Motorolja

Per Stenberg

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Honda VFR
Honda VFR -95 Undrar om det finns några rekommendationer på motorolja som underlättar växling? Har Mobil 1 synt. i nu och tycker att hojen vill missa växlingar, 3-4 4-5 vid hård körning.
Mvh Per

Per Stenberg skrev:
Honda VFR -95 Undrar om det finns några rekommendationer på motorolja som underlättar växling? Har Mobil 1 synt. i nu och tycker att hojen vill missa växlingar, 3-4 4-5 vid hård körning.
Mvh Per

Toligtvis växelfel ! Inte olje relaterat problem! Men du kan prova en tjockare olja !15w/40,20w/40.

Om det inte hjälper att under-cutta lådan, byta växeltrumma och växelgafflar lär du installera en data-logger som registrerar frikopplingsutslag, växelaxelns läge, motorns varvtal, utgående axelns varvtal samt växelläge för att man ska kunna göra någon vetenskaplig diagnostik - istället för att tycka och tro.

Sitter där ett stag mellan motor och växelpedal, kanske den behövs justeras...

Vad tror du om slick-50? !! Kanske bättre att jag kastar hojen i sjön eller vad tror du? under-cutta...
Du har ingen helautomatisk moppe att sälja mig?
Vore det så illa som du tycks tro hade jag inte vänt mig till detta forumet utan istället ta kontakt med verkstad. Per

andersbrink skrev:
Om det inte hjälper att under-cutta lådan, byta växeltrumma och växelgafflar lär du installera en data-logger som registrerar frikopplingsutslag, växelaxelns läge, motorns varvtal, utgående axelns varvtal samt växelläge för att man ska kunna göra någon vetenskaplig diagnostik - istället för att tycka och tro.

Per Stenberg skrev:
Vad tror du om slick-50? !! Kanske bättre att jag kastar hojen i sjön eller vad tror du? under-cutta...
Du har ingen helautomatisk moppe att sälja mig?
Vore det så illa som du tycks tro hade jag inte vänt mig till detta forumet utan istället ta kontakt med verkstad. Per

Läser man lite mellan raderna framgår det kanske att problemet kan vara enkelt... eller komplext - beroende på om föraren är en nybörjare på hojar eller har kört dussintals hojar i över 30 år. Det framgår inte av ditt originalinlägg.

Gör en sökning på Google efter "VFR gear box problem" och läs lite och berätta lite mer i detalj vad som är problemet eller upplevs som ett problem så kanske man själv kan bilda sig en uppfattning.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=honda+vfr+gear+box+problem

Rätt svårt att göra någon diagnos på så pass lite information.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8