Motorvägspåfart

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Fick en fråga från min körskolelärare som var lite klurig. Han ville veta hur man ser skillnaden på olika motorvägspåfarter, de som fortsätter i ett eget körfält och de som kräver att man byter körfält från påfarten. Detta är något som jag aldrig har funderat på men någon annan kanske har. :va
 
Rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att det här och göra med körfälts sträcket.
;-)
 
Du ser det på linjerna jue... Du behöver inte byta körfält ifall den inte finns sträckade linjer.
Så det kommer en lång heldragen linje som sedan tar slut och som samtidigt ansluter sig till den nya vägen som består av 2 körfält var av den ena du färdas på. (Well i think so, hehe)
 
Du ser det på linjerna jue... Du behöver inte byta körfält ifall den inte finns sträckade linjer.
Så det kommer en lång heldragen linje som sedan tar slut och som samtidigt ansluter sig till den nya vägen som består av 2 körfält var av den ena du färdas på. (Well i think so, hehe)

Tack!
 
Man lyfter blicken så man ser vad som händer mer än 3 meter framför motorcykeln. Den tekniken fungerar bra även för att ha koll på annat som händer i trafiken :-)
 
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi
 
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi
Det var ju ett välformulerat och informativt svar.
 
Då tillhör jag de dumma.

Jag hade kört bil i tjugofem år innan jag fick reda på att det inte är någon som har företräde vid en vanlig motorvägspåfart. Det är gemensamt ansvar som gäller. Naturligt kan man tycka. Men likväl visste jag inte det:brinnerup

Det fick jag reda på när jag själv tog MC kortet.
 
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi

Så ja lilla ponken :såjaponken, alla kan inte precis alla trafikregler felfritt innan de fått lära sig dom samt utövat dom.Tänk om man kunde ha nolltolerans för besserwisrar istället.

"hO51n",s förklaring var nog så bra "and" så fortsätt du med att köra enligt den förklaringen. :crash
 
Du har ALDRIG företräde eller förkörsrätt, däremot kan du vara skyldig att lämna företräde eller ha väjningsplikt!

Då tillhör jag de dumma.

Jag hade kört bil i tjugofem år innan jag fick reda på att det inte är någon som har företräde vid en vanlig motorvägspåfart. Det är gemensamt ansvar som gäller. Naturligt kan man tycka. Men likväl visste jag inte det:brinnerup

Det fick jag reda på när jag själv tog MC kortet.
 
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi

Kan inte du dra lagen om påfart och avfart på motorväg du som kan? Gärna motortrafikled också.
 
Skyltning. Det brukar väl sitta en stor vit skylt med svarta pilar vi sidan av vägen som talar om när vägen ändrar antal körfält. Vid motorvägspåfart har du alltså tre paralella pilar rakt upp om motorvägen blir trefilig från att ha varit tvåfilig. Den vanligaste varianten av denna skylt hittar du på 2/1 vägar där två körfält gåt ihop till ett körfält.
 
Man får väl titta på GPS-displayen alternativt snabbsurfa googlemaps för en extra kontroll av hur det ser ut framför ens eget fordon :yoparty
 
När det gäller påfarter så vore det bra om folk kunde fatta att det heter accelerationsfält av en anledning.
apap, det är inte nödvändigt med accelerationsfält på en påfart, dock är det i regel så att en påfart har acc.fält.
(tror inte jag har sett en påfart utan, så det är väl mest av akademiskt intresse)
 
Motorvägspåfart :tummenupp det är den enda sträcka där det råder absolut fri fart. Det finns inte en chans att polisen kan ha en fartkontroll på en accelerationssträcka, såna här djuplodande kunskaper är ingenting man lär sig i körskolan :rolleyes:
 
apap, det är inte nödvändigt med accelerationsfält på en påfart, dock är det i regel så att en påfart har acc.fält.
(tror inte jag har sett en påfart utan, så det är väl mest av akademiskt intresse)

Finns gott om dem längs E22 iaf. >.< En vid Kallinge, där det tom är stopplikt för påfarten upp på motortrafikleden.
 
om körfältslinjerna till vänster om dig är tjocka kommer ditt körfält antingen ta slut eller gå en annan väg en det körfältet till vänster om dig , om du kör ut på en väg och körfältslinjerna till vänster om dig är tunna så kommer ditt körfält fortsätta rakt fram , samma sak om du har tunna linjer till höger om dig och de blir tjocka så betyder det att ditt körfält kommer ta en annan väg än körfältet till vänster om dig
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top