Motormeck Aprilia Mille / Rotax V990 - hjälp

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Halloj,

Min mille läcker lite grann på högersidan där jag har markerat på bilden. För att ågärda detta misstänker jag att jag måste ta lös den jättestora kåpan som är "kluven" vid den blå markeringen och byta den packning som jag misstänker sitter mellan denna kåpa och motorblocken.

Nu är ju frågan om detta bara är en kåpa eller om diverse viktiga axlar o annat inne i motorn sitter i denna. Kan jag alltså enkelt bara skruva loss den och byta packning eller är det värre än så?

// BJ
 

Bifogat

  • millemotor.jpg
    millemotor.jpg
    25.8 KB · Visningar: 302
skruva

Jag har nyss blivit Milleägare, och har nån motor som står och dräller. Jag kan kila ner ikväll och kolla, och kika i mekboken, så kan jag återkomma.
Misstänker att det kan vara som du säger, men då kan man kanske plocka ut motorn ur ramen, och bara lägga den på sidan för att komma åt.
Mvh
/T
 
Vattenpumpen kommer du att behöva ta av och då är risken att du behöver byta packboxen där.
 
Går inte den där kåpan även in bakom kopplingskåpan oxå,
lr e dom i ett o samma stycke??
Har för mig de va det senare på min Falco iaf.
 
Instämmer med föregående. Det är främst vattenpumpen som sitter där, verkar det som.
/T
 
Mille

Hei!
Har en Tuono 2003 med samme problem. Leste også at dette var ganske vanlig på denne motoren. Leste dette på www.af1.com. I sommer så drog jeg til skruene ekstra hardt, har ikke hatt lekkasje siden dette. Skal visstnok ha noe med vannpumpen å gjøre.

Dahlin
 
Hmm det kommer inte ur olja från avriningen där då?, det går en avrings kannal från vatten pumpen som det kommer ut lite olja ur ibland. Skulle hälst vilja ha en bild på där det läcker....på din hoj. Byte själv den stora kåpan/eller kopplings huset i sommars inga störe problem att göra det. Du börjar bara med att ta loss skydet över kopplingen och den rund stora packningen som sitter över den sen är det bara att skruva los alla insex. Det som hade hänt åt mig va att jag hade fått en spricka under kopplingskorgen på kopplings kåpan.

PM gärna om du vill ha mer hjälp.


Just ja glömde säga det man behöver inte ta ur motorn ur ramen :)
 
Last edited:
På min Aprilia så har jag lossat det där ett antal gånger och det är inget som behöver bytas där. Det är bara på och av ovanpå pumpen där. Det sitter guides osv och det enda som behövs bytas om det är gammalt så är det packningen.

Kör på! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top