra till.
Den heter NW-E505 (för 512MB versionen, finns 1GB också).

Här är en produktlänk: http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=NW-E505&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=PAW+Network+Walkman

Funderade själv på en sådan spelare, fast med 1GB minne då. Men eftersom jag så gott som aldrig använder radion på min nuvarande bestämde jag mig för att köpa en Ipod Nano för 900 kronor mer, så fick jag 3GB mer minne vilket jag tycker är viktigare.
Dock är batteritiden kanon på Sonyspelaren, 50h. :tummenupp

Har bara hört bra om den modellen, och att den är grymt snygg är ju heller inte fel. Hade jag varit dig hade jag dock köpt 1GB versionen med radio.
Kostar 1600:- istället för 1400:- för 512MB versionen, ett givet val!

LÄNK till Pricerunner

edit. Är lite trist att man är bunden till ett program, men det går nog att lösa med tredjepartsmjukvara som du kan få tag på på nätet.
Har inte provats Sonys, men det är nog inte värre än någon annans.

Last edited:
juha01 skrev:
Ljudkvalitet är absolut prio ett.
mp3 = automatiskt dåligt ljud. Mp3 är väl benämningen på komprimerad ljud fil. Visst många säger att det är kanon ljud, men testa att gå med mp3 spelare ett tag tills du vat dej. Sen lyssnar du på riktig cdspelare/minidisk i hörlurar...

Men ack så smidigt mp3 spelare är.....

Köp INTE en mp3-spelare som kräver programvara för att föra över låtar till den! Sämsta skiten som finns. Vet att Sony har det i de flesta av sina mp3-spelare så jag rekommenderar det inte. Enbart extra jobb med sådant.

Köp en mp3-spelare som ploppar upp automatiskt under "Den här datorn" som en egen enhet när du pluggar in den. Då kan du smidigt kopiera låtar från polare och så...

Komprimera skivor till mp3 kan du göra själv. Sök efter CDex, ett smidigt program som enkelt fixar skivor till mp3, och dessutom så hämtar den all info om skivan ifrån nätet, så du behöver inte fylla i artist eller låtnamn själv. Givetvis så kan du ställa in kvalitén, bitrate, på så mycket/lite som du vill ha. Rekommenderar minst 192 kpbs, helst 320.

Lycka till!

Jag har själv NW-E407. SoniStage som medföljer är smidigt att jobba med om man vill kopiera över CD-skiva till spelaren. Välj då högsta bitraten med Atrac3 och det låter kanon.

För all annan mp3-överföring rekommenderar jag mp3-filemanager som man lägger på spelare och därigenom får drag&drop-funktionalitet. :tummenupp

CJ900RR: På sonys maskiner så dyker maskinen upp som en flyttbar disk, du kan dock inte bara lägga en mp3-låt var som helst och sedan spela upp den.

När du kopierar över låtarna till spelaren med MP3-Filemanager så skapas en databas som möjliggör snabb och enkel låtsökning. Du kan bläddra bladn artister och få upp vilka låtar och vilka album du har med given artist. Mycket användbart när man har ett par hundra låtar på maskinen.

btw, batteritiden är toklång. :tummenupp

morecore skrev:
mp3 = automatiskt dåligt ljud. Mp3 är väl benämningen på komprimerad ljud fil. Visst många säger att det är kanon ljud, men testa att gå med mp3 spelare ett tag tills du vat dej. Sen lyssnar du på riktig cdspelare/minidisk i hörlurar...

Men ack så smidigt mp3 spelare är.....

Automatiskt dåligt ljud, jovisst du. Ställer du upp bitraten så kan knappt någon audiofil höra någon skillnad. En annan sak om man sunkar runt med 128 kb/s eller liknande, men 192 och uppåt så måste du vara en sjuklig audiofil för att höra skillnad.

McFille skrev:
Automatiskt dåligt ljud, jovisst du. Ställer du upp bitraten så kan knappt någon audiofil höra någon skillnad. En annan sak om man sunkar runt med 128 kb/s eller liknande, men 192 och uppåt så måste du vara en sjuklig audiofil för att höra skillnad.

Då är jag sjuklig :)
Nä men det beror lite på vad har har för referenser.
Tjejen skulle inte höra skillnad, men jag upplever en viss skillnad på en välinspelad platta på cd som finns man gör om till mp3 med bitrate över 192.

Empa skrev:
Tjejen skulle inte höra skillnad, men jag upplever en viss skillnad på en välinspelad platta på cd som finns man gör om till mp3 med bitrate över 192.

Yep, du e sjuk. :rolleyes:
Nämen allvarligt talat så är det inte många procent av våran befolkning som hör skillnad på en bra MP3:a med hög bitrate och en CD. Och även om man nu skulle uppleva skillnad, så är det ännu färre som skulle störa sig på det och inte kunna lyssna...DÅ är det sjukligt... :hihi

Empa skrev:

Mp3-filer med bitrate på 256 kbit (CBR, Constant Bit Rate) eller högre är CD-kvalitét. Det var nån tysk audiotidning som gjorde ett test där de kodade olika typer av musik i 256 kbit, konverterade tillbaka till wav och brände ut på ljudcd. Därefter fick ett gäng audiofiler lyssna på en highend-anläggning och ingen hörde skillnad på 256 kbit CBR jämfört med originalet. Några få hörde skillnad på högkvalitetskodade VBR-filer.

@juha01: det hänger mycket på vad du använder för att skapa dina mp3er. För att rippa från skiva rekommenderar jag EAC ( http://www.exactaudiocopy.de/ ) och för att koda mp3erna så är LAME (t.ex. den här varianten http://winlame.sourceforge.net/download.php ) det bästa alternativet.

Sen lär du aldrig få lika bra ljud från din mp3-spelare som från din CD-spelare hemma då ljudkretsarna (DACs etc) i mp3-spelaren kanske inte är de bästa.

Coola Ola skrev:
Mp3-filer med bitrate på 256 kbit (CBR, Constant Bit Rate) eller högre är CD-kvalitét. Det var nån tysk audiotidning som gjorde ett test där de kodade olika typer av musik i 256 kbit, konverterade tillbaka till wav och brände ut på ljudcd. Därefter fick ett gäng audiofiler lyssna på en highend-anläggning och ingen hörde skillnad på 256 kbit CBR jämfört med originalet. Några få hörde skillnad på högkvalitetskodade VBR-filer.

@juha01: det hänger mycket på vad du använder för att skapa dina mp3er. För att rippa från skiva rekommenderar jag EAC ( http://www.exactaudiocopy.de/ ) och för att koda mp3erna så är LAME (t.ex. den här varianten http://winlame.sourceforge.net/download.php ) det bästa alternativet.

Sen lär du aldrig få lika bra ljud från din mp3-spelare som från din CD-spelare hemma då ljudkretsarna (DACs etc) i mp3-spelaren kanske inte är de bästa.

Att ljudkretsarna skulle vara undermåliga i alla MP3-spelare är att dra alla över en kam. Visst, det cirkulerar många billiga skitspelare på marknaden som har sämre ljud, men köper du en kvalitetsspelare som t.ex. iRiver eller Sonyn du funderar på så får du kanonljud. :tummenupp

Empa skrev:

En bra ripp är omöjligt för det mänskliga örat att höra skillnad...
Tanken är att den MP3'n ska vara skalad från frekvenserna vi inte kan höra med örat...Sen finns det ju bra och dåliga MP3's..

Men dra inte alla över en kamm...FY :7peta

Tackar alla ni som svarat!

Blev en NW-E505 med Sonys EX-71SL lurar till. Har nu fullt upp att lära mig hur allt funkar, men hittils är jag nöjd förutom den låga volymen. Blev lite besviken på att det inte går att kräma på nåt märkvärdigt..

Jag återkommer!

McFille skrev:
Om man bränner en mp3 skiva med hög bitrate och spela upp den i cdspelare, och sedan byter till orginal skivan. Oerhörd skillnad.

Kanske inte för dig som har liten bergsprängare. då är det samma skitjud.

Min E407 gick sönder efter ett par veckor... volymknappen är konstant intryckt. Och jag har knappt använt den, och har varit sjukligt försiktig med den då den ser skör ut. Jag har dock inte orkat lämna in den än men det lär gå smidigt hoppas jag.

Annars kanon, liten och smidig.

SFB skrev:
Min E407 gick sönder efter ett par veckor... volymknappen är konstant intryckt. Och jag har knappt använt den, och har varit sjukligt försiktig med den då den ser skör ut. Jag har dock inte orkat lämna in den än men det lär gå smidigt hoppas jag.

Annars kanon, liten och smidig.

Om den fastnat på maxläget så gör det ju inte nåt.. Riktigt låg ljudnivå i dessa apparater, både med medfölande (skit)lurar och dom som jag köpte till.

Undrar om detta går att lösa med mjukvaran?

McFille skrev:
Att ljudkretsarna skulle vara undermåliga i alla MP3-spelare är att dra alla över en kam. Visst, det cirkulerar många billiga skitspelare på marknaden som har sämre ljud, men köper du en kvalitetsspelare som t.ex. iRiver eller Sonyn du funderar på så får du kanonljud. :tummenupp

Jag sa inte att kretsarna i mp3-spelare alltid är dåliga men att du får nog leta länge om du hittar en mp3-spelare med bättre digital till analog-konverter än en stationär CD-spelare som kostar över 1500. Själv är jag helt nöjd med ljudet i min iPod mini och vad jag vet ska t.ex. iRiver ha lite bättre ljud.

juha01 skrev:
Om den fastnat på maxläget så gör det ju inte nåt.. Riktigt låg ljudnivå i dessa apparater, både med medfölande (skit)lurar och dom som jag köpte till.

Undrar om detta går att lösa med mjukvaran?

Vet ej hur det är med din spelare men för iPod så kan man byta till den amerikanska firmware:n och därmed komma undan en ljudbegränsning som tydligen är ett krav för att mp3-spelare ska få säljas inom EU.

morecore skrev:
Om man bränner en mp3 skiva med hög bitrate och spela upp den i cdspelare, och sedan byter till orginal skivan. Oerhörd skillnad.

Kanske inte för dig som har liten bergsprängare. då är det samma skitjud.

Inte för att du vet vad jag har för ljudanläggning, men det är precis vad jag menar. Det är inte en ljudanläggning för tusentals kronor vi snackar om här, i ett par öronsnäckor hör du inte skillnaden mellan en bra mp3:a och en CD-skiva
Tänk lite vad på vad det är för användningsområde innan du börjar bröla om att mp3:or alltid ger sunkig ljudkvalité...

Coola Ola skrev:
Jag sa inte att kretsarna i mp3-spelare alltid är dåliga men att du får nog leta länge om du hittar en mp3-spelare med bättre digital till analog-konverter än en stationär CD-spelare som kostar över 1500. Själv är jag helt nöjd med ljudet i min iPod mini och vad jag vet ska t.ex. iRiver ha lite bättre ljud.

Nä, det kan jag hålla med om. Generellt sätt så finns det många spelare med sunkigt ljud, då det är så satans billigt och poppis med mp3-spelare så varenda litet företag har börjat spotta ut en massa skitspelare till höger och vänster när de vädrar vinst.

juha01 skrev:
Tackar alla ni som svarat!

Blev en NW-E505 med Sonys EX-71SL lurar till. Har nu fullt upp att lära mig hur allt funkar, men hittils är jag nöjd förutom den låga volymen. Blev lite besviken på att det inte går att kräma på nåt märkvärdigt..

Jag återkommer!

Som Ola skriver så kan man komma runt volymspärren på Sonys spelare också, googla lite så hittar du det nog.

Oj!! En audiofil-tråd på sporthoj.com ! Det är nästan som om de skulle diskutera bästa MC-oljan på hififorum.nu eller dvdforum.nu... :hihi

Ni har nästan rätt allihopa.

Om vi pratar high-end audio är det skillnad på mp3 och en orginal-cd, inget snack. MP3 är en förstörande komprimeringsalgoritm, dvs du kan aldrig packa upp en mp3:a och få orginalet igen. Nära orginalet? Ja. Exakt? Nej. Detta gäller oavsett om du har en bitrate på 64 kbps eller 320 kbps.

Hör man skillnad då? Ja och nej. Igen, snackar vi high-end är det klart som fan att man hör skillnad. Jag hör skillnaden på mitt system här hemma och det är inte ens high-end utan snarare mid-end. Det man definitivt märker skillnad på är de s.k. transienterna, dvs kraftiga men låga signalvariationer. Exempelvis en spansk gitarr i bakgrunden. I ren CD skulle den spanska gitarren låta luftig och klar medans den i MP3 skulle låta tillplattad och livlös. Detta är det fenomen som man oftast och först märker på MP3:or. Man kan nästan jämnföra det med att lyssna på P3 mot t.ex Radio RIX eller NRJ. Den förra låter mer avkopplande med mer dynamik medans de senare låter mer men mycket plattare. Hoppas ni förstår vad jag menar.. :)

Om vi nu går över till low-end, som man nog får kalla alla bärbara MP3-spelare till, så är det marginell skillnad och förmodligen inte ens märkbara ljudskillnad. Det beror dock inte på enbart en sak. DAC:arna sa ngn ovan.. jo. DAC:arna är dåliga (relativt sett) i alla MP3-spelare. Tro inte att de dyrare spelarna har bättre DAC:ar bara för att de är dyrare. How som helst är det bara en faktor. Du säger att du ska rippa själv från dina "riktiga" CD-skivor och det är säkert sant, men du kommer säkert kör en hel del "färdigrippade" mp3:or som du fått från din kompis som känner en polare som kan fixa gratis mp3:or till dig. ;) Hur som helst är det alltså marginell skillnad på ens bra rippade mp3:or och vanliga 128 eller 192 kbps mp3:or. Det du ist bör satsa på är ett par rejäla lurar ist, och då snackar jag Sennheiser förstås. Köp ett par lurar för över 600kr och köp en MP3-spelare som orkar driva de lurarna. Då har du gjort vad du kan för att få det att låta så bra som möjligt i ditt mobila hifi-system.

Fick jag med allt nu? :va :)

l094746.jpg

699 kr

Last edited:
Jag har svårt att jämföra mp3 och cdkvalitet i lurarna eftersom kringutrustningen inte blir lika. Om jag däremot bränner en 192 mp3 till cd-format och jämför med originalplattan så låter originaleet bättre. Inte stor skillnad, men om man växlar några ggr emellan dom så märks det.

I den nyinköpta spelaren så har jag kommit fram till att den största skillnaden är mellan 128 och 192 men allt över det funkar ok. Det optimala vore en cd-spelare, fina öppna lurar osv, men det är jäkligt skönt med en pyttespelare med täta pluggar av hörselpluggsnodell på spårvagnen. En kompromiss som inte stör mig alls så mycket som jag trodde!

Appropå volymen. Törs man ladda i sånt i maskinen, och är det någon som provat detta?

Edit: Har googlat på ett dylikt software, men utan resultat...

Last edited:
juha01 skrev:
Appropå volymen. Törs man ladda i sånt i maskinen, och är det någon som provat detta?

Edit: Har googlat på ett dylikt software, men utan resultat...

Jadå, det är inga problem att ta bort volyspärren, det är en EU-regel som gör att de måste minska maxvolymen här i Europa.
Skall se om jag kan hitta en länk till hur man gör. Ibland är det ingen mjukvara som tar bort spärren, utan bara nån hemlig knappkombination eller liknande.

Här är iaf. en ny firmware från Sony som gör att du kan använda spelaren utan Sonicstage. Den ploppar upp som en portabel enhet och det är enkel drag-and-drop som gäller.

http://www.sonydigital-link.com/DNA/common/asp/details.asp?l=en&v=mp3installer_2_0&m=mp3

edit. Går tydligen inte att låsa upp volymspärren på NW-E serien. Du får helt enkelt nöja dig med den volymen du har, eller köpa en spelare utanför europa...

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...