MotoGP: Tester 2006

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Verkar som en del åker till Australien och en del till Qatar.
Någon som vet vilka team som kommer att testa vart och när?
 
Yamaha och Suzuki i Qatar. Honda, Kawasaki och Ducati på PI om jag fattat rätt.
 
Gustav O skrev:
Yamaha och Suzuki i Qatar. Honda, Kawasaki och Ducati på PI om jag fattat rätt.
Väljer det sånt här helt själva eller funkar det?
Hade ju varit bättre om de kört ihop på samma ställe, blir ju svårare att jämföra tider nu :gnissla
 
sandstream skrev:
Väljer det sånt här helt själva eller funkar det?
Hade ju varit bättre om de kört ihop på samma ställe, blir ju svårare att jämföra tider nu :gnissla

De kör sina gena tester nu, sen brukar det vara 2 gemensamma IRTA-tester som alla är med på innan tävlingarna drar igång.
 
Tider från motogp.com från dagens tester på PI:

1. Marco Melandri - (Fortuna Honda) 1.30.72
2. Nicky Hayden - (Repsol Honda) 1.30.94
3. Casey Stoner - (LCR Honda) 1.31.00
4. Sete Gibernau - (Ducati Marlboro) 1.31.25
5. Dani Pedrosa - (Repsol Honda) 1.31.49
6. Loris Capirossi - (Ducati Marlboro) 1.31.61
7. Kenny Roberts - (KR Honda) 1.31.65
8. Makoto Tamada (Konica Minolta Honda) 1.31.88
9. Shinya Nakano - (Kawasaki Racing) 1.32.04
10. Toni Elías - (Fortuna Honda) 1.32.34
11. Randy de Puniet - (Kawasaki Racing) 1.32.58
12. Jose Luis Cardoso- (D´Antín Ducati) 1.32.78
13. Alex Hofmann - (D'Antin Ducati) 1.32.97

Kul att se Stoner så pass långt upp.
Roberts problem är väl att han alltid kör bra första passen men sen förbättrar sig mycket mindre än toppförarna.
 
Last edited:
Despite the circuit suffering from blustery winds caused by the seasonal migration of local wallabies and hampering boomerang schedules the thoroughbred Italian managed a 1min 30.79 - two tenths quicker than the full factory haircut of Nicky Haystack.
"The bike worked very well today," admitted Melandri "So I'm just trying to imagine how much better it would have worked if it had been a full factory bike like Hayden's. Today we worked on finding a good base set-up for this ancient RCV and I feel that I am beginning to find rhythm without pushing too hard yet easily beating Hayden's time."


http://www.motogpnews.com/home.php?pageid=538
 
Regn på PI idag.
http://www.motograndprix.com/en/motogp/news_info/news_info_15941_1.htm?menu=home

The second day of MotoGP tests in Australia has been disrupted by the rain that has been falling on the Phillip Island circuit since this morning. The washout obliged the teams to carry out a session geared towards wet weather tyre tests and evaluations of their new bikes´ responses to the difficult track conditions.

After the second half of the day´s testing the state of the asphalt had improved, a situation utilised by riders and teams to try out mixed rubber compounds, but a downpour in the final part of the day practically forced the conclusion of testing.

Being as it was, the adverse climate cut short the session and reduced drastically the number of laps and kilometres covered. Some riders, such as Sete Gibernau, didn´t ride at all. The Spaniard watched the track and stayed in the paddock all day in preference to taking unnecessary risks on the GP06. His teammate Loris Capirossi only racked up ten laps in order to evaluate the Bridgestone compounds.

Randy de Puniet, one of the riders to complete the most laps on the second day of testing, suffered a fall which forced him to take to his second bike. He escaped without injury.

Some teams didn´t even note down their times due to the little value they placed on the rain-soaked test. The forecasts indicate a swift improvement for the third and final day of the Phillip Island Test, but the risk of heavy showers continues.
 
Trist med regn men de kanske fick lite info om hur hojarna uppför sig på regndäck.

Angående gårdagens tider: Visst var det väl så att Mladini och Corser körde höga 32:or på PI?
Rätt bra om man jämför med de långsammaste förarna i går.
 
sandstream skrev:
Trist med regn men de kanske fick lite info om hur hojarna uppför sig på regndäck.

Angående gårdagens tider: Visst var det väl så att Mladini och Corser körde höga 32:or på PI?
Rätt bra om man jämför med de långsammaste förarna i går.

Man körde 1.29.3 på kvalet förra året, och 1.30.3 på rejset. Men nog skulle toppen i SBK kunna hänga på i kön.
 
Sete visar att takterna från förra året sitter i :hihi

sh_sete_pa_graset.jpg
 
Dagens tider.
1. Shinya Nakano JPN Kawasaki Racing Team 1min 42.6 secs
2. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team 1min 42.62 secs
3. Marco Melandri ITA Fortuna Honda 1min 42.63 secs
4. Toni Elias SPA Fortuna Honda 1min 42.96 secs
5. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team 1min 43.3 secs
6. Makoto Tamada JPN Konica Minolta Honda 1min 43.74 secs
7. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team 1min 44.87 secs
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top