Motorkrångel på ZXR750

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
ZXR:en började plötsligt att gå väldigt illa och jag har inte kunnat lokalisera felet.
Det är alltid svårt att beskriva hur en motor går i text men den är helt enkelt väldigt trött och varv-ovillig. Motorn har också ett helt annat motorljud nu och låter väldigt "slött". Avgassystemet blir onormalt varmt efter bara en kort tomgångskörning.
Jag tyckte först att den lät som om den inte gick på alla cylindrar men efter att ha lossat på en tändkabel i taget så kunde jag konstatera att den faktiskt gick på alla. Kollade stiften som är ganska nyligen bytte och dom såg fina ut.
Funderade ett tag på om jag fått in vatten i bränslet också eftersom hojen började gå konstigt efter att ha stått utanför gymmet vid ett regnväder. Har dock fått ut allt bränsle ur tank och förgasare och fyllt upp med nytt vilket inte gjort någon skillnad.
Vad säger experterna? Tändningsfel? Kanske svårt att ge nån diagnos med hjälp av den här beskrivningen. Finns det det något annat som jag enkelt kan kolla innnan jag måste lämna in hojen på verkstad?

Kolla luft filter och att ingen har vart rolig å tätat ditt avgas. Annars låter det ju inte så bra om avgaset blir väldans varmt.DÅ misstänks ju tändning eller kamtider.

En förslag är att prova köra med öppet tanklock (igensatt avluftning till tanken) och utan luftburk och se om det är någon skillnad.

Alltid svårt att hitta fel..
själv hade jag problem med elsystemet förra sommaren... hojen gick hur dåligt som helst, känner lite igen symtomen.
Själv så hade jag ett hemskt nedgånget elsystem vilket resulterade till att jag drog ett helt nytt fräscht system. Efter det så fick jag nog tillbaka lite hästar med...

Kan det verkligen vara ventilerna när det sker såhär snabbt? du har inte märkt att motorn sakta börjat gå sämre? Jag uppfattade det nämligen som att detta skedde väldigt plötsligt?

Nej, det är inget fel på luftfiltret eller avgassystemet (inte heller tankavluftningen eftersom jag startat upp hojen utan tank , med bara soppa i förgasarna, och den går lika illa) .
Jag har inte själv kollat ventilspelet men har fått papper på att hojen var nyservad med ventiljustering av förgående ägare. Givetvis kan man inte alltid lita på det men tycker också att det verkar konstigt om det skulle vara ventilerna med tanke på hur snabbt det skedde. Hojen gick ju perfekt för att sen en timme senare gå så här dåligt. Den är riktigt riktigt trött nu, har max 25% av effekten.
Jag funderar mest på om det är ett elektroniskt fel, har ju inte lyckats hitta nått annat.

Har du kollat att alla slangar sitter där som ska?

Jag hade en zx9r där jag missat att sätta dit ett par slangar som går från framkåpan och ner till förgasarna. Den gick riktigt illa och ville inte varva upp alls. När jag fick dit slangarna ordentligt så gick den som den ska igen. Någon kanske rykt lös en slang vit gymmet?

Kan ju hoppas att det är det för din del. Är ju ett enkelt fel i så fall.

Mvh Micke

Har du kollat att alla slangar sitter där som ska?

Jag hade en zx9r där jag missat att sätta dit ett par slangar som går från framkåpan och ner till förgasarna. Den gick riktigt illa och ville inte varva upp alls. När jag fick dit slangarna ordentligt så gick den som den ska igen. Någon kanske rykt lös en slang vit gymmet?

Kan ju hoppas att det är det för din del. Är ju ett enkelt fel i så fall.

Mvh Micke

Tar man bort de slangarna så får du de symptomen du nämner men endast när man åker. Det låter iallafall som ett bränsleproblem av nåt slag om den inte misständer förstås. Kolla annars om du har en ställbar tändplatta och den har vridit sig.

Har inte rört hojen på några veckor och när jag skulle sätta dit tank och luftburk så såg jag att en slang fattades!!! Känner mig som en idiot men vad är det för slang och vart ska den leda?

Bifogat

• DSC00137-2.JPG
    DSC00137-2.JPG
    223.8 KB · Visningar: 54
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden