Motor tappar kraft och låter dovt???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag fått samma problem med tre hojar. Motorcrosshojar. Hojarna börjar låta lite dovt och tappar kraft i motorn. Blir även lite mer vibrationer i motorn. Jag har fått så här med tre hojar nu. Först var det min yamaha 250 2-takt som började hålla på så här. Då sålde jag den. Sen var det min ktm 525. Den har jag ställt i garaget efter att jag gett upp efter massor av felsökning, och sen så köpte jag en yamaha 450. Nu har den blivit likadan efter ca 25 timmar på banan. Både med ktm 525'an och yamaha 450'in så har jag plockat isär rätt mycket och kan garantera att följande grejer är bra och kollade:
* Kolv och cylinder bra skick.
* Nya kolvringar monterade.
* Ventiler står helt korrekt.
* Motorfästen hårt åtdragna.
* Alla lager och sånt bytta i kopplingskorg och inget glapp i kopplingskorg.
* Båda hojarna startar alltid på första kicken, varm som kall.
* Jag har varit jättenoga med båda hojarna med att kolla ventiler ofta, göra rent luftfilter varje gång, byta olja var femte timma.

Jag fattar inte vad det är för fel på hojarna? Börjar bli vansinnig på det här nu. Crosshojarna går bara sönder hela tiden. Det känns som att jag mekar minst 3-4 timmar för varje timme jag får på banan.

På 450'in känns det som att motorn blir lite varmare än den brukar, men kylvätskenivån är bra och kylvätskan helt ny.

Vad tror ni det kan va. Är det vevpartilager som är dåliga eller vad kan det vara?

De kan inte va så att förgasarna e smutsig på nån av dom, för e förgasarn smutsig brukar man ju kunna förlora kraft när man drar på fullt pga att huvudmunstycket e igentäppt...

De enda ja kan e en del 2-takt, men ja försök hjälpa till me 4-takt iaf:)!!

De kan inte va så att förgasarna e smutsig på nån av dom, för e förgasarn smutsig brukar man ju kunna förlora kraft när man drar på fullt pga att huvudmunstycket e igentäppt...

De enda ja kan e en del 2-takt, men ja försök hjälpa till me 4-takt iaf:)!!

jag ska testa och blåsa rent förgasaren på 450'in. på 525'an vibrera hela motorn ganska kraftigt så det känns inte att det kan ha med förgasaren att göra på den.

jag ska testa och blåsa rent förgasaren på 450'in. på 525'an vibrera hela motorn ganska kraftigt så det känns inte att det kan ha med förgasaren att göra på den.

Det kan det väl vara? bränsle/luftblandning blir ju fel om munstycken blir igensatta i fuggen. Men bara för att du är ägare till hojjen ska den inte börja få i sig skräp i fuggen. Men du kanske gör på något särskilt vis.

Låter skumt om alla dina hojjar blir sådana. Vad har du för drivmedel? inget eget hopkok va? Tvättar du dom mycket på luftfiltret.

Det kan det väl vara? bränsle/luftblandning blir ju fel om munstycken blir igensatta i fuggen. Men bara för att du är ägare till hojjen ska den inte börja få i sig skräp i fuggen. Men du kanske gör på något särskilt vis.

Låter skumt om alla dina hojjar blir sådana. Vad har du för drivmedel? inget eget hopkok va? Tvättar du dom mycket på luftfiltret.

På 525'an vibrera motorn rätt kraftigt, kan en förgasare verkligen vara boven då? Jag trodde att det måste vara något lager. Jag ska testa att rensa båda förgasarena så fort jag fått tillång till tryckluft.

jag gör rent luftfiltrena nästan varje gång jag kör. beror på hur dom ser ut. så gott som varje körning blir det. har flera stycken jag alternerar med så att jag alltid kan dra dit ett nytt fräscht.

På 525'an vibrera motorn rätt kraftigt, kan en förgasare verkligen vara boven då? Jag trodde att det måste vara något lager. Jag ska testa att rensa båda förgasarena så fort jag fått tillång till tryckluft.

jag gör rent luftfiltrena nästan varje gång jag kör. beror på hur dom ser ut. så gott som varje körning blir det. har flera stycken jag alternerar med så att jag alltid kan dra dit ett nytt fräscht.

Är det rena vibrationer så kan det ju vara något annat. Balansaxel inte korrekt monterad tex. Avsaknad av balansaxel, bit som har lossnat. För lätt/tung kolv om det är piratkolv. Kan vara många olika felorsaker till det. Tolkade dig som att den vibrerade för att den gick ojämt.

Angående luftfiltrena så menade jag när du tvättar hojjen. Motorn kanske får i sig vatten. Då går motorn inte särskilt bra. Det kanske är stopp i luftfilteravrinningen tex så det finns en ficka med vatten.

I tvåtakten är det nog en kvalificerad gissning med avgasporten.
I 4 smällarna kan det ju vara en rad orsaker, t ex lös motor, taskigt inställda ventiler, obalans i kopplingskorg eller svänghjul/balansaxel mm mm.
Skaffa ett stetoskop med pinne i änden och lyssna dig fram.

Är det rena vibrationer så kan det ju vara något annat. Balansaxel inte korrekt monterad tex. Avsaknad av balansaxel, bit som har lossnat. För lätt/tung kolv om det är piratkolv. Kan vara många olika felorsaker till det. Tolkade dig som att den vibrerade för att den gick ojämt.

Angående luftfiltrena så menade jag när du tvättar hojjen. Motorn kanske får i sig vatten. Då går motorn inte särskilt bra. Det kanske är stopp i luftfilteravrinningen tex så det finns en ficka med vatten.

På 525'an så är den svagare än normalt i motorn plus att ljudet är lite dovare samt att man känner rätt kraftiga vibrationer.
På 450'in så är den svagare än normalt i motorn plus att ljudet är lite dovare, men inga vibrationer.
Båda hojarna gick bra fram tills det började så här så inget är felmonterat. Kan ju vara något som har lossnat då.

Jag tvättar alltid hojen med luftfilter på plats. Kanske borde använda ett sånt där lock istället när jag tvättar. Spolar dock inte in vatten i utrymmet där luftfiltret sitter.

Jag har kollat alla slangar från förgasaren på båda hojarna och det är inget stopp i dem.

I tvåtakten är det nog en kvalificerad gissning med avgasporten.
I 4 smällarna kan det ju vara en rad orsaker, t ex lös motor, taskigt inställda ventiler, obalans i kopplingskorg eller svänghjul/balansaxel mm mm.
Skaffa ett stetoskop med pinne i änden och lyssna dig fram.

Jag har kollat motorfästen, ventiler och kopplingskorg.
Svänghjul och balansaxel har jag inte kollat. Vet inte riktigt hur man gör för att kolla detta.
Hur ska man använda stetoskopet. Var ska man lyssna. Måste man inte vara väldigt erfaren för att kunna höra fel på detta sätt?

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back