Motorlampa lyser Speed triple -03

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Jag var ute och körde för ett par dagar sedan med min Triumph Speed triple -03:a och det var precis som nu varmt som fan (ca 31 grader varmt), jag stannade på fika hos en kompis.
När jag sedan körde iväg så tändes motorlampan efter typ 5 minuter.
Vad jag känner så går den inte sämre.
När jag sedan 2 dagar senare skulle ta en provtur så började hastighetsmätaren bete sig konstigt också.
(kändes som om den bara visade ca en tredjedel av den verkliga hastigheten)

Vad kan vara fel?:va

Väldigt tacksam för svar och vilda spekulationer..

Kolla kablaget. Dra isär kontaktstyckena och kolla efter korrosion. 2-22 eller dyligt spray gör susen. Kika även på baksidan instrumentet.

Kolla kablaget. Dra isär kontaktstyckena och kolla efter korrosion. 2-22 eller dyligt spray gör susen. Kika även på baksidan instrumentet.

Vilka kontaktstycken är det vi pratar om?
Är det några speciella eller bara kontaktstycken i största allmänhet?

Ja tar i för kung å fosterland å lyfter tråden... Har en likadan cykel å min hastighetsmätare har oxå betett sej skumt... Lyfte tanken för å komma åt kontakter, fick lossa kontakt för va ja tror e lufttemp alt MAP-sensor som satt i luftburkslock, matning soppapump samt sensor för låg bränslenivå... När tanken ändå va av så vred ja på tändning för å se om hastihetsmätaren levde, misstänker att styrboxen ogillade bortfall av givare å soppapump för nu när allt e återmonterat så lyser motorlampan... Har haft batteriet bortkopplat i nån halvtimme utan resultat, kan ja släcka motorlampan själv? Som grädde på moset e de troligen glapp nere i klumpen runt hjulaxeln för hastighetsmätaren beter sej fortf lika skummt :huvet...

Kolla kablaget vid styrhuvudet, inte ovanligt att det nöts där.

Det är ganska lätt att ha sönder magneten för hastighetsgivaren vid framhjulet, har själv spräckt en sådan vid hjulbyte på Speed Triple-03.

Kolla kablaget vid styrhuvudet, inte ovanligt att det nöts där.

Ska slå ett extra getöga där.

Det är ganska lätt att ha sönder magneten för hastighetsgivaren vid framhjulet, har själv spräckt en sådan vid hjulbyte på Speed Triple-03.

Min såg hel å fin ut vid hjulbyte nyligen (va likadan innan) å beter sej fortfarande på samma sätt... E sällan att den visar slumpsiffror, verkar va som den antingen funkar eller inte... Nu e de nåra år sen ja använde cykeln men har ett svagt minne av att de blev värre å värre...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT