Motorbromsning

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009
Sökte lite efter detta men hittar inget bra svar.

Säg att man kör i 3an i runt 100 och ska bromsa innan rödljus.

Jag brukar växla ner till 2an och motorbromsa ett par sekunder för att snabbt växla ner till 1an, slira lite med kopplingen för att inte låsa bakdäcket och fortsätta motorbromsa där.
Hojjen skriker ju som in i helvete när man motorbromsar i 1an i den hastigheten men frågan är om det är skadligt för den på något sätt?

Hur gör dom i motogp innan svängarna?
Tycker det låter som dom använder motorbromsning i låg växel väldigt flitigt där.

Har ingen tuta på den så föredrar att bilarna framför hör mig komma.

Tar väl inge mer skada av det än att du varvar upp mot rödmarkeringen, jag gör liknande. Kör du lite snabb mellangas vid växlingen så slipper du slira så mycket på kopplingen också. När du har kopplingen intryckt, rappa till med högern, släpp ut kopplingen så möter varvtalet fint.

Tar väl inge mer skada av det än att du varvar upp mot rödmarkeringen, jag gör liknande. Kör du lite snabb mellangas vid växlingen så slipper du slira så mycket på kopplingen också. När du har kopplingen intryckt, rappa till med högern, släpp ut kopplingen så möter varvtalet fint.

bra tips.

menar du att varvet kommer upp till rödmarkering i motorbroms?
Jag får nog ligga i 200 o motorbromsa i 1an för att få till det hehe.

Eller menar du att den tar lika mycket stryk vid motorbroms som när man varvat upp den till rött? Varför isåfall?

-"Brake pads are cheaper than engines."

Varför inte bara.. Bromsa?

Känns som man har mer kontroll när man motorbromsar, lättare
att hamna i rätt växel innan svängar. Samt att det låter coolt =)

Last edited:
bra tips.

menar du att varvet kommer upp till rödmarkering i motorbroms?
Jag får nog ligga i 200 o motorbromsa i 1an för att få till det hehe.

Eller menar du att den tar lika mycket stryk vid motorbroms som när man varvat upp den till rött? Varför isåfall?

Nej nej, jag menade inte att det inte tar lika mycket skada, menade mer att det inte tar så mycket skada, att varva ur motorn sliter inte sjuhelvetes mycket heller.
Måste nog ligga på ca 160 blås och motorbromsa för du ska upp i det varv som att du drar ur den ordentligt misstänker jag ;).

EDIT: Har man tur så poffar det ju till lite lustigt när man motorbromsar också :tummenupp

Låter ju tufft ju :crash

Nämen vafan man ska väll kunna köra med dagens hojar?
Behöver ju inte motorbromsa till rödmarkeringen men man ska inte behöva ta i hojarna med silkesvantar.

Jag hade fortsatt motorbromsat och sett glad ut.
Om hojen bestämmer sig för att gå i ide pga lite motorbromsning så kan det inte vara mycket att hänga i granen.

Tror inte att motorbroms är så bra på längre sträckor på en 4t, då bensin kyler motorn:va
Men så farligt är det inte:Bugar

Och en 2t ska vi inte ens prata om:D

Last edited:
Tror inte att motorbroms är så bra på längre sträckor på en 4t, då bensin kyler motorn:va

Du har ju inget som värmer heller när du motorbromsar :tummenupp
(men att slå i ettan när man ligger runt 100 kan ju ge en del lagerskador, motorbroms ska ske förhållandevis mjukt, ge mellangas vid nedväxling så lär de höra dig iallafall)

Och en 2t ska vi inte ens prata om:D

Där försvinner ju smörjningen vid gassläpp och det kan ju vara förödande, kan lätt bli en riktig "bromslåsning" :D

Billigare att byta bromsbelägg än att byta koppling. Fick det påpekandet när jag bytte sist. Ligger nog mycket i det. Man kunde tydligt se att slitaget berodde på mycket motorbroms.

Om jag motorbromsar ner farten ute i trafik inför ett trafikljus gör jag oftast det till treans eller tvåans växel. Ettan lägger jag i stillastående när jag väntar på att det ska slå om till grönt. Precis likadant som när jag kör bil.

Där försvinner ju smörjningen vid gassläpp och det kan ju vara förödande, kan lätt bli en riktig "bromslåsning" :D

MOTOGP sköter det skitsnyggt, de ger lite gas samtidigt som de bromsar så att motorn får smörja :) Tror dock det inte är ngt att försöka sig på då det kan bli en dyr historia :gnissla

Varför inte passa på o träna på stoppies innan rödljuset o träna starter efter rödljus? Det är väl roligare?
Verkar lite konstigt att jämföra en inbromsning innan ett rödljus med motogp.

Jag tror inte att man ska fundera så mycket på hur motorn slits, det ska ju va kul att köra. Min erfarenhet så är det plasten som brukar gå sönder oftast. :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back