Motorbult Gixxer 750 -00

Gixx-net

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Fireblade Trico -10
Motorbult Gixxer 750 -99

Behöver hjälp med att få loss de främre motorbultarna. De sitter så in i.... Vågar inte försöka dra mer, känns som om bultskallen kommer gå av. Verkar som om stål och alu blivit ett med varandra. Någon som har ngt tips ?:va

Last edited:
En bult har inga gängor! :tungan

Om det däremot är skruvar du försöker ta bort så prova att ge skruvskallen några smällar axiellt.
Lite penetrerande olja över natten under skallarna ...
Om inte det funkar så lite värme på skruven.

Om du tror att skruvarna korroderat fast i aluminiumet så värm där, men försök inte lossa förrän det svalnat igen ...

Om du menar dom övre så sitter dom låste i nån slags stål hylsa som är klämd i ramen?

Kolla upp det!

Annars är muttermaskin och 6-kants hylsa inte alls fel när du ska lossna grejor som sitter satan.

Om du menar dom övre så sitter dom låste i nån slags stål hylsa som är klämd i ramen?

Kolla upp det!

Annars är muttermaskin och 6-kants hylsa inte alls fel när du ska lossna grejor som sitter satan.

Ok, på ena sidan sitter det en "pinnbult" som klämmer en aktuella skruven, vilken jag förstår ska lossas först. Dock på andra sidan (vä) finns inget annat än själva skruven. Ska testa med kraft-sextkanthylsa, och lång hävarm i dag. Får se vad som händer, tack!

En bult har inga gängor! :tungan

Om det däremot är skruvar du försöker ta bort så prova att ge skruvskallen några smällar axiellt.
Udda hoj du har då, måste vara ducati som använder skruvar till upphängningen av motorn, kanske därför dom skramlar så mkt :va ;)

Jag fortsätter med bultar, känns säkrare liksom!

Glöm för guds skull nu inte att göra som elwe sa! Aluminium och stål kan bita så in i bomben, men lossnar som ingenting om man ger det en smäll först. Bultarna på min satt lika jävligt som dina, men var inte dragna med särskillt högt moment när de väl var loss.

Udda hoj du har då, måste vara ducati som använder skruvar till upphängningen av motorn, kanske därför dom skramlar så mkt :va ;)

Jag fortsätter med bultar, känns säkrare liksom!

Har du saxpinnar i ändarna då?
Det är mer än 20 år sedan den korrekta nomenklaturen för gängade axlar blev SKRUV!
Bultar har inga gängor utan är släta.
Vill du använda det så ok, jag håller mig till skruv om jag ska fästa ihop ett delbart förband och det gör Ducati också ... :krama

Här är ett utdrag från 1975 ... http://www.rikstermbanken.se/rtb/visaTermpost.html?id=4205

Last edited:
:tummenuppTack - en liten smäll och SKRUVARNA släppte. Nu är det gjort! Tack för hjälpen!! Undrar just hur en bult enl nomenklaturen ser ut...vi inom byggbranschen har visst ett och annat att lära :va

:tummenuppTack - en liten smäll och SKRUVARNA släppte. Nu är det gjort! Tack för hjälpen!! Undrar just hur en bult enl nomenklaturen ser ut...vi inom byggbranschen har visst ett och annat att lära :va
Va bra att det funkade :)
Med ett öppet sinne lär man sig både det ena och det andra .. en del kan kännas förvånande i början men det är ju lika bra att prova själv :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back