Motortemp zx10r -05?

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hej,

Jag har kört de första turerna på min zx10r nu i helgen. Vad är normal motortemp? Min ligger ganska konstant på 60 grader vid lugnare landsvägskörning. Vet att det är kallt i luften än så länge men det känns som termostaten öppnar väldigt tidigt? Den går snabbt upp till 60 och den går över det om man kör riktigt hårt eller står still men så fort man kör landsväg/motorväg över 50km/h så går den ner till 60 igen?

I sommar kommer du i stället att vara nervös när du står i rödljus och tempen går upp mot 100 på ett kick. :D

Vill du ha upp tempen nu när det är kallt ute så kan du ju göra som i racing - silvertejpa ett eller flera band på kylaren tills du får den temp du vill ha.

I sommar kommer du i stället att vara nervös när du står i rödljus och tempen går upp mot 100 på ett kick. :D

Vill du ha upp tempen nu när det är kallt ute så kan du ju göra som i racing - silvertejpa ett eller flera band på kylaren tills du får den temp du vill ha.

Det är möjligt :) Men på min TL1000 så vet jag att termostaten hade väldigt låg öppningstemp, kan ha varit runt 60 grader, men den böts ut på garanti och sen låg den runt 80 grader vad jag minns.

Termostaten öppnar vid 58-62 grader.
Fläkten startar vid 95 och stannar vid 90 grader!
Enligt v.handboken.
Hoppas det var till nån hjälp.

Termostaten öppnar vid 58-62 grader.
Fläkten startar vid 95 och stannar vid 90 grader!
Enligt v.handboken.
Hoppas det var till nån hjälp.

Toppen med någon som har verkstadshandboken till hands. :tummenupp

Då är det alltså helt normalt att han inte kommer över 60 grader i det här vädret. Vill han ha upp tempen får han tejpa.

Ok, då vet jag, tackar för bra svar. Har förresten fått tillgång till v-handboken nu :) Dock skulle jag gärna se att man hade en termostat som öppnade lite senare, runt 60 grader är ju inte direkt optimal arbetstemperatur. Även på en varm sommardag så borde ju inte temperaturen komma mycket högre vid landsvägskörning? Någon som vet om det finns termostater med högre öppningstemp?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT