Motor problem. Går inte på alla cylindrar????? CBR 900

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Hej. Min motor på min cbr 900- 92:a vill inte gå på alla cylindrar när man varvar upp lite.

På tomgång går den på alla 4:a och på låga varv. Men när man börjar varva upp lite så lägger en cylinder av och det finns ingen kraft kvar i motorn.
På 6:ans växel så lägger cylindern av strax efter 4000 varv.

När jag körde hem så kändes det lite som om cylindern la av när man öpnat spjället/troteln en viss mängd. Ungefär samma läge oavset växel.
Exempel: På 2:an lägger den av vid 5,5k varv och på 6:an 4k varv men det är samma läge på spjället.
Han inte prova så mycket på vägen hem för all trafik så vågar inte säga till 100% att det är så.

Det jag har tittat på än så länge är om alla trotlar öpnar lika mycket och det gört dom. Så vakum suget i förgasarna är det inte fel på.

Ska ta bort stiften i morgon och kolla om något ser anorlunda ut?

Vad tror ni kan vara felet??????

Mvh/Johan

Försök att ta reda på vilken cylinder som felar. Sen vet du var du ska felsöka. Kolla stiften, testa att skifta tändspolar och se om felet flyttar sig, osv...

Have fun!

Tips, om det inte blir bättre av att du slår ihop tändstiftsgapet till 0.4 mm så är det inte ett tändningsfel. Möjligen kan det även vara ett tappat huvudmunstycke eller ett igensatt lågfartsmunstycke, dvs helt enkelt - skitiga och igensatta förgasare.

Tror som Brinken, men med tillägget att även stiftet i den drabbade cylindern kan vara defekt på något sätt (sprucken isolatorfot kan ge sååå skumma grejer...)
Se tråden om Sjuk Suki, så får du se vad som kan hända!

Nu går den som den ska :banana Jag hittade felet.

Det var som brink trodde. Huvudmunstycket var igensat. Det låg en insekt i hålet.

Tack för svaren ändå.

/Johan

Johanjulgran skrev:
2248026 Nu går den som den ska :banana Jag hittade felet.

Det var som brink trodde. Huvudmunstycket var igensat. Det låg en insekt i hålet.

Tack för svaren ändå.

/Johan

:lol HUR kom en insekt in där!!?? (är du säker på att det inte var en insex?) ;)

Dr.Bike skrev:
2248757 :lol HUR kom en insekt in där!!?? (är du säker på att det inte var en insex?) ;)
Kanske hade gått i ide där över vintern.
Men va vet jag :)
Tror annars insex är vanligare, jag har fullt av dem på min hoj.
Vet du hur man blir av med dem på ett enkelt sätt?
:hihi

Hitecfrollo skrev:
2249004 Kanske hade gått i ide där över vintern.
Men va vet jag :)
Tror annars insex är vanligare, jag har fullt av dem på min hoj.
Vet du hur man blir av med dem på ett enkelt sätt?
:hihi

Det är lätt! :mattias

MAn köper ett set bling-bling-eloxerade torx och kastbyter!
Insex-spray har jag hört talas om och jag ska kolla med Penguin här poå forumet om han har nåt mot dessa pesky små skitar som sitter överallt! :hihi

ja jag vet inte hur den har kommit dit. det var en svart sak med vingar som låg där. Det som låter mest rimligt är genom bensinen men vem vet. Har byt soppa filtret nu i allafal :)

Dr.Bike skrev:
2249048 Det är lätt! :mattias

MAn köper ett set bling-bling-eloxerade torx och kastbyter!
Insex-spray har jag hört talas om och jag ska kolla med Penguin här poå forumet om han har nåt mot dessa pesky små skitar som sitter överallt! :hihi
:hihi :tummenupp
Hör gägrna av dig om han har den ultimata lösninggen.
Jag provar med insexsprayen så länge :tummenupp

Johanjulgran skrev:
Har byt soppa filtret nu i allafal :)
:tummenupp

*/ ?>
Back