Motorrenovering på KTM 525 exc

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Är det nånting som vi ktm ägare kan rekomendera mej att göra eller inte göra när de gäller att klyva motorn...

De som skall bytas är:
Kolv
Kjedja
Packningar
Vevaxel/parti
Vevlager
Ramlager
Kopplingslager
Kamlager

Motorn ligger på bänken och väntar....

Det är enklare än vad man tror :) Renoverade precis min 450 EXC motor och böt i princip de grejerna du ska byta. Finns en klockren beskrivning step-by-step nånstans på nätet, googla så hittar du den.

Som personen ovan säger så lämna in vevpartiet för balansering, resten sköter du själv! Lycka till!

Att byta kolv utan att mäta upp cylindern är bortkastat. En RFS-kolv som går enduro lever så länge att cylindern är utanför specarna när det är dags att byta. Att hänga i en svindyr kolv i ett lopp som är skrot är bara pengar i sjön.

Hur ser ventilerna ut? De brukar likna kantareller rätt långt innan resten av motorn är sliten. Byt fjädern till oljebypassen också.

Last edited:
Få ur balansaxellagrena underlättar om man har rätt verktyg. In med blockhalvorna i ugnen en halvtimme-timme på 160 grader så gå det lättare. Gäller åt andra hållet med. När nya lager skall monteras.

Hallå! jag har yttligare ett par frågor om detta då jag också tänkte renovera min 525'a
Dels vart bör man köpa prylarna som går åt? jag tänkte köra med en ny original kolv osv.. alltså inga trim alls.
Och är det något mer man bör kolla över än vad som nämnts?

Mvh Johan! :)

Hallå! jag har yttligare ett par frågor om detta då jag också tänkte renovera min 525'a
Dels vart bör man köpa prylarna som går åt? jag tänkte köra med en ny original kolv osv.. alltså inga trim alls.
Och är det något mer man bör kolla över än vad som nämnts?

Mvh Johan! :)

Original kolv är väldigt dyr om än bra så är Wössner betydligt mer prisvärd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman