Motus KMV4, amerikansk 1650cc V4 stötstångsmotor

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade den här motorn på internet.
För alla som gillar traditionella automotiva V8:or är nog detta en tilltalande mc-motor. Den låter verkligen som en vass V8:a, och är uppbyggd på liknande sätt som tex en Nascar V8.a. 160 hk ska den ge.

http://api.viglink.com/api/click?fo...om/kmv4.html&jsonp=vglnk_jsonp_13573408734024

Film med körning i bromsbänk på slutet, jäddra nice ljud.

http://www.youtube.com/watch?v=2kooYoibfeA#t=153s

Ska jag vara rationell så är det förstås svårt att nå marknad för en sån här motor i annat än motus egna hojmodeller, motorn passar ju mig veterligen inte i andra på marknaden förekommande ramar osv. Plus att det utanför USA är hopplöst omodernt med underliggande kam och stötstänger både i hoj och bil. Men rent tekniskt tycker jag att den är tilltalande, det är lite us-hotrod över den. Vansinnig visst! Men cool tycker jag.

Last edited:
Jag tror prissättningen på hojarna kommer att döda den ganska snabbt.
Motus MST - $30,975
Motus MST-R - $36,975

Som jämförelse:
BMW K1600 GTL - $23,200
Ducati Panigale 1199R - $29,995
Honda Goldwing - $23,990

Ja dessa hojar får man nog prismässigt plocka in i kategorin hand made/custom builds. Lite som Wakan, Y2K mfl. Priser därefter. Men det finns alltid rika jänkare som ska ha en sån till samlingen av hojar som aldrig körs.

Tuff snurra iaf tycker jag!

Min sista stycke i första inlägget la jag in just för att såna här tekniktrådar alltid brukar övergå i att det är för dyrt, att firman kommer gå i konken, att det är bättre med en 99:ans R1:a osv. Jag tänkte att jag skulle stämma i bäcken

Last edited:
Är stötstänger så himla dumt egentligen? Jag har fått för mig att det ger en kompaktare motor?
Var det Gasgas som till och med skulle släppa nån sidventilstrial för att göra motorn så kompakt som möjligt?
Idag har man väl tillräckligt med effekt för de flesta i moderna motorer tänker jag, kanske finns mer att vinna på att kunna ha mer flexibilitet i hur ramen konstrueras tack vare mindre motor?

Tekniken är det inget fel på egentligen, beror ju lite på vad man är ute efter.

Men att sätta ett pris som är så högt ovanför resten är lite dumt, även om man nu siktar på att hämta in utvecklingskostnaderna.

Då tror jag mer på Erik Buell och hans nya företag Erik Buell Racing och deras 1190RS.

Ser rätt spexig ut. Kan däremot inte låta bli att fundera över om det inte blir lite otrevlig vridning när man öser på ur kurvor och sånt med motorn ställd på det hållet...

Vilket ljud, den låter verkligen som en mindre dov NASCAR-motor.
Motorn är ju sjukt sexig och jag gillar att dom monterat den på längden dock verkar det smartare att som BMW och Guzzi sätta vinkelväxeln vid bakhjulet och därmed kunna få till en mer kompakt växellåda.
BMWs lösning för 2013 med koppling/växellåda delvis under/framför vevaxeln ser ut att kunna göra 4-6cyl längdmonterade motorer rimliga utan att hojen måste bli lång som en finlandsbåt.
R1200GS-2013-Draw-11.jpg
En kort, lätt, sportig V6 hotrod med kardan och ISRs navstyrning eller iaf Hossackgaffel vore ju rena drömmen för mig iaf. Jag skulle nog bli den enda köparen dock.

Bifogat

• R1200GS-2013-Draw-11-100x100.jpg
    R1200GS-2013-Draw-11-100x100.jpg
    5.1 KB · Visningar: 1,052
Ser rätt spexig ut. Kan däremot inte låta bli att fundera över om det inte blir lite otrevlig vridning när man öser på ur kurvor och sånt med motorn ställd på det hållet...

Ingen fara, det märks mest när man rusar motorn i friläge och man vänjer sig fort.

Någon som vet varför man väljer 75 graders vevaxelläge?
Och kan de tänkas skapa vibrationer? Ser ingen balansaxel, men jag är inte direkt kunnig på sånt här.
Reagerade på den udda tändföljden som jag gissar är en del i detta.

Nyfiken :hej

Mycket häftig motor i alla fall! :rock

Fet ! :yoparty

Skulle iofs hellre se den i en typ kitcar eller dylikt... eller vafför inte en ny klass i Radical :)

Ser lite ut som gammla SAAB V4 motorn:D

Är stötstänger så himla dumt egentligen? Jag har fått för mig att det ger en kompaktare motor?
Var det Gasgas som till och med skulle släppa nån sidventilstrial för att göra motorn så kompakt som möjligt?
Idag har man väl tillräckligt med effekt för de flesta i moderna motorer tänker jag, kanske finns mer att vinna på att kunna ha mer flexibilitet i hur ramen konstrueras tack vare mindre motor?

Kamremmar är väl knappast så smart hellre, åtminstone inte för konsumenter

Jag tror prissättningen på hojarna kommer att döda den ganska snabbt.
Motus MST - $30,975
Motus MST-R - $36,975

Som jämförelse:
BMW K1600 GTL - $23,200
Ducati Panigale 1199R - $29,995
Honda Goldwing - $23,990

Jag ser det från den glada sidan, visst borde det finnas en marknad mellan Harley och Boss Hoss?
http://motorcycles.oodle.com/boss_hoss/for-sale/?o=30
människor som vill ha nått extra
men inte så mycket extra
mera lagom extra :)

Om det nu har någon betydelse vem som tillverkade motorn, så är det väl så!! fortfarande SAAB V4

Det var väl samma motortyp som satt i Ford Taunus 17M och tidiga Ford Transvestit.
Mig veteröigen var det först 1972 (efter några år med Triumph-motorer i 99.an) som SAAB lanserade deras första egna fyrtaktsmotor. Eftersom vattenpumpen drevs av kamaxeln på denna var det en fin syn när kunder hade glömt fylla glykol inför vintern. När de vred om startnyckeln gick kamdrivningen sönder av det fastfrusna pumphjulet, startmotorn drog sen kolvarna i de ventiler som hade oturen att stå i öppet läge. H-motorn som kom i 900.an var bättre därvidlag.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back