När tankbilen fyller på varm bensin ned i en kall underjordisk tank kondenseras luftfuktigheten på tankens väggar och rinner sen ner och lägger sig på botten i tanken. Det är alltid mer eller mindre vatten i mackarnas bensintankarna. Samma fenomen skapas även i hojens tank nattetid då lufttemperaturen omkring hojen sänks medans bensinen tar lite längre att kylas ned. Vattnet i flottörhusen gör att bensintillförseln genom huvudmunstycket och emulsionsröret störs. Ett par korta fullgaskörningar gör att vattnet sugs med in i motorn och försvinner. Finns det mer vatten kvar i tanken så återkommer problemet med jämna mellanrum.
Fråga hur JAG vet! När jag köpte sista slatten VP SV05 racesoppa (106 MON oktan) från ett 200 liters fat fick jag med mig ca 2 liter vatten (av 15 liter totalt i dunken) inför racet på Malmby flygfält förra sommarn. Dvs Stockholm Open för "gathojar". Hade inte kollat upp soppan utan hällde bara i den.
Innan jag kom på varför stiften surade ned sig hela tiden, dvs vatten istället för bensin, blev jag "något" konfys. Sabotage? Inte då...
Jag lät den stå och rinna av allt vatten (det är tyngre än bensin) och hällde sen i 1 liter K-sprit. Torskade tävlingen i finalen när jag hjulade bort mig när jag tryckte på lustgas-knappen.