Motorn hackar ...

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Idag när jag åkte en sväng efter jobbet började motorn att hacka. Det är inte så mycket men tillräckligt för att man ska känna det och det är inte direkt kul ... känns tydligt när man kör på 1:an och håller jämn gas.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara???

Hjälp!!! :(

Ingen som vet????

Kan det vara dålig bensin? Jag har hört talas om att ibland kan bensinen vara av dålig kvalitet ... jag tankade nämnligen och motorn hackar inte lika mycket längre ... och om det är bensinen kan det ju fortfarande vara det (hade ungefär halv tank när jag tankade).

Ingen som har några förslag eller råd?

Vatten. Det är det enda som får en hoj att hacka och hosta efter en tankning (annat än att soppan är slut).

En 1/2 liter K-sprit, Skogstjärnan eller Metanol i tanken fixar det.

hmm... men brinken, varför är det så? är det för att vattnet inte blandar särkillt väl med bensin??

När tankbilen fyller på varm bensin ned i en kall underjordisk tank kondenseras luftfuktigheten på tankens väggar och rinner sen ner och lägger sig på botten i tanken. Det är alltid mer eller mindre vatten i mackarnas bensintankarna. Samma fenomen skapas även i hojens tank nattetid då lufttemperaturen omkring hojen sänks medans bensinen tar lite längre att kylas ned. Vattnet i flottörhusen gör att bensintillförseln genom huvudmunstycket och emulsionsröret störs. Ett par korta fullgaskörningar gör att vattnet sugs med in i motorn och försvinner. Finns det mer vatten kvar i tanken så återkommer problemet med jämna mellanrum.

Fråga hur JAG vet! När jag köpte sista slatten VP SV05 racesoppa (106 MON oktan) från ett 200 liters fat fick jag med mig ca 2 liter vatten (av 15 liter totalt i dunken) inför racet på Malmby flygfält förra sommarn. Dvs Stockholm Open för "gathojar". Hade inte kollat upp soppan utan hällde bara i den.

Innan jag kom på varför stiften surade ned sig hela tiden, dvs vatten istället för bensin, blev jag "något" konfys. Sabotage? Inte då...

Jag lät den stå och rinna av allt vatten (det är tyngre än bensin) och hällde sen i 1 liter K-sprit. Torskade tävlingen i finalen när jag hjulade bort mig när jag tryckte på lustgas-knappen.

jag vill också wheela!!! räcker med att vrida på rullen, fast det är ja för feg för.... men att ligga o köra som en galning på kurviga vägar, det är ja inte rädd för??? :eek: :bow

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back