Motorkatastrof för Yamaha XT 600

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Hej!

Min xt600 -93 (kickstart) har totalhavererat. Har lämnat in den till Yamaha center i Göteborg. Tydligen har vevstaken gått sönder och orsakat massa skador i motorn. Dom har sagt att kolven skulle behöva bytas, cylindern honas osv osv...

Totalt med arbete skulle kostnaden bli 17 000 kr. Jag gav 14 000 för motorcykeln. Bara materialkostnaden skulle gå på 12 000.

Att fixa motorn är naturligtvis inte ett alternativ. Vad kan jag göra för att minska min ekonomiska förlust på bästa sätt? Skicka den till skroten? Sälja reservdelar?

Vad tror ni?

Föslag mottages gärna!

Simon
 
och jag följer strömmen och förkortar orden lite till...:död

köp beg motor
 
Då du inte fått några vettiga råd innan så ger jag ett:

Köp en begagnad motor. :D

Alternativet är att köpa ny hoj om liknande önskas. De kostar ju inte så mycket. Annars kan du ju köpa en begagnad motor till den du har... :tungan
 
jag hade kollat om det finns någon begagnad motor att stoppa i!

Edit: inte först..
 
Last edited:
Man vill ju inte va den som är den, men nu är det fan på tiden att någon svarar på ett vettigt sätt, alltså: Köp en begagnad motor :tungan

Köp dessutom ett sexpack öl, och lås in dig i garaget, innan ölen är slut är nya motorn i :fakta

Lycka till :tummenupp
 
Ebay, blocket, skotar.
Du hittar säkert en snurra för 4-5000:- (obs inget jag lovar och SH mobben behöver inte skrika sig hesa)
Att byta är inget jätte jobb men är du helt borttappad med verktyg så kan en verkstad eller kompis funka.
 
Leta reda på en djup tjärn i skogen och knyt fast en stor sten med en wire i ramen och sänk fanskapet!!

Eller leta reda på en ny motor..
 
Leta reda på en djup tjärn i skogen och knyt fast en stor sten med en wire i ramen och sänk fanskapet!!

Eller leta reda på en ny motor..

Haha jaa för de behövs ju verkligen en stor sten å en wire för att sänka en xt600 :tummenupp den lär ju flyta upp annars :tungan
 
Även om du inte kan skruva något själv så är en XT600 det optimala att börja med. Du kommer att lära dig massor du kommer ha nytta av senare i livet under tiden.

XT600:an är ungefär som Volvo 240, robust, okomplicerad och vänlig att skruva med. Man kommer åt ganska enkelt överallt och det är inga komplicerade saker man håller på med.

Verkstadsmanualen finns *erh* att ladda ned på nätet och sen är det bara göra som det står.
 
Fixa en ny begagnad motor :rodnar

Eller plocka isär hojen och sälj alla delarna, du får säkert ihop mer än 12.000 spänn på allt som allt :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top