Motorcykelfabrikat med bäst ABS?!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag provkörde idag två nya Kawasaki, en Z800 och en Z1000, men jag tyckte deras ABS var väldigt ryckig och pulserade väldigt kraftigt i styret samt i hjulen. Det kändes som att framhjulet släppte ganska mycket, och sedan överkompenserade ABS:en genom att släppa av för mycket, sedan blev det för mycket broms igen osv. Ungefär som på en bil helt enkelt.

Jag provkörde för ett tag sedan en ny CBR600F, där tyckte jag ABS:en var mycket mjukare och snabbare på att reagera. Det var nästan svårt att känna att framhjulet släppte över huvud taget, det enda som man märkte som förare var att bromsverkan slutade öka efter en viss gräns när man tryckte in handtaget hårdare och hårdare, ABS:en gick in innan man som förare ens upptäckt att det släppt. :tummenupp

När jag senast körde en BMW R1200 så upplevde jag att den ABS:en låg någonstans mitt emellan Honda och Kawasaki.

Någon som känner till något test där man jämfört olika ABS för MC? Marknadsför de olika mc-tillverkarna specifikationerna på deras ABS, antal hjulpositions-mätningar per sekund etc.?
 
Känner inte till några test men BMW har ju haft ABS sedan 1988 eller så, de kanske vet vad de pysslar med..
KTM och Ducati har väl fått bra recensioner på sina tration controll och abs, kanske värt att undersöka?
Sedan kan man fråga sig om ABS-funktionen på hojen skall vara avgörande vid val av mc, jag har haft ABS- utrustade hojar i 7 år nu och i princip aldrig använt/behövt funktionen. Men den dan det behövs känns det ju tryggt att ha det till hands,
 
Brukar sällan specificeras officiellt förutom vid specifika tester och/eller när det jämförs mellan med/utan ABS.

Håller dock med föregående, det viktiga är att testa funktionen så att man vet hur det känns när det väl gäller men i övrigt är bromsarnas kapacitet innan upplåsning långt viktigare. Känslan vid normal till aktiv inbromsning är den du vill vara bekväm med. Ex. KTM kan ha en tvärstum känsla i bromsgreppet vid en tidig upplåsning och ABS kickar in = kan hända att man i stundens hetta tror att greppet låst sig.

ABS mäter ofta decelertion för att på så vis kunna arbeta innan en faktisk låsning, vilket är smart, men systemet är ofta inte felfritt. Genom att att mäta deceleration/räkna ut retardation så vet systemet, enl. förprogrammerade värden, om det är orimligt att hjulets hastighet bromsas upp så fort utan blockering och börjar alltså pulsera ut bromskraften innan faktisk blockering.

I mycket låg hastighet kan dock detta leda till att ABS kickar in när föraren minst anar det, extra festligt om det ska parkeras mot en vägg och systemet börjar pulsera ut bromsverkan sista metern vid redan låg ansatt bromskraft.
 
jag har för mig att motorad (tidningen) gjorde ett abs test och jmförelse av flera motorcyklar för något/några år sedan.
dock kanske det ej är speciellt intressant just nu då abs för motorcyklar utvecklas otroligt snabbt nu och abs på en t.ex kawasaki förra året ej alls känns lika som detta årets.

personligen så tycker jag suzukis abs (som jag har på min stormtrooper) fungerar och är kanon... reglerar väldigt fint med små korta impulser och man känner enbart abs verkan genom att det pulserar liiiiiite i handtag eller pedal, men man känner inget ökande-minskande-ökande av bromskraft. utan bara jämn och bra bromskraft.
 
Det är väl inte ens MC-tillverkaren som gör ABSen, den köps väl in från till exempel Bosch, så det beror helt enkelt på vilken modell man kör och hur mycket tillverkaren varit sugen på att betala för ABSen på just den modellen.
 
Enda hojar med abs jag kört är yamaha xj6 och fz8 fz1. Varav alla dom har en abs som knappt märks av öht. Men abs är väl egentligen rätt oviktigt på en mc för kan du inte köra hoj så kommer du vurpa oavsett. abs funkar ju dessutom inte som jag har förstått det i kurvor.
 
Det är väl inte ens MC-tillverkaren som gör ABSen, den köps väl in från till exempel Bosch, så det beror helt enkelt på vilken modell man kör och hur mycket tillverkaren varit sugen på att betala för ABSen på just den modellen.

Vissa tillverkare kanske dessutom arbetar mer med kalibrering än andra. Mycket av komponenterna är säkert likvärdiga som sitter i de olika hojarna precis som när det gäller bilar. Jag har t ex tyckt att Audi har onödigt starkt inställd bromsservo och noll känsla i bromspedalen om vi talar om standardbilarna. Medan andra tillverkare har bättre inställning med mindre initial bromsverkan och mer känsla i bromspedalen hur stor bromsverkan man ger vid ett givet ögonblick. Kan tänka mig att det är på liknande sätt mellan de olika mc-tillverkarna. Har ännu inte provat någon hoj med ABS.
 
Enda hojar med abs jag kört är yamaha xj6 och fz8 fz1. Varav alla dom har en abs som knappt märks av öht. Men abs är väl egentligen rätt oviktigt på en mc för kan du inte köra hoj så kommer du vurpa oavsett. abs funkar ju dessutom inte som jag har förstått det i kurvor.

Fniss
 

Jag har aldrig ägt en mc med abs och jag har aldig varken i regn eller annat underlag kännt att jag har behov av abs heller.
Men det är klart kör man med reflexväst så kan ju inte säkerheten bli för stor.

Min nästa hoj kommer ha abs!
 
Min egna tanke med att skaffa en hoj med ABS, är att för första gången kunna bromsa precis så mycket som däcken klarar oavsett väder och underlag utan att behöva rädda framhjulssläpp manuellt när man minst anar. För att kunna göra det måste man ju åtminstone känna att ABS:en går in så att man vet var gränsen ligger, speciellt om det regnar eller om man kör på olika typer av asfalt (grå vs. röd t.ex.) så att man känner hur bra greppet.

Eftersom jag har en hoj utan ABS just nu så händer det ofta att jag under inbromsning inför en kurva får ut bakändan en bit samtidigt som jag börjar luta hojen. Att känna när bakändan börjar gå sidledes ger en direkt feedback på hur bra greppet är samt när och hur snabbt jag ska minska bromsverkan fram/bak för att få en smidig viktsförskjutning när jag lutar in hojen i kurvan (tror det kallas "trail braking"?). Men mestadels så är det en kul känsla att komma in med lite drift in i kurvorna :yoparty

Så när jag sätter mig på en hoj med ABS och kör på samma sätt så går ABS:en in vid var och varannan inbromsning, fast då enbart på bakhjulet. Men med just Kawasaki Z800 upplevde jag att ABS:en pulserade bromsverkan av och på så kraftigt så att nästan ett vobbel-liknande beteende uppstod, det kändes alltså mindre säkert med ABS än utan! Därav ser jag det som mycket intressant att få veta vilka ABS som fungerar bra vid lite mer aktiv körning samt när man försöker lära sig lite mer avancerade körtekniker och vilka som enbart är till för att lösa en paniksituation rakt fram. :tummenupp
 
Jag har aldrig ägt en mc med abs och jag har aldig varken i regn eller annat underlag kännt att jag har behov av abs heller.
Men det är klart kör man med reflexväst så kan ju inte säkerheten bli för stor.

Min nästa hoj kommer ha abs!

ABS är en grym säkerhetshöjare, inte minst på grusväg. Man kommer inte undan att lära sig köra hoj, men om och när man behöver det så behåller hojen stabilitet och manöverförmåga även om man ligger på maxbroms nästan oavsett underlag. Just motorcykel är nog det fordon som gynnas mest av ABS.

On topic så är generellt modernare system bättre, det är väl de europeiska tillverkarna som ligger i framkant med såväl ABS som andra former av elektroniska hjälpmedel för att hålla hjulen i backen och greppet maximalt under olika omständigheter - även på bana.

Äldre ABS-system från åttiotalet är trettio år gammal teknologi - bättre än ingen ABS men skall knappast jämföras med dagens system, särskilt när det gäller "aktiv körning".
 
Det beror på årtal.. Men bosch 9mp och bmwns race ABS är de två jag tycker håller högst känsla/bäst funktioner.
 
Min egna tanke med att skaffa en hoj med ABS, är att för första gången kunna bromsa precis så mycket som däcken klarar oavsett väder och underlag utan att behöva rädda framhjulssläpp manuellt när man minst anar. För att kunna göra det måste man ju åtminstone känna att ABS:en går in så att man vet var gränsen ligger, speciellt om det regnar eller om man kör på olika typer av asfalt (grå vs. röd t.ex.) så att man känner hur bra greppet.

Eftersom jag har en hoj utan ABS just nu så händer det ofta att jag under inbromsning inför en kurva får ut bakändan en bit samtidigt som jag börjar luta hojen. Att känna när bakändan börjar gå sidledes ger en direkt feedback på hur bra greppet är samt när och hur snabbt jag ska minska bromsverkan fram/bak för att få en smidig viktsförskjutning när jag lutar in hojen i kurvan (tror det kallas "trail braking"?). Men mestadels så är det en kul känsla att komma in med lite drift in i kurvorna :yoparty

Så när jag sätter mig på en hoj med ABS och kör på samma sätt så går ABS:en in vid var och varannan inbromsning, fast då enbart på bakhjulet. Men med just Kawasaki Z800 upplevde jag att ABS:en pulserade bromsverkan av och på så kraftigt så att nästan ett vobbel-liknande beteende uppstod, det kändes alltså mindre säkert med ABS än utan! Därav ser jag det som mycket intressant att få veta vilka ABS som fungerar bra vid lite mer aktiv körning samt när man försöker lära sig lite mer avancerade körtekniker och vilka som enbart är till för att lösa en paniksituation rakt fram. :tummenupp

BakABSen är lite sådär på Z1000SX med, går in tidigt som fan och pulserar rätt märkbart. Fram däremot kan man lyfta bakhjulet innan ABSen börjar arbeta i torrt väglag, i vått tror jag inte den gått in för mig. Och fram pulserade den inte alls märkbart. Jag kände helt enkelt att framhjulet började rulla mer igen.
 
Jag får också ofta ett visst slip (sladd) bak, dock aldrig låsning och aldrig på gata. Orsaken i mitt fall är avsiktligt kraftiga nedväxlingar vilket ger problem på många hojar med ABS/stabiliseringssystem eftersom dom ofta tror att bakhjulet är på väg att lätta=släpper på frambroms såväl som bak.

Jag har ett system BMW lanserade 1996 (programvaran anpassad till min hojmodell 2000) som bedömer hjulen helt individuellt och därmed står sig bra mot även moderna hojar. Har även ägt BMWs från 2004, 2006 och 2008 samt hårdtestat Yamaha och hondas gat-ABS 2010. Min 2008 hade ABS anpassad för bana (m. individuell hjulbedömning) och slog alla andra med hästlängder. Övriga system var ungefär lika utom mitt nuvarande som låg mellan 2008an och övriga. Har dock inte testat senast generationens bananpassade ABS.

Mina slutsatser blir att individuell hjulbedömning och ABS med mindre säkerhetsmarginaler är viktigt om man prioriterar bromssträcka framför stabilitet. Minst lika viktigt är dock ett chassi som hindrar hojen att slå över kombinerat med däck med mycket grepp vilket dessutom ger ÖKAD stabilitet.
BMW HP2 Sport är i topp vad gäller alla dessa parametrar och bör, trots att den saknar senaste generationen elektronik slå alla andra hojar med ABS framför allt pga extremt lång hjulbas och mycket anti-dive.

I en paniksituation är dock det viktiga att ha ett system som bromsar bra även när livet hänger på det och då skulle jag satsa på ABS oavsett generation framför förarens förmåga. Inget system är byggt för att slå en bromsning av en riktigt bra förare under ideala förhållanden men alla har nog iaf en god chans mot en som bedömer framhjulets greppförmåga baserat på bakhjulets sladdande.
Drygt svarat, men du bjöd på den.:krama
 
Jag får också ofta ett visst slip (sladd) bak, dock aldrig låsning och aldrig på gata. Orsaken i mitt fall är avsiktligt kraftiga nedväxlingar vilket ger problem på många hojar med ABS/stabiliseringssystem eftersom dom ofta tror att bakhjulet är på väg att lätta=släpper på frambroms såväl som bak.

Jo det var precis det jag syftade på, för om man låser hjulet helt så tappar man ju all stabilitet (gyro) och dessutom så dör motorn. Skönt att höra att jag inte är ensam om att uppleva att vissa ABS kan motverka denna teknik.

Inget system är byggt för att slå en bromsning av en riktigt bra förare under ideala förhållanden men alla har nog iaf en god chans mot en som bedömer framhjulets greppförmåga baserat på bakhjulets sladdande.
Drygt svarat, men du bjöd på den.:krama

Haha, jo det låter kanske lite lustigt som jag beskrev det :näsblod Men vi pratar troligen om olika situationer, du kör bana i bra underlag med bra däck där man ligger ytterst nära gränsen hela tiden.

Det jag syftade på var t.ex. om det helt plötsligt börjar regna när man är ute och kör eller om det en morgon är extra kallt/frost. Det bästa sättet jag kommit på för att avgöra hur friktionen/greppet förändras under sådanna förhållanden är att kolla när bakhjulet sladdar/släpper, men du kanske är så "skicklig" att du låser upp framhjulet även utan ABS för att känna efter hur halt det är eftersom bakhjulet helt klart är fel väg att gå? :tungan

Men med ABS på hojen kan man ju enkelt känna efter med frambromsen när den går in och på så sätt lära sig (utvecklas som förare) om hur greppet påverkas av olika mycket vatten på vägbanan.
 
On topic, är det verkligen så illa? Själv har jag bara kört KTM 690 2011 och Er6f 2009/10 med ABS och visst det har väl pulserat när ABSen går in, men knappast så det påverkat stabiliteten i min körning. Om något har det varit en kännbar indikator på att ABSen jobbar, men inte mer störande än så.

O andra sidan så dödskörde jag ju inte dessa hojar heller. Själv var jag mest glad när jag kände att ABSen gick in där fram. Att ha ABS baktill lärde jag mig inte att uppskatta förrän jag bytte till en hoj utan ABS och insåg hur förbaskat svårt att det är att under hård bromsning även utnyttja fotbromsen utan att låsa den.

Men abs är väl egentligen rätt oviktigt på en mc för kan du inte köra hoj så kommer du vurpa oavsett.
Dummaste jag hört på länge. Vad händer om du låser framhjulet? Hojen välter.

Givetvis kommer den perfekta föraren aldrig låsa framhjulet, så därför ger jag dig följande scenario.

Du behöver plötsligt panikbromsa, du har inte 200% koll på väglaget, det kan vara så att du kör på gatsten och hamnat i en regnskur när någon kör ut framför dig. Framförallt, du har panik.

På en hoj med ABS kan du inte göra fel i den här situationen och du kan även utnyttja bakbromsen med det grepp som finns. Det är bara att bromsa för fulla muggar både fram och bak. Tycker man ABS är mesigt kan man givetvis bromsa perfekt fram och bak så ABS-systemet inte går in.

Utan ABS kan du välja mellan att garanterat framhjulslåsa eller bromsa med god marginal svagare än vad väglaget tillåter, för att undvika sladd. Sedan ska du släppa av på bromsen medan du sjunker i hastighet för att inte få ett släpp. Ska du bromsa riktigt hårt är det ingen idé att försöka med fotbromsen, du kommer låsa bakhjulet snabbt om bakhjulet lättar tillräckligt eller lyfter.

Men för att ta det ett steg till, tänk att du inte ens kör din egen hoj när denna situation uppstår. Du vet inte exakt hur hårt den här cykeln kan bromsas eller exakt hur skicket är på däcken. Utan ABS är valet att lägga hojen eller krocka, för du kan inte veta perfekt inbromsning på en hoj du inte hunnit öva dig med.

Verkar ABS fortfarande meningslöst på motorcykel?
 
Last edited:
Hmm. bäst abs plast.. hmm måste va daytona 675, fin fin passform på kåporna.. men helst ser jag att hojen ska va plastfri :P
 
Hojen välter inte för att du låser framhjulet. Hojen välter för att hjulet glider iväg åt sidan.

Jag har inget emot abs som sådant jag tycker det är en bra sak.
Men jag är emot att kraven på kunskap tas över av antisystem. Kolla bara på bilister. För 25 år sedan kunde dom flesta hantera en sladd. Idag kan ingen jävel köra bil. Än mindre backa eller parkera utan en massa kameror och pipljud och antigrejer och skit.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top