Motorfrågor ang. GS500E

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
var idag och kollade på en möjlig kandidat till en förstahoj :banana
Eftersom man inte har skruvat i något sen moppetiden (som iof inte var länge sen men den var tvåtakt) så behöver jag lite hjälp.
Frågorna:
1. om man hör ventilerna "ticka" då den paserar 3000rpm på väg till tomgången, vad bör felet vara? ventilspel? kamkedjan?

2. under fuggarna mellan cylindrarna så sticker det ut en liten klump, är det en givare eller nån tryckutjämnare eller något?

3. kan ovan nämnda "klump" läcka motorolja? Anledningen att jag frågar är för att det hade läckt lite motorolja som flöt uppe på motorblocket, eller kan det ha kommit från kåpan som sitter där? ex. dålig packning?

lite info om hojen i övrigt, såg fräsh ut, gått runt 3800mil.
För att förtydliga handlar det om en Suzuki gs500e -90
 
1. Kan vara vilket som. Kamkedjesträckaren torde vara automatisk, men de kan hänga sig.
Kan även vara trottlarna du hör, ovanligt med luftburk, men...
Slitna kolvar kan låta tickande strax över tomgång, men den har inte gått så långt.

2. Kamkedjesträckaren.

3. Ja, på alla.
Ventilkåpan troligaste alternativet.
Tvätta ordentligt, kör lite och kolla var det kommer ifrån.
Demontera och sätt tebaks med fräscha packningar/packmassa.
 
Roughack skrev:
var idag och kollade på en möjlig kandidat till en förstahoj :banana
Eftersom man inte har skruvat i något sen moppetiden (som iof inte var länge sen men den var tvåtakt) så behöver jag lite hjälp.
Frågorna:
1. om man hör ventilerna "ticka" då den paserar 3000rpm på väg till tomgången, vad bör felet vara? ventilspel? kamkedjan?

2. under fuggarna mellan cylindrarna så sticker det ut en liten klump, är det en givare eller nån tryckutjämnare eller något?

3. kan ovan nämnda "klump" läcka motorolja? Anledningen att jag frågar är för att det hade läckt lite motorolja som flöt uppe på motorblocket, eller kan det ha kommit från kåpan som sitter där? ex. dålig packning?

lite info om hojen i övrigt, såg fräsh ut, gått runt 3800mil.
För att förtydliga handlar det om en Suzuki gs500e -90
Måste säga att gs:en är en mycket bra, trevlig och billig första hoj. Hade själv en. :rock
Det tickas och skramlas en del om dessa motorerna pga att de är luftkylda. Men det kan vara dax för en ventiljustering, fråga ägaren när det gjordes senast. (Ska göras med ca 1200mils intervall.) Den där klumpen du pratar om kan väl vara en kamkedjesträckare och kan nog läcka olja om packningen är kass. Om oljan kommer från cylinderfoten så krävs det lite jobb för att bytas..:tummenner Tråkigt att börja sitt hojägande med att meka. Köp billigt eller leta upp en annan utan brister.

Vet inte vad ägaren begär för pris, men kan nämna att när jag köpte min gs -92 med nya däck, ny lack och i toppskick fick jag betala 20000kr och det var 2002. Körde den två sesonger och sålde den för 20000kr. :hihi
 
ola_sandin skrev:
Måste säga att gs:en är en mycket bra, trevlig och billig första hoj. Hade själv en. :rock
Det tickas och skramlas en del om dessa motorerna pga att de är luftkylda. Men det kan vara dax för en ventiljustering, fråga ägaren när det gjordes senast. (Ska göras med ca 1200mils intervall.) Den där klumpen du pratar om kan väl vara en kamkedjesträckare och kan nog läcka olja om packningen är kass. Om oljan kommer från cylinderfoten så krävs det lite jobb för att bytas..:tummenner Tråkigt att börja sitt hojägande med att meka. Köp billigt eller leta upp en annan utan brister.

Vet inte vad ägaren begär för pris, men kan nämna att när jag köpte min gs -92 med nya däck, ny lack och i toppskick fick jag betala 20000kr och det var 2002. Körde den två sesonger och sålde den för 20000kr. :hihi

allt som inte kräver en tekniker från NASA borde inte vara något större problem, i värsta fall har man en far som kan en hel del :Bugar

Sen så är det lite olyckligt men nuvarande ägare har ingen större koll på vad som är gjort i serviceväg på hojjen då det tydligen inte finns några papper :/
men priset är vettigt så man ska försöka pruta lite och sen göra en service och börja dokumentera lite. sen tror(hoppas) jag inte att oljan var från cylinderfoten, gissar att det kom från kåpan som sitter på blocket rakt under förgasarna, vad sitter där under igentligen?

aja för varje dag som går blir man bara mer o mer sugen på att köpa en hoj att ha till sommaren :) :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top