MotoGP

Johan Stigefelt körde 500 2001. Närmare än så blir det inte i någorlunda modern tid.

Hojen var en ROC Yamaha från nådens år 1995.

Det är gôtt att vara först med korrekt information när någon med felaktig eller ofullständig info postar efteråt. :nöjd
 

Bifogat

  • sabre500_01.jpg
    sabre500_01.jpg
    103.7 KB · Visningar: 124
I Motogp vet jag inte det måste varit nån gång under 500cc tiden Tommy sköld eller vad dom gamla rävarna nu hette:) har kanske varit ett o anant Wildcard också. Men annars hade vi ju Stigefelt i 250 under -04 och -05
 
I Motogp vet jag inte det måste varit nån gång under 500cc tiden Tommy sköld eller vad dom gamla rävarna nu hette:) har kanske varit ett o anant Wildcard också. Men annars hade vi ju Stigefelt i 250 under -04 och -05



Haha! Shit! Jag kollade in stigefelts hemsida och en av mekanikerna där råkar vara min tjejkompis pappa - haha. Sedär=)
 
I Motogp vet jag inte det måste varit nån gång under 500cc tiden Tommy sköld eller vad dom gamla rävarna nu hette:) har kanske varit ett o anant Wildcard också. Men annars hade vi ju Stigefelt i 250 under -04 och -05
Inte många rätt där :rolleyes:

Antar att du tänker på Peter Sköld och Peter Lindén.

Stiggy körde in 250 VM -05.
 
Johan Stigefelt körde 500 2001. Närmare än så blir det inte i någorlunda modern tid.

Hojen var en ROC Yamaha från nådens år 1995.

Det är gôtt att vara först med korrekt information när någon med felaktig eller ofullständig info postar efteråt. :nöjd

Vad var där för märklig finansiär bakom det projektet?

Snacka om att spola pengar överbord och köra en direkt icke konkurenskraftig maskin med en halvmedioker förare, borde ju blivit billigare och bättre att fixa tag på en hygglig Aprilia 250 och slåss om top10 istället för att vara hopplöst sist i 500.

Och vad tänkte johan på, var det förmånen att få lov att titulera sig ex500 förare efter pensionen eller hade han bränt för många broar bland 250 teamen?
 
Vad var där för märklig finansiär bakom det projektet?

Snacka om att spola pengar överbord och köra en direkt icke konkurenskraftig maskin med en halvmedioker förare, borde ju blivit billigare och bättre att fixa tag på en hygglig Aprilia 250 och slåss om top10 istället för att vara hopplöst sist i 500.

Och vad tänkte johan på, var det förmånen att få lov att titulera sig ex500 förare efter pensionen eller hade han bränt för många broar bland 250 teamen?
Ett stall som bl.a haft Ron Haslam och Steve Hislop som förare i GP500 resp. BSB.

Having campaigned the V-twin in 2000 Sabre realised they needed more powerful V4 machinery. Unable to lease a factory bike the team set about building their own. Over the winter of 2000/2001 the Sabre V4 was designed and built in the teams new premises in Essex, England. A chassis was built based on the Yamaha YZR of 1994, noted by many as the firms best design to date. YZR crankcases and gearbox were used and custom made engine internals, pipes and ignition were fitted.

Johan Stigefelt was contracted to ride the new machine. The Sabre V4 was wheeled out for the first IRTA test at Estoril, Portugal in April 2001. The bike performed beyond the teams expectations and lapped within two seconds of the factory bikes.

Throughout the 2001 season the bike was a great success with Sabre consistently the best performing privateer team. The bike was developed further at each Grand Prix but unfortunetely the tide was turning against two stroke machinery. Plans were announced to phase out the 500cc bikes and replace them with 990cc four stroke machines. Early indications were that the new four stroke machines would outperform even the best of the factory two strokes and the future looked bleak for a small team on a limited budget. More bad news was to follow though as only eleven teams would be franchised for the next five years. With Sabre being the last 500cc team to join the World Championships a grid place was not offered for the following year.

http://www.sabresport.co.uk/racing/team_history.php
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top