Motorn startar inte med bara ett batteri ( DR 650 tänder inte)

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
I slutet på senaste säsongen ville inte min hoj starta lika lätt som den gjort ett bra tag.
Från att ha startat på bara ett par varv(eller hur jag ska utrycka det) så gick det inte alls om hojen stått still en vecka.
Anade att det var fel på batteriet, då det tidigare inte vart problem även efter ett tags stillastående.
Regulator och generator verkar fungera som det ska mäter upp ca 14,3-14,4 V och batteri utan laddning visar ca 13,2 vilket ju är det normala för ett Pb-batteri.
Köpte då ett nytt batteri som verkar vara lika dåligt om inte sämre faktiskt än det som satt från början.

Gjorde idag ett test med att parallellkoppla de två batterierna och satan vilket tryck det blev. Hojen starta med bara en touch på startknappen.
Har inte kolla gnistan men den finns ju uppenbarligen med två batteri.
Så nu till min fråga: Vad är problemet?
Alternativ 1: Dålig tändspole eller dålig styrenhet? verkar som om inte hojen tänder med bara ett batteri.
Alternativ 2: Batteriet som satt i från början är så pass kass att det inte orkar längre och att det nya jag köpte inte räcker till för min hoj, trots att det är uppmätt och lastprovat hos företaget jag handlade hos.

Har ni egna ideer kom gärna med dom

Så vad tror ni? motivera gärna era svar.
 
Är ju ingen stjärna på el.... men dubblade du volten typ 12+12=24... eller körde du 12+12=12?? fattar du vad jag menar. e lite osäker vilken som e paralell å vilken som e serie koppling. akta så du inte bränner grejjerna
 
Är ju ingen stjärna på el.... men dubblade du volten typ 12+12=24... eller körde du 12+12=12?? fattar du vad jag menar. e lite osäker vilken som e paralell å vilken som e serie koppling. akta så du inte bränner grejjerna

12+12=24 = Serie
12+12=12 med extra umpf = Parallell
 
Kortslutning i batteriet, märks inte förrän du belastar det!
 
Det konstiga är att båda batterierna var för sig orkar ju dra runt motorn några varv men klarar inte att ge tändstiften lite gnista, men med båda batterierna är det inga problem som jag sa tidigare.
Det nya batteriet är ju som sagt dessutom uppmätt och lastprovat med gott resultat.
Det jag kommit på samt fått tips om är att:

Batterierna är orkeslösa och klarar därmed inte hålla upp spänningen till en nivå som tändspolen behöver.
Startmotorn är så trög att det går för mycket energi till den och ingen spänning "kvar" till tändspolen.
Upptäckte också att batterierna hade olika beteckning men jag vet inte vad skillnaden är på dom.
Samma spänning och amperetimmar. Tack vare detta tror jag att det är nån vajsing i hojen.
YTX9-BS vs YTB9-BS (ytx är det gamla batteriet)
 
Även om batterierna har samma Ah så behöver dom inte leverera samma startström.
 
Rättning mittåt nu! Svamla inte.
När batterier (ackar..) blir gamla och slitna så minskar den maximalt uttagbara strömmen
Detta beror vanligen på att inre resistansen ökar och då sjunker polspänningen så mkt att tändsystemet slutar fungera.
Med TVÅ ackar som i ditt fall motsvarar det antingen att
1. du monterar en större ack . Större ack = en med mer Ah, kan vanligen leverarer mera ström (A) än ett litet. (Det finns en anledning till varför lastbilsdieslar med slagvolym på 10-15 liter har 300-400Ah ackar OCH 24V system..)
2. Ingen av ackarna är i bra skick och kan lämna tillräckligt hög startström och SAMTIDIGT hålla spänningen uppe. Parallelkopplar du dem så minskar du uttagen ström (A)/ack, samtidigt som spänningen inte dippar..
I ditt fall är det nog nr2..

Jag kan ge dig lite matematik på det också om du vill..:D
 
Shorai ,detta batteri ger din hojtillräcklig kräm dessutom mindre o lättare o snabbladdat ca 1400 pengar
Kolla avståndet på stiftet, för stort avstånd =högre motstånd =ingen gnista vid dålig startspänning
 
OK nu e det som följer:
Har bytt till mig den modell av batteri som satt i från början. Vilket gör att jag nu har två likadana hemma.
Detta nya batteri orkar knappt dra runt motorn.
Det är alltså tredje batteriet jag testar med nu. Vilket gör att jag tror inte att det är fel på batterierna egentligen.
Men vad är det som gör att inte motorn går runt? Det funkar ju tydligen med två batterier. Är det startmotorn som kärvar nu då och drar för mycket ström?
 
Ofta går ju jorden genom ramen till motorn, speciellt på gammla hojar, kan vara ide att testa med en grov ledare från minus direkt till nån fastsättningsskruv på startmotorn.
 
Minuspolen från batteriet är ansluten rakt på motorn.
Har ohm-mätt upp alla batterikablar och startrelät (eller heter det solenoid här med?)
Dessa var ok, inga kablar av, startmotor uppmätt och även den ok elektriskt.
Det verkar alltså som att jag behöver mer kräm i batteriet alternativt är det nåt mekaniskt motstånd nånstans som jag kan övervinna med dubbla batteri.
 
Strunta för tillfället i startreläet och försök, om det går, att t ex via startkablar mata startmotorn direkt från batteriet (ett batteri)
Då får du iaf en indikation på om det är fel i kablaget eller fel nån annanstans..
 
Har du kollat auto-decompen? Dvs exravikten som sitter på kamaxeln. Sidan 3-25/26 i manualen. Kärvar den blir de svårstartade.
 
Testade med ett löst batteri och körde spänning rakt på startmotorn och resultatet blev exakt det samma som tidigare.
Her inte kollat auto-decomp, men jag kan tänka mig att det kommer bete sig exakt osm det gör nu om det inte fungerar.
Har inte ens tänkt på att det finns förän du sa det nu.
Ska se vad som står i min manual.
Men handlar det om att klyva motor nu då?
 
Testade med ett löst batteri och körde spänning rakt på startmotorn och resultatet blev exakt det samma som tidigare.
Her inte kollat auto-decomp, men jag kan tänka mig att det kommer bete sig exakt osm det gör nu om det inte fungerar.
Har inte ens tänkt på att det finns förän du sa det nu.
Ska se vad som står i min manual.
Men handlar det om att klyva motor nu då?

Lyfta på ventilkåpan o kika antagligen antagligen.
 
Har du kollat auto-decompen? Dvs exravikten som sitter på kamaxeln. Sidan 3-25/26 i manualen. Kärvar den blir de svårstartade.

det står att man ska byta hela kamaxel om det kärvar?? är det omöjligt att komma åt och fixa??
och sen undrar jag om är vad det är jag ska skruva loss det finn sju två små lock att lossa. men jag antar att det ena locket är för insugsventiler och det andra är för avgasventiler. Gissar då att kamaxeln då sitter där emellan.
vågar jag lossa utan att tappa ur olja ur oljekylet eller finns där inte så mycket när den inte vart igång.
 
Du kan lossa ventilkåporna utan att tömma oljan. Oljan i kylaren rinner tillbaka när motorn stannat. Sen om man kommer åt autodekompen från ventilkåporna vet jag inte. Enligt manualen ska man lossa hela "cylinder head cover" med ventiltryckarna och inte bara ventilkåporna.
 
Gött e det
Såg inte ut att komma åt under de två mindre ventilkåporna.
Då blir det till att börja lossa i veckan och titta efter hur det verkar.
 
Jag skulle skruva bort startmotorn och rengöra den så noggrant du kan. Det har funkat för mig både på bilar och hojar med liknande problem.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top