Motorproblem, Nissan King Cab -89

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Nu ni, nu har jag blivit lite trött på min King Cab och vänder mig till Er Samlade Expertis i hopp om hjälp.

Den har gått hur fint som helst, men så plötsligt för ett litet tag sedan så började den krångla.

Symptom:

-Svårstartad. Kräver mycket och varierande gas.
-Går som röven under ca. 1500rpm (går på 3 helt enkelt)
-Har en tomgång på mellan 150 och 500rpm.
-Går som den brukar (tror jag) över 1500rpm.
-När den är kall är det som värst, lite lindrigare när den är varm.
-Varvräknaren har riktiga ryck lite nu och då, kan lätt hoppa 500rpm eller mera, utan att motorn går konstigt för det (inte så jag märker det eller hör det iaf)

Bytte stift och spole som hastigast, då jag misstänkte tändproblem pga. hur varvräknaren betedde sig, ingen skillnad.
Har kollat förgasaren, och visserligen är min erfarenhet av bilförgasare väldigt liten, men inget verkar konstigt iaf. Chokespjället verkar funka som det ska, har inte hittat någon tjuvluft och båda spjällen verkar helt i sin ordning.

Så, kära Sporthojare, vad fasen ska jag göra härnäst? Måla den blå och kasta till sjöss?

http://tinyurl.com/c4trrn

Utan att kunna ett skit om just nissan king cab så skulle jag gissa på någon vakumslang mellan fördelaren, insuget eller förgasaren. kanske fukt i fördelarlocket, brytarspetsar? Antar att det är en bensinare eftersom du säger har bytt stift.

Last edited:
http://tinyurl.com/c4trrn

Utan att kunna ett skit om just nissan king cab så skulle jag gissa på någon vakumslang mellan fördelaren, insuget eller förgasaren. kanske fukt i fördelarlocket, brytarspetsar? Antar att det är en besinare eftersom du säger har bytt stift.

Kollat slangarna redan, och det verkade inte vara några fel. Ska testa med startgas för att vara säker dock.
Tog upp fördelarlocket igår och kollade, ingen fukt där. Fördelarlock och rotor var bytta på verkstad för knappt 6 månader sedan, vet inte hur brytarspetsen mår, måste kolla det imorgon.
Vad kan vara fel på brytarspetsar då, och är det något som kan ses vid okulär besiktning? Har aldrig rört en brytarspets i hela mitt liv.

Är det brytarspetsar alá gammal variant så kan de ha lite dålig kontakt mellan sig. Lite sandpapper på kontaktytan, kolla att de är plana + kolla avstånd är gratis att göra. Annars så går de att mäta upp eller köpa nya, brukar inte kosta så mycket. Du har en liten kondensator också som kan vara lite kinkig.

modernare bilar har brytarlöst system. Brytarna sitter under rotorn och kondensatorn sitter antingen också under rotorn eller på utsidan av fördelaren.

Men jag tror mer som tim säger på tjyvluft eller vakumslang som är otät eller har lossnat och som inte ställer om tändningen på rätt sätt.

Brytare, kolla avståndet här........................... kondensator

bs.jpg tandsystem.jpg

Last edited:
En japps från-89 bör inte ha brytarspetsar utan någon form av modernare lösning, frågan är vad? Har aldrig skruvat King Cab så jag har ingen specifik kunskap kring modellen men har varit med om varvräknare som har "åkt" lite upp och ner med ca 500rpm skillnad medan motorn gått som den skall. Detta fel var då på en Volvo V6:a (760) och berodde på en så kallad hallgivarspole som var placerad i fördelaren som en ersättning för brytarspetsar. På denna spole var det ett internt ledarbrott som gjorde att bilen blev väldigt svårstartad ibland men gick bra att köra när den startade fast med detta varvräknar svajjande.

Annars skulle jag misstänka ett luftläckage mellan LMM och insug då tjuvluft där brukar ge dåliga startegenskaper samt lågvarvsegenskaper medan det försvinner helt vid högre varv (belastning). Varvräknarens "åkande" behöver ju inte vara kopplat till gångfenomenet.

Frågan är även om det är en vanlig förgasare i din bil, japps från den tiden har ofta förgasarliknande monopoint-insprut och dessa kan strula..

Last edited:
En japps från-89 bör inte ha brytarspetsar utan någon form av modernare lösning, frågan är vad? Har aldrig skruvat King Cab så jag har ingen specifik kunskap kring modellen men har varit med om varvräknare som har "åkt" lite upp och ner med ca 500rpm skillnad medan motorn gått som den skall. Detta fel var då på en Volvo V6:a (760) och berodde på en så kallad hallgivarspole som var placerad i fördelaren som en ersättning för brytarspetsar. På denna spole var det ett internt ledarbrott som gjorde att bilen blev väldigt svårstartad ibland men gick bra att köra när den startade fast med detta varvräknar svajjande.

Annars skulle jag misstänka ett luftläckage mellan LMM och insug då tjuvluft där brukar ge dåliga startegenskaper samt lågvarvsegenskaper medan det försvinner helt vid högre varv (belastning). Varvräknarens "åkande" behöver ju inte vara kopplat till gångfenomenet.

Frågan är även om det är en vanlig förgasare i din bil, japps från den tiden har ofta förgasarliknande monopoint-insprut och dessa kan strula..

Ja du, det är mycket möjligt att det inte är brytarspetsar på den faktiskt. Jag tog bara upp fördelarlocket för att kolla att allt såg schysst ut där, och när jag sen funderade i efterhand i dag så kom jag ihåg att "jag såg nog brytarspetsar där nere...". Sen har jag ju aldrig rört en brytarspets i hela mitt liv, så det är ju mycket möjligt att det var något som liknar en brytare. Haha. Fan vet. Känner mig ganska lost på den här avdelningen faktiskt, tändning har jag erkänt dålig koll på. Satt och försökte läsa upp lite på Wikipedia idag, men det var lite halvdålig info där tycker jag.

Ang. monopoint är det också något jag aldrig hört talas om, och något det mycket väl kan vara. I ena hörnet på förgasaren går det en mekanisk arm, som när man trycker på den leder till att det sprutar sås ur ett munstycke på förgasarväggen. Jag trodde, efter allt skruvande på mina KTM:er, att det var någon form av accpump, visste inte att det fanns så kallat "förgasarinsprut". Jag såg 2 spjäll, varav det ena öppnas vid gaspådrag och det andra med vakuum, och tänkte då att det var fögg.
Någon LMM har jag dock inte sett skymten av, såvida den inte är gömd inne i förgas... Förlåt, monopointen. Om det nu var en sådan.

Hmm, känns som vi börjar komma någon vart iaf, även om allting blir mer och mer komplicerat.
Shit, känner mig som när man var 14 och mekade på första mopeden, tihi!

För övrigt, när jag var till skroten idag och köpte "ny" tändspole, så undrade de om det var till brytarlöst eller ej. Jag sade ju att det inte var brytarlöst, och fick då en viss tändspole. Hur skiljer sig en brytarlös tändspole mot en för brytarspetsar? Bara nyfiken, förstår inte vad skillnaden på tändspolen skulle vara. :va

Tändspolarna är samma oavsett om det är brytare eller brytarlöst.
Ett brytarlöst system använder transistorer i stället för mekaniska brytare.
Funktionen är densamma.
Dvs: Spänningen bryts och spänningsfältet kolapsar i spolen vilket ger en kort men kraftig puls till stiftet.
CDI däremot ger en ganska kraftig puls till spolen som där transformeras upp till tillräcklig spänning för att ge gnista.
Helt olika principer.
Därför går det inte att använda en CDIspole till "vanliga" system, eller tvärt om.
CDI spolarna har kraftiga anslutningar för kraftiga kablar.
Vanliga spolar har fjantiga små anslutningar för klena kablar.

I have now found the problem!

Var ut till garaget idag för att meka på pickisen och på 660n, och hittade felet!

Började med att spruta startgas runt insug och alla slangar, ingen reaktion.
Plockade då bort alla tändhattar, tryckte sladden ut genom hatten, och satte på alla sladdar löst på stiften. Vevade igång motorn och plockade bort en kabel åt gången för att se om det var någon som inte gjorde något.
På 3ans cylinder upptäckte jag då att det inte alls kom någon gnista. Visserligen gnistade det när man vevade, men när den gick kom ingen. Antagligen på högre varv också eftersom den gått bra, men inte vid de varvtal jag haft problem. Det hoppade aldrig någon från kabeln till stiftet när man höll nära nämligen.
Provade byta om 3ans och 4ans kablar lite snabbt, och se där, det är fortfarande 3an. Felet måste alltså sitta i fördelaren.

Plockade lös hela fördelaren och tittade lite noggrannare.
Konstaterade först och främst att den minsann har en brytarspets, och strax därefter konstaterades att brytarspetsen inte alls öppnade, eller så öppnade den ett gap mindre än man kan se. Provade med mitt minsta bladmått (0.05) och det gick inte in, vilket ju var självklart eftersom jag inte kunde SE en glipa. Var ju dock kul att prova.
Ringde upp en kompis som vet lite mera om brytarspetsar, och han hävdade att avståndet ska vara ungefär 0.4mm, så fram med 0.40ans bladmått och ställa in.

Skruva fast allting på plats, veva igång motorn, och se där! Går som en klocka.

Nu har jag blivit en erfarenhet rikare och känner nu att jag har lite större koll på brytarspetsar. Det jag dock inte förstår är hur bilen kunde gå överhuvudtaget om inte brytarspetsen öppnade? Och hur det kommer sig att det var just 3ans cylinder som slutade tända?

Frågetecken kvarstår, men bilen går iaf som den ska, så jag är väl ganska nöjd. :tungan

Medans bilnissarna är samlade...

Om en B20 sprutar eld som en drake ur förgasaren, vad är troligast fel då? Tändning?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back