MotoGP: Stål istället för kolfiber?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Racing försvaras ofta med att företagen kan utveckla produkter som kommer konsumenterna tillgodo inom sin tid. Det köper jag rakt av när det gäller mycket, som tex TC, ABS, fjädring, bränsleförbrukning osv.

Men kolfiberbromsar?

De är otroligt effektiva när de är varma och minskar bromssträckan men de skulle aldrig fungera på en gathoj så därför förstår jag inte riktigt varför de fortfarande används? De ger visserligen MotoGP en fördel gentemot WSBK men borde inte stålskivor ge längre bromssträckor och därmed större möjligheter för omkörningar?

Vad tror/tycker ni?

Jag skulle vilja påstå att det inte har speciellt mycket med skillnad i god bromseffekt att göra (vilket väl går att uppnå med stålskivor), utan med den ökade smidighet/lättsvängdhet som blir effekten av det minskade masströghetsmomentet/roterande massan. Vilket i sin tur skulle kunna vara en underlättande omkörningsfaktor, ...kanske.

Last edited:
Slicks är det väldigt få som har på gathojen också... ;)

Visst, jag förstår din poäng, men ska inte MotoGP ha det värsta av det värsta? Dom har ju en hel del som aldrig kommer att hamna på en gathoj.

Varför skulle inte kolfiberbromsar kunna fungera på gathojar?
När tekniken först kom så krävde de mycket värme för att fungera, men mycket har hänt sedan dess. Ny teknik har sett till att arbetstemperaturen sänkts och att man snabbare når dit. På sportbilar är kolfiberbromsar vardag nu. Skulle kunna hamna på en Fireblade lätt, den har ju redan C-ABS. Fördelarna är både att de inte mattas vid upprepada bromsningar och den lägre ofjädrade vikten.

*Host* "låg ofjädrad vikt" jomenvisst, verkar ju vara en röd osammanhängande tråd i GP-sammanhang, vägde inte enbart Bridgestones enhetsdäck mellan 9-12kg/st? Den vikten sitter dessutom allra längst ut på rullningsdiam. o ger därmed allra mest gyroverkan/chassietröghet, tätt följt av fälg(banans)vikt, så vad var frågan...:va

*Host* "låg ofjädrad vikt" jomenvisst, verkar ju vara en röd osammanhängande tråd i GP-sammanhang, vägde inte enbart Bridgestones enhetsdäck mellan 9-12kg/st? Den vikten sitter dessutom allra längst ut på rullningsdiam. o ger därmed allra mest gyroverkan/chassietröghet, tätt följt av fälg(banans)vikt, så vad var frågan...:va
Ja, det är ju därför dom måste ha kolfiberbromsar :D

Det gällde väl om motogpteknik som kan hamna på gathojar?

Tunga bromsskivor är enbart negativt, det begriper vem som helst.
Tunga däck har heller inget egenvärde. Men om tyngden medger en väldigt stark stomme som gör däcket stabilt vid väldigt lågt lufttryck = stor anliggningsyta = bra grepp, så kan det värdet mycket väl överstiga det negativa med ett större masströghetsmoment (ofjädrat vikt är det ingen som har nämnt).

Jag är ingen däckstekniker så jag spekulerar lite, ...och du har dålig koll på fysik, som inte ser värdet i låg roterande massa. ;)

Varför skulle inte kolfiberbromsar kunna fungera på gathojar?
När tekniken först kom så krävde de mycket värme för att fungera, men mycket har hänt sedan dess. Ny teknik har sett till att arbetstemperaturen sänkts och att man snabbare når dit. På sportbilar är kolfiberbromsar vardag nu. Skulle kunna hamna på en Fireblade lätt, den har ju redan C-ABS. Fördelarna är både att de inte mattas vid upprepada bromsningar och den lägre ofjädrade vikten.

Lite info som saxats...
Kolfiberbromsar är det som används i tävlingsbilar och flygplan. Dessa är tillverkade av kolfiberarmerad kol, ofta kallad carbon-carbon, C/C eller CFRC. Belägg såväl som skiva tillverkas i CFRC.

Keramiska bromsar är precis som namnet antyder tillverkade av ett keramiskt material. Detta kan vara exempelvis kiselkarbid förstärkt med kolfiber, så kallade kolfiberkeramiska bromsar.

Keramiska bromsar ger stabila friktionsegenskaper vid låga såväl som höga temperaturer, de är lättare än motsvarande järn-skivor, korroderar inte och håller mycket längre. Just motståndet mot korrosion är den huvudsakliga fördelen enligt Audi.

CFRC bromsar ger mycket hög friktionskoefficient vid högre temperaturer och de tål mycket höga temperaturer. CFRC leder också värme bra och är motståndskraftiga mot termoshock. Bromsarna i en tävlingsbil kan nå peak temperature över 1000 grader innan temperaturen stabiliserar sig vid ca 700 grader efter ungefär en sekund. För att fungera bra så måste temperaturen hållas uppe, medeltemperaturen kan ligga kring 450-500 grader. Denna typ av bromsar utsätts för mekanisk såväl som kemiskt slitage genom oxidation (bromsarna oxiderar till koldioxid vid högre temperaturer). För tävlingsbruk är dessa bromsar kostnadseffektiva pga deras långa livslängd jämfört med järnskivor.

Då bromsprestandan i regel begränsas av fästet och inte bromsarna så spelar det dock inte så stor roll för bromssträckorna vilket material man väljer. Men det är klart, finns en storleksbegränsning hos skivorna och bromsservo inte är tillåtet så är CFRC helt klart fördelaktigt för en tävlingsbil. För en gatbil behövs dock bra bromsprestanda vid låga bromstemperaturer, och keramiska bromsar är det naturliga valet.

De kolfiberkeramiska bromsarna som ex. Audi och Porsche använder tillverkas av SGL Group. Till SGL Group hör också Hitco vilket är en tillverkare av CFRC bromsar. Andra tillverkare av belägg och skivor av CFRC är Carbon Industries och Brembo. Brembo tillverkar även kolfiberkeramiska bromsar åt bland annat Ferrari och Corvette.

Keramisk kan funka men inte kolfiber.

Big Red skriver
vägde inte enbart Bridgestones enhetsdäck mellan 9-12kg/st?

Jag har också sett den uppgiften.
Men som jag minns slutade det hela med att 9-12kg/st var de kompletta hjulens vikt, dvs fälg med nav, bromsskivor och däck.

...och du har dålig koll på fysik, som inte ser värdet i låg roterande massa. ;)

Nä faktiskt inte. Sila mygg o svälja elefanter anyone? I sportbilsvärlden väger stora tjocka stålskivor med tillhörande monster-ok "bly", därför finns tillvalet carbonceramic brakes där + att man här släpar runt/behöver bromsa ned en massa på runt 1.5ton blixtsnabbt/vill även ha en så låg ofjädrad vikt /totalvikt som möjligt, så bromsarna är underlägsna på en bil om man går efter totalvikten kontra värsta senaste sporthojen. På landsvägs mc känner man knapppt nån större skillnad på -1.5kg för paret på bromskivorna fram, när fälg, däck bromsok, axlar o framgaffel väger som de gör. Alltså mc-bromsskivor i stål är ganska lätta (i förhållande till den totala vikten på komplett framhjul) med sina nitade alu-nav = inget större behov av att banta mer vikt just där.

Men i MotoGP ger ju det fördelar som t.ex. att man kan använda ännu mindre diam. på skivorna (till 16 + 16.5 tums framfälgarna) o mindre lättare bromsok men ändå bättre bromskraft kontra till hur stor handkraft som behöver användas vs stål-diton. Dyrt o opraktskt pga. tätare serviceintervall samt sliter mer bromspads = mer bromsdamm på gaffelbenen som suger fast/sliter, samt om man inte har värsta race ABS'en är det lättare än plättlätt att bromsa ikull (speciellt med kalla däck på gata) har jag hört...;)

Last edited:
Tunga bromsskivor är enbart negativt, det begriper vem som helst.
Tunga däck har heller inget egenvärde. Men om tyngden medger en väldigt stark stomme som gör däcket stabilt vid väldigt lågt lufttryck = stor anliggningsyta = bra grepp, så kan det värdet mycket väl överstiga det negativa med ett större masströghetsmoment (ofjädrat vikt är det ingen som har nämnt).

Jag är ingen däckstekniker så jag spekulerar lite, ...och du har dålig koll på fysik, som inte ser värdet i låg roterande massa. ;)

Okej, man måste ha däck som väger 9-12kg för att kompensera för ett lågt lufttryck, right? Är det inte bättre att blåsa i mer luft, som inte väger något, som vanligt liksom?

Snälla, förklara för mig...

Racing försvaras ofta med att företagen kan utveckla produkter som kommer konsumenterna tillgodo inom sin tid. Det köper jag rakt av när det gäller mycket, som tex TC, ABS, fjädring, bränsleförbrukning osv.

Men kolfiberbromsar?

De är otroligt effektiva när de är varma och minskar bromssträckan men de skulle aldrig fungera på en gathoj så därför förstår jag inte riktigt varför de fortfarande används? De ger visserligen MotoGP en fördel gentemot WSBK men borde inte stålskivor ge längre bromssträckor och därmed större möjligheter för omkörningar?

Vad tror/tycker ni?

Har haft samma funderingar och ser inte heller hur eller varför detta skulle gagna gatåkaren.

Med dagens konstruktion av kolfiberbromsar lär vi aldrig se dem på gathojar. Dels då skivor och belägg hör ihop och alltid måste bytas tillsammans och dels att de inte funkar jättebra när de blir nedkylda av regnvatten.

Okej, man måste ha däck som väger 9-12kg för att kompensera för ett lågt lufttryck, right? Är det inte bättre att blåsa i mer luft, som inte väger något, som vanligt liksom?

Jag har också sett den uppgiften.
Men som jag minns slutade det hela med att 9-12kg/st var de kompletta hjulens vikt, dvs fälg med nav, bromsskivor och däck.

Med dagens konstruktion av kolfiberbromsar lär vi aldrig se dem på gathojar. Dels då skivor och belägg hör ihop och alltid måste bytas tillsammans

Nää, det där stämmer väl inte? Inte byter de belägg när det kvalar i GP och kommer in för ett nytt set däck?

Nää, det där stämmer väl inte? Inte byter de belägg när det kvalar i GP och kommer in för ett nytt set däck?
Jo, det stämmer och det är därför de inte gärna byter framdäcket eftersom då måste bromsskivorna flyttas till den andra fälgen. Bak har de stålskivor.

Angående slicks på gathojar så stämmer det att vi aldrig kommer att få det men i teorin kan vi köra med exakt samma gummiblandning bara någon fräser lite spår i däcket.

Med lägre däcktryck och lagom hårdhet på stommen kan däcket tryckas ihop mer och man får mer gummi mot asfalten vilket ger bättre grepp.

Angående slicks på gathojar så stämmer det att vi aldrig kommer att få det men i teorin kan vi köra med exakt samma gummiblandning bara någon fräser lite spår i däcket.
I teorin kan man göra massor med saker ;) Men du vet ju också att kalla slicks är ganska kassa, för att inte tala om i regn. Det är nog få som vill ha med sig depåstöd och däcksvärmare överallt. Det är ju inte bara mönstret som spelar roll, det är ju bara ett påhitt från myndigheterna, det är ju en milsvidd skillnad på gummiblandningen i ett slicks och ett gatdäck ;)

Med dagens konstruktion av kolfiberbromsar lär vi aldrig se dem på gathojar. Dels då skivor och belägg hör ihop och alltid måste bytas tillsammans och dels att de inte funkar jättebra när de blir nedkylda av regnvatten.

Om vi pratar carbonceramic skivor som finns som fabriks-tillval på bilsidan ihop med dubbla 6-kolvsok för bl.a. Ferrari F430, så kan jag efter egen testkörning i fuktigt, kallt höstväder i Swe intyga att det var det enda som imponerande med den bilen. :eek: De bromsarna är ju godkända för gatbruk o klarar "kall" starttemp. o vattenexponering, högg i riktigt överdjävligt bra, man önskar ju att accet i motorn hade varit lika uppfriskande! (550hk på 1300kg är inte så värst) :hihi

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...