Motstånd i ljuddämpare?

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
Vissa hojar har raka rör, utan kammare osv.....typ V-twinar...

Har en vanlig rak 600...å ska såga bort halva...hade jag tänkt mig...

Nu e frågan...pajar jag hela effektkurvan?...måste motorn ha ett visst motstånd för att jobba bra...Har en lazer med 2 parallella rör...

Help BITTE!!!

halmstads_kung skrev:
Vissa hojar har raka rör, utan kammare osv.....typ V-twinar...

Har en vanlig rak 600...å ska såga bort halva...hade jag tänkt mig...

Nu e frågan...pajar jag hela effektkurvan?...måste motorn ha ett visst motstånd för att jobba bra...Har en lazer med 2 parallella rör...

Help BITTE!!!

Detta är inget du behöver oroa dig för!! kapa på du :tummenupp .

Det är väl olika motstånd i rören. Så det är väl säkert så att det blir fel motstånd om man kapar, men jag vet inte om det påverkar effekten o.s.v.

Men det är snyggt och ovanligt med kapad burk.

rSEXa skrev:
Det är väl olika motstånd i rören. Så det är väl säkert så att det blir fel motstånd om man kapar, men jag vet inte om det påverkar effekten o.s.v.

Men det är snyggt och ovanligt med kapad burk.

Det som händer är att den kommer att låta och se brutalare ut och det är ju det man vill :tummenupp

Jag har pratat med flera ang detta bla en kille som jobbar som MC-Mek, han säger att det spelar ingen roll. Hur mkt motstånd tror ni att det är i en burk :va

Skruva av o kolla så ser ni det är hål rakt igenom :)

Det viktigaste är väl att det är bra flöde igenom hela motorn,dvs öppnare på avgassidan=öppnare på förgasarsidan.

Fuskar man för mycket med detta så är risken stor att den går snålt och man kan bränna ventilerna.

Generellt om man sänker mottrycket så kan man vinna lite på botten men för lorar lite på topp och tvärt om.

Så i ditt fall blir det nog så att den låter mera (Öronproppar i hjälmen?), blir lite vridstarkare, men som sagt loosar lite på topp. (om än marginellt)

Hm....
Klart han kör med proppar...e en 600 ju!

Nepp...inget hål rätt igenom...tittar man från avgasröret är det ett långt rör(nät) med stoppning...Kollar man från andra hållet så är det som en kammare...sen...lite snett ovanför sitter ett annat rör...dom här är ej samma...då jag redan har borrat igenom kammarväggen...så ett litet hål ger genomblås rätt igenom....lite mer ljud:)
Varför denna konstruktion?...är en slipon....

Okej...behöver jag ett mer öppet filter då...som typ K&N Filter?....måste hojen bänkas om isåfall också?

Hur gör GR med sitt turbobygge?...ingen ljudämpare där inte!

Stoppsladd skrev:
Generellt om man sänker mottrycket så kan man vinna lite på botten men för lorar lite på topp och tvärt om.

Så i ditt fall blir det nog så att den låter mera (Öronproppar i hjälmen?), blir lite vridstarkare, men som sagt loosar lite på topp. (om än marginellt)

Borde det inte bli tvärtom, ju öppnare system destå mer effekt på höga varv men mindre på låga/mellanregister.
Och sen är det som sagt viktigt att motorn får in luft som den ska också. Och att den får rätt bränsle/luft blandning.

Pyton skrev:
Borde det inte bli tvärtom, ju öppnare system destå mer effekt på höga varv men mindre på låga/mellanregister.
Och sen är det som sagt viktigt att motorn får in luft som den ska också. Och att den får rätt bränsle/luft blandning.
Ja så är det.

eh...fuck...får försöka å kapa lite försiktigare...så jag inte skadar rören alltförmycket..

Långa farbron skrev:
Det viktigaste är väl att det är bra flöde igenom hela motorn,dvs öppnare på avgassidan=öppnare på förgasarsidan.

Fuskar man för mycket med detta så är risken stor att den går snålt och man kan bränna ventilerna.

Om en polare till mig som jobbar med detta 10-timmar om dagen och även har byggt en Blade-Turbo samt en hayabusa med Kompressor säger att man inte behöver bekymmra sig om detta, så tror du fortfarande att det skulle påverka motorn negativt :confused:

ZXRMANNEN skrev:
Om en polare till mig som jobbar med detta 10-timmar om dagen och även har byggt en Blade-Turbo samt en hayabusa med Kompressor säger att man inte behöver bekymmra sig om detta, så tror du fortfarande att det skulle påverka motorn negativt :confused:

Mitt inlägg var generellt,och om din kamrat bygger såpass avancerade maskiner så kan han med säkerhet verifiera det som jag skrev.

Dessutom så har vi 8 timmars arbetstid i sverige,och bygger han dessa på arbetstid ? (då arbetstiden verkade viktig)

Edit:Nej jag tror inte att det gör någon hemsk skillnad.

Last edited:
Nu tar vi de lugnt allesammans...hehe...

Ska såga försiktigt...ska fixa bilder när jag e hemma i halmstad...då får vi se hur det här slutar....spännande:)

Vad är det för slipon du ska kapa?
*Edit*Tänk om man kan läsa ordentligt med "Har en lazer med 2 parallella rör"......Btw lycka till :)

Last edited:
Har fått för mig att volymen (storleken) på burken är rätt viktig också. Ta tex en Yamaha R1. Byta till slipon på den ger i princip ingen effektökning alls. Lite bättre på topp. (Performance Bikes fick 1 häst eller så) men lika mycket mindre i mellanregistret. Och det är ju där dom flesta tillbringar den mesta tiden antar jag? :rolleyes:

Bollox skrev:
Har fått för mig att volymen (storleken) på burken är rätt viktig också. Ta tex en Yamaha R1. Byta till slipon på den ger i princip ingen effektökning alls. Lite bättre på topp. (Performance Bikes fick 1 häst eller så) men lika mycket mindre i mellanregistret. Och det är ju där dom flesta tillbringar den mesta tiden antar jag? :rolleyes:
Har man bara 600 cc så blir mellanregistret ännu sämre.

Vet inte vilken modell det är...eller om det ens e en laser.....killen som jag köpte den av hade plockat bort märket....men har för mig att det var det när jag såg hans annonsbild...

Hehe...lazerpicka med dubbla rör....
:machinegu
:kulspruta

Bifogat

• mc2.jpeg
    mc2.jpeg
    15.2 KB · Visningar: 106
halmstads_kung skrev:
Vet inte vilken modell det är...eller om det ens e en laser.....killen som jag köpte den av hade plockat bort märket....men har för mig att det var det när jag såg hans annonsbild...

Hehe...lazerpicka med dubbla rör....
:machinegu
:kulspruta
Annars så är den väldigt lik ett orginal R1 00-01 till färgen ialf,lite dålig bild.Ne,alldeles för litet. :va

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...