Motor rasslar när den blir varm

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjena!

Har en R1 -05 med 2900 mil på mätaren.
Den har fungerat felfritt tills jag var och körde bana i helgen.

Mot slutet av dagen så hörde jag hur det rasslar från motorn.

Symptomen är som följer:

Rasslar inte överhuvudtaget när den är kall utan bara när motorn är varm

Det märks extra tydligt allt eftersom att man gasar, släpper man gasen så slutar den rassla även om motorn är varm (eventuellt är det bara att den rasslar så mkt tystare så att man inte märker det.)

Jag har svårt att sätta fingret på om det låter mer på ena sidan, men det är ett väldigt märkbart rassel, och inte det vanliga Yamaha-tickandet.

Kan tillägga att den både startar och går som den ska. Man märker inget i karaktären annat än just att det rasslar.

Några ideér?

Edit: Filmklipp upplagt

http://www.youtube.com/watch?v=J-F039difEA

Last edited:
Tror mera på kamkedjesträckaren, raslet borde komma från i sånna fall kamkedjan.

Ok, här är ett filmklipp där oljudet hörs, upp till ca 70-75 grader låter det inget onormalt, sen börjar det.
Låter man den kallna så är det tyst igen, och så blir det oljud vid ungefär samma gradtal igen.

http://www.youtube.com/watch?v=J-F039difEA

Nu när jag lyssnat mer på det själv så får jag nog ändra beskrivningen från rassel till tickande.. börjar luta lite åt ventilerna själv men tycker att de borde låta hela tiden.. Men nån som kan får gärna lyssna.

Det ljudet va inget bra oljud, lätt nästan som en bilmotor vi hade inne på jobbet där det var vevlagrena, fungera bra, starta lätt o gick som den skulle, men den var det ljud i från hela tiden kall/varm, de knepiga är att den rasa inte, vet inte hur det gick till.

Tror det är något annat, hoppas jag inte skrämde dig :D

Tror det är något annat, hoppas jag inte skrämde dig :D

Jo, jag har flera gissningar på vad det kan vara i varierande budget. Men blir inte klok på just det att den låter HELT normalt kall. Var t om förbi en mek igår när jag hade den på släp, och det lät verkligen inte konstigt alls.

Jo, jag har flera gissningar på vad det kan vara i varierande budget. Men blir inte klok på just det att den låter HELT normalt kall. Var t om förbi en mek igår när jag hade den på släp, och det lät verkligen inte konstigt alls.

Instämmer efter att ha läst hela tråden att det nog är lager..

Last edited:
Lysnat om o om igen med lite högre ljud från förstärkaren för att bilda en störe helhetsbild.

De jag kan höra som jag uppfattare det som en liten bild i huvet.

Ventil som öppnar men fjädern hinner inte släppa ut tillräkligt fort så den slår i kamaxselnocken.

Allså en förkortning, för stort ventilspel när den är varm.

Om det inte sitter ventiltryckare på dessa motorer, men beror hur slut den är, hade det på min T5a, den knacka varm som kall men drygt 8st va slut så det kanske inte va så konstigt.

Last edited:
VEVSTAKSLAGER

Kolla oljan efter metallic ( guld ) färg

Dyyyrt = ny motor = beg motor

VEVSTAKSLAGER

Köpte precis en hoj med samma symptom i tron om att det var vevlager.
Bytte till en utbytesmotor, beggad. Öppnade upp, och ja.. Vevlager..

Bara att jaga ny snurra på blocket eller mc skrotarna..

Ta största mejseln du har, lägg den mot örat och lyssna på toppen/bottendelen av motorn. mina 5 cent på att du kommer höra oljud i botten på snurran.. då vet du vad det är. Sorry..

Last edited:
VEVSTAKSLAGER

Ja, haft det i bakhuvet lite tiden, kommer ihåg när dom gick på mopparna så var det ju bara att skrota. Hoppas ju såklart att det är nåt annat, men motorbyte blir det inte förrens i vinter isåfall.

Har redan börjat kolla på ny hoj istället, ser det som en möjlighet/anledning till att äntligen köpa en banhoj eller iaf en 600:a :yoparty

stämmer in i kören efter ha hört ljudet ... ett lager som låter

men alla ropar efter bytes motor ... e det så jälla svårt/dyrt å riva ner en MC snurra å renovera (å när den endå e "öppen" trixxa med lite värre grejjer å få mera flös)?

stämmer in i kören efter ha hört ljudet ... ett lager som låter

men alla ropar efter bytes motor ... e det så jälla svårt/dyrt å riva ner en MC snurra å renovera (å när den endå e "öppen" trixxa med lite värre grejjer å få mera flös)?

Ny vevaxel 10 000
Lager 3000

Packningar 2000

Vevstake 1500

Jobb 5000 ( om du inte gör det själv )

Beg motor 10 000 - 13 000

Ny vevaxel 10 000
Lager 3000

Packningar 2000

Vevstake 1500

Jobb 5000 ( om du inte gör det själv )

Beg motor 10 000 - 13 000

åfyfan .... åja gammal bilkille jag , liiiite skillnad på å riva en gammal Veåtta å kasta i nya (värre) grejjer med andra ord (varav man inte behöver byta vev oftast om den inte tokrasat dvs) ...

//edit ... eller när jag tänker efter så e det typ samma stålars ... men måste veven oftast bytas efter ett lager-ras i en MC snurra , borde väll gå å slipa för en tredjedel av pengen?
(totalnovis inom MC motorinnandömmes världen)

Last edited:
Tycker det låter som ventilknack. Kolla det billigaste först, kedjesträckare o ventiler innan du köper begmotor.

Hur kan en motor gå sönder så snabbt? Sporthojar borde väl endå kunna tåla en del eller?

Näe, det där är inget ventilslammer. Säger som Hr Andersson, vevstakslager. Jag skulle inte köra med den motorn, du förvärrar bara ev skador på vevaxeln, och riskerar totalras med vevstaken ut genom blocket. Det slamrar ju så man kan tro att lageröverfallets muttar gängat ur sig.

*/ ?>
Back