Motorlampan tändes vid wheelie!!??!!

Vosvan

Snabbare än tåget
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
ja...
Tja!

Var ute och övade wheelie med min nya hoj, en Fireblade 04:a. Vid 2 tillfällen så tändes motorlampan och hojen tappade all kraft. När man dunsat ner i backen igen så släcktes den och allt funderade som vanligt... :confused:

Någon som varit med om liknande och vet vad det kan vara? Har hört talas om någon sensor eller liknande som ska ha som funktion att man inte ska slå över, men tyckte aldrig att jag var uppe på de höjderna.

Tacksam för svar!!

Mycket möjligt, hur funkar den? Och hur blir jag av med skiten? :tungan

Tror man måste komma ganska högt för den. Har för mig att den sitter i avgasröret eller nåt sånt. Vet inte så mycket om det. Men sök så hittar du säkert något matnyttigt! ;)

Tippsensorn skyddar väl inte mot wheelies? :va Den ska ju stänga av tändningen om man kör omkull (=tippar) så att hojen inte ligger å puttrar på tomgång tills soppan tar slut.

Och se till att motorn inte rusar vid omkullkörning? :va

Det var inte dåligt med soppa så pumpen sög luft och du tappade bränsletrycket?

Kolla oljenivån, kan vara en sån grej också

Oljenivån ligger stabilt mellan de två strecken, men har å andra sidan hört att man bör fylla på lite extra när man ska wheela??? Stämmer det? :confused:

Det var inte dåligt med soppa så pumpen sög luft och du tappade bränsletrycket?

Nä, hade ungefär halv tank, det borde väl räcka?

Tippsensorn skyddar väl inte mot wheelies? :va Den ska ju stänga av tändningen om man kör omkull (=tippar) så att hojen inte ligger å puttrar på tomgång tills soppan tar slut.

Den stängde inte av tändningen, så då var det väl inte tippsensorn då om jag tolkad dess funktion rätt?

Last edited:
Oljenivån ligger stabilt mellan de två strecken, men har å andra sidan hört att man bör fylla på lite extra när man ska wheela??? Stämmer det? :confused:

Nä, hade ungefär halv tank, det borde väl räcka?

Den stängde inte av tändningen, så då var det väl inte tippsensorn då om jag tolkad dess funktion rätt?
Beroende på hur oljepickupen sitter så kan det vara alldeles för lite, sök här, riv isär å bygg om eller häll i kanske 0,5-1 liter extra.

Ja, det borde det göra!

Nix, inte tippsensorn, den bryter ju tändningen, så det är något annat fel.

På a svarar jag... :hihi

Beroende på hur oljepickupen sitter så kan det vara alldeles för lite, sök här, riv isär å bygg om eller häll i kanske 0,5-1 liter extra.

Ja, det borde det göra!

Nix, inte tippsensorn, den bryter ju tändningen, så det är något annat fel.

På a svarar jag... :hihi

OK, provar att ha i lite extra olja så får vi ge oss ut och prova igen då! Tack!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT