Motstånd i blinkers

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Jag undrar om man med hjälp av ett motstånd vid lampan kan säka effekten från 23w till 10w. Annars måste jag byta sockel, det är nämligen så att jag inte hittar lampor på 12v 10w med sockelstorleken som är i miniblikersarna.
Tacksam för svar.

AleX skrev:
sorry sänka går ej... bara höja

Klart det går att sänka, det är bara att sätta en resistor i serie med lampan.

Hur föreslår du att man gör om man vill höja effekten på en glödlampa? (Utan att öka spänningen).

:rodnar opps nu tänkte jag på helt andra saker..
det jag tänkte, var att det inte går att sänka watten på en lampa eftersom den då inte kommer kunna lysa så mycket.
men med ett motstånd så kan man höja förbrukningen av energi men ha samma ljus styrka

URRninja skrev:
Klart det går att sänka, det är bara att sätta en resistor i serie med lampan.

Hur föreslår du att man gör om man vill höja effekten på en glödlampa? (Utan att öka spänningen).

AleX skrev:
det jag tänkte, var att det inte går att sänka watten på en lampa eftersom den då inte kommer kunna lysa så mycket.
men med ett motstånd så kan man höja förbrukningen av energi men ha samma ljus styrka

:va

det är nog bäst du tar och läser lite el-lära :7peta

En 23W-lampa som "stryps" till 10W med motstånd kommer knappt synas (ljusstyrkan minskar gissningsvis 80-90% p.g.a. glödtrådens låga temperatur), inte ett bra alternativ.

AleX skrev:

Kopplar man ett motstånd i serie så minskas strömmen genom lampan och då sjunker effekten som utvecklas.

Kopplar man ett motstånd parallellt med lampan så kommer lampan att lysa lika mycket (alltså med samma effekt) men dessutom kommer motståndet att dra ström (detta är det du säger i din sista mening, men alltså inte det som Nykan ska göra). Det här kan man behöva göra t. ex. om miniblinkers drar för lite ström för att blinkreläet ska funka ordentligt.

Antar att du vill göra det här för att få rätt blinkfrekvens på reläet.

För att sänka effekten är det bara att seriekoppla.
Använd följande formel för att ta reda på vilket motsånd du ska ha:

U^2/P1 - U^2/P2 = R

Där U är spänningen (12V)
P1 är effekten du vill ha (10W)
P2 är nya lampans effekt (23W)
R = 8 ohm

Har du en lampa med lägre effekt så får du parallelkoppla. Då blir formeln:

1/((P1-P2)/U^2) = R

men tänk då på att fram- och bak-blinkers är parallelkopplade så då räcker det med ett p-kopplat motstånd för båda om du delar värdet du fick med 2.

Ex.
P1 = 10W
P2 = 4W

R => 24 ohm per lampa eller 12 ohm med gemensamt motstånd.

Men ÅHHHH
Inte konstigt att det blev fel :fatta!

Jag fatta det som han hade 10w o ville sätta dit en 23W lampa..
Då stämmer mina uttalande :huvet

AleX skrev:
Jag fatta det som han hade 10w o ville sätta dit en 23W lampa..
Då stämmer mina uttalande :huvet

Han har mycket riktigt en sockel avsedd för tio watt och vill sätta i en lampa på 23 watt. Och dina uttalanden stämmer fortfarande inte. :D

U=R*I
P=U*I

U=Spänning (Volt)
R=Motstånd (Ohm)
I=Strömstyrka (Ampere)
P=Effekt (Watt)

Och sedan får väl du dra dina egna slutsatser...

Byt relä, det gjorde jag till min gamla R1 när jag satte dit LED blinkers. Köpte på Mekonomen 55:-

ähh nu ska jag iväg o jobba..
men vilket va de som inte stämde?

Zilversurfer skrev:
Byt relä, det gjorde jag till min gamla R1 när jag satte dit LED blinkers. Köpte på Mekonomen 55:-

Precis, jag köpte ett på B*ltema, funkade alldeles utmärkt. Innehåller elektronik som anpassar sig så att du får lämplig frekvens oavsett lampor.

Sedan finns det faktiskt en FAQ/Sticky för detta, just p.g.a. att det diskuterats gång på gång på gång...

EDIT: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=14415&postid=167501

/J

Last edited:
URRninja skrev:
Kopplar man ett motstånd i serie så minskas strömmen genom lampan och då sjunker effekten som utvecklas.

Kopplar man ett motstånd parallellt med lampan så kommer lampan att lysa lika mycket (alltså med samma effekt) men dessutom kommer motståndet att dra ström (detta är det du säger i din sista mening, men alltså inte det som Nykan ska göra). Det här kan man behöva göra t. ex. om miniblinkers drar för lite ström för att blinkreläet ska funka ordentligt.

Va? Nu blev det väl ändå väldigt fel!

Vid seriekoppling så går samma ström genom både motstånd och glödlampa.

Vid parallellkoppling delar strömmen sig medan samma spänning ligger över komponenterna. (Jämför med Kirchhoffs strömlag)

Chribba skrev:
Va? Nu blev det väl ändå väldigt fel!

Vid seriekoppling så går samma ström genom både motstånd och glödlampa.

Vid parallellkoppling delar strömmen sig medan samma spänning ligger över komponenterna. (Jämför med Kirchhoffs strömlag)

Javisst, det är ju det jag säger.. Fast jag kanske säger det otydligt?

URRninja skrev:
Kopplar man ett motstånd parallellt med lampan så kommer lampan att lysa lika mycket (alltså med samma effekt) men dessutom kommer motståndet att dra ström"

Med det här menar jag att lampan kommer lysa lika starkt med den parallella resistorn som utan den (alltså inte med samma styrka som med resistorn i serie, då lyser ju lampan svagare). Just för att det ligger samma spänning över lampan.

/E. Lektriker

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...