Motor växellåds ras på R1 07 08

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Spanar lite på att köpa en r1a som racehoj då ja kört suzuki 2 sesonger nu. sugen på r1a 07 eller 08 men vad jag förstått så är de väldigt vanligt att växellådorna rasar. Dock oftast ihop med qs i någon form.

Verkar vara ett vanligt problem att ramlagrena skär pga av för dålig smörjning? Ringde yamhas tekniska suport och dom visste inte om något om problemen? Givetvis vill la inte dom säga rakt ut att de är så:)

men vad säger ni. är de gennerellt mycket r1 ras.? nu tänker jag främst på banhojjar.
 
Absolut inget jag hört talas om :rolleyes:

Den ende jag hört som haft problem körde med felinställd QS, men det visste du ju redan om.
 
Motorskärningarna har drabbat en hel del ägare av 07-modellen på grund av trånga oljekanaler. Det är nog Yamaha mycket väl medvetna om...
 
Absolut inget jag hört talas om :rolleyes:

Den ende jag hört som haft problem körde med felinställd QS, men det visste du ju redan om.

problemet är att utan å känna direkt många racingfolk som kör r1a så vet jag iaf 3 som har rasat lådan. dock alla med yec härva å tillhörande qs.

och ja vet om 4 motorras, alla under 500 mil.. och då känner jag inte många:)

så frågan är hur vanligt de är. om de är en slump att vissa motorer haft fel toleranser/kvarvarandespån i tillverkningen/för trånga ekanalaer elle vad som. Eller att alla förr eller senare rasar?
 
Har du vurpat och slagit dig?
Du kan ju inte byta från Gixxer till R1a det går bara inte!!!
 
Har du vurpat och slagit dig?
Du kan ju inte byta från Gixxer till R1a det går bara inte!!!

hade tänkt uppgradera till nyare hoj och k7-k8 är ju ingnen större skillnad. k9 för dyr.

r1a är de enda prisvärda alternativet men å andra sidan har jag inte lust å stå å byta vevar hela sommarn:)

så frågan är om maskinerna i r1orna är så dåliga som de sägs.
att ha mycket olja i en motor kan väl säkert vara bra för att just vevlagrena skall må lite bättre, men hur blir trycket i vevhuset? har aldrig varit med om något som varvar 13000 rpm som gillar högt vevhustryck:)
 
hade tänkt uppgradera till nyare hoj och k7-k8 är ju ingnen större skillnad. k9 för dyr.

r1a är de enda prisvärda alternativet men å andra sidan har jag inte lust å stå å byta vevar hela sommarn:)

så frågan är om maskinerna i r1orna är så dåliga som de sägs.
att ha mycket olja i en motor kan väl säkert vara bra för att just vevlagrena skall må lite bättre, men hur blir trycket i vevhuset? har aldrig varit med om något som varvar 13000 rpm som gillar högt vevhustryck:)

Jag vet en som har smällt flera org motorer ifrån 07:an i R1000.
Dom går bra när dom går dock :brinnerup
 
Om problemet ligger i trånga oljekanaler kan det ju knappast hjälpa med mer motorolja.:va
 
hade tänkt uppgradera till nyare hoj och k7-k8 är ju ingnen större skillnad. k9 för dyr.

r1a är de enda prisvärda alternativet men å andra sidan har jag inte lust å stå å byta vevar hela sommarn:)

så frågan är om maskinerna i r1orna är så dåliga som de sägs.
att ha mycket olja i en motor kan väl säkert vara bra för att just vevlagrena skall må lite bättre, men hur blir trycket i vevhuset? har aldrig varit med om något som varvar 13000 rpm som gillar högt vevhustryck:)

Du har ju ett par märken kvar. Kawa 08 borde man kunna få loss racepreppad för vettig peng, rullar ju ganska många såna.

Där verkar problemen med just motorer vara ett minne blott sedan dom ordnade generatorerna 05.

/ Jens
 
jag vet en hoj, som både med ökad mängd olja & modifierad olje pick-up, ändå fick lagerras ... 2 ggr på raken


så det är inte en garanti med mer olja.


men jag har inte hört om samma problem på 08:orna, tror det var fixat tills dess

Är det inte en väldans massa lååånga bakhjulsrepor inblandade i detta fallet?:glömdet:)
 
Du har ju ett par märken kvar. Kawa 08 borde man kunna få loss racepreppad för vettig peng, rullar ju ganska många såna.

Där verkar problemen med just motorer vara ett minne blott sedan dom ordnade generatorerna 05.

/ Jens

Lite inne på Jens linje faktiskt. Blir sugen själv på en Kawa men skall fultrimma lite i vinter ist :D
 
Du har ju ett par märken kvar. Kawa 08 borde man kunna få loss racepreppad för vettig peng, rullar ju ganska många såna.

Där verkar problemen med just motorer vara ett minne blott sedan dom ordnade generatorerna 05.

/ Jens

jo kawwa 08 finns ju. men enda jag hittat än så länge e svenskens å han begär la runt 130k? de är 50k mer än ja täntke lägga.

1000rr-08 e ja sugen på me men dom verkar ju ha problem med kolvringar å oljeförbrukning och de e ju samma jobb att riva de som att plocka ur veven ur en r1-07a.

sukka 08 är för liten skillnad mot k5an känns de som. inte värt en 30k mer iaf.

lite så jag tänker. men r1a hade varit en kanon hoj, sitter gott å verkar fina, men frågan är ju motorn, hållar den:)
 
jo kawwa 08 finns ju. men enda jag hittat än så länge e svenskens å han begär la runt 130k? de är 50k mer än ja täntke lägga.

1000rr-08 e ja sugen på me men dom verkar ju ha problem med kolvringar å oljeförbrukning och de e ju samma jobb att riva de som att plocka ur veven ur en r1-07a.

sukka 08 är för liten skillnad mot k5an känns de som. inte värt en 30k mer iaf.

lite så jag tänker. men r1a hade varit en kanon hoj, sitter gott å verkar fina, men frågan är ju motorn, hållar den:)

Provköra min 07a? Lovar att du kommer uppfatta den som ett enormt lyft. Känns ungefär som dom preppade 08/09-kaworna att köra + att den går lika bra.

/ Jens
 
Provköra min 07a? Lovar att du kommer uppfatta den som ett enormt lyft. Känns ungefär som dom preppade 08/09-kaworna att köra + att den går lika bra.

/ Jens

tyvärr har jag aldrig varit intresserad av kawwa. endast 08an som jag provkört ett pass på mantorp som jag gillade. skruvat endel med polarns 05a och nja, inte mina favoriter..men tackar som erbjuder.
 
tyvärr har jag aldrig varit intresserad av kawwa. endast 08an som jag provkört ett pass på mantorp som jag gillade. skruvat endel med polarns 05a och nja, inte mina favoriter..men tackar som erbjuder.

Vad du än köper, gör inte missen att handla något som är budgetskruvat.

Köp hoj av någon som inte sparar på krutet vid vurporna och som har riktigt fina detaljer på hojen. Jag handlade min hoj av Papunen och har aldrig ångrat att jag betalade lite extra. Jämfört med en original ZX10R så är den så fintrimmad in i detalj så den går sanslöst bra och svänger som en gud.

Så rådet är: Köp av ett proffs!

/ Jens
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top