MotoGP - Silly season 2015

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Känns som dags för en 2015-tråd. :)
Spekulationerna inför 2015 kan börja!
Många platser att fylla och många förare "up for grab".

Nuvarande kontrakt för 2015 ser ut enligt följande:

Repsol Honda Team
Marc Marquez tom 2016
Dani Pedrosa tom 2016

Yamaha Factory Racing
Valentino Rossi tom 2016
Jorge Lorenzo tom 2016

Suzuki Team
Aleix Espargaro 2015
Maverick Vinales 2015

Ducati Team
Andrea Dovizioso tom 2015
Andrea Iannone tom 2015

Monster Yamaha Tech 3
Pol Espargaro
Bradley Smith tom 2015

LCR Honda MotoGP
Cal Crutchlow tom 2015 RC213V
Jack Miller tom 2015 RCV1000R

Marc VDS Racing Honda RC213V
Scott Redding tom 2017(?)

Gresini Aprilia
Alvaro Bautista tom 2016
???

Cardion AB Motoracing - Honda RCV213V
Karel Abraham

Avintia Blusens GP14
Hector Barbera
???

Pramac Racing Team
Danilo Petrucci tom 2016
Yonny Hernandez tom 2015 (GP14.2)

Drive M7 Aspar RC213V
Nicky Hayden tom 2015
Eugene Laverty tom 2015

Came IodaRacing Project
???
???

NGM Mobile Forward Racing - Yamaha M1 motor + chassie
Stefan Bradl tom 2015
Loris Baz tom 215

Förare utan kontrakt 2015:
Hiroshi Aoyama
Randy De Puniet
Lukas Pesek

Posta gärna om ni ser nåt så fyller jag i.

Edit: Diverse
 
Last edited:
Äh, ut med hälften & in med lite nytt blod från Moto2 & WSBK! Vore jag chef hade de 10 sista på din lista fått sparken direkt!
EsA (världens mest överskattade förare?) kanske hade fått ett år till på sig, resten kommer ALDRIG vinna ett GP oavsett cykel/förhållanden.
 
Brukar så många förare vara okontrakterade samtidigt? :va

Känns ju lite som om man väntar in några resultat från Moto2.
Det där med att plocka folk från WSBK verkar ju gå sådär.
Vem från WSBK, WSS skulle kunna platsa?
 
Äh, ut med hälften & in med lite nytt blod från Moto2 & WSBK! Vore jag chef hade de 10 sista på din lista fått sparken direkt!

Möjligtvis några talanger från Moto2 i så fall, men jag tror tyvärr inte att ett enda namn i WSB skulle lyckas bättre än de tio sista på listan.
 
Möjligtvis några talanger från Moto2 i så fall, men jag tror tyvärr inte att ett enda namn i WSB skulle lyckas bättre än de tio sista på listan.

Rea bevisa ju motsatsen till din tes när han fick låna Caseys hoj. Var ju Iofs. några år sen. Fast för min del handlar det mer om att jag hellre skulle se Sykes, Baz & Camier i GP än Barbera, Abraham & Laverty. Rankar du verkligen Laverty som en bättre förare än Sykes?
 
Jag tycker Lorenzo ser lite hängig ut på tv-bilderna från depå. Kan det vara så att han har svårt med motgångarna?. Kanske på väg till Honda,,,eller Suzuki tillsammans med Pedrosa.
 
Jag tycker Lorenzo ser lite hängig ut på tv-bilderna från depå. Kan det vara så att han har svårt med motgångarna?. Kanske på väg till Honda,,,eller Suzuki tillsammans med Pedrosa.

Läste nånstans att det läkt ut från Suzuki att de skulle ha en rejäl bomb på G inför 2015. Om det var mer åt önskehåll eller mer substans än så vette tusan. Hitta tyvärr inte länk ska kolla vidare.

Ser ut som alla utom cal crutchlow sitter på utgående kontrakt!
 
Om Marquez inte skadar sig, så tar han förstås mästerskapet igen. Och då lär Lorenzo vara sugen på Honda.
Såvida inte Marquez då lyckas lägga in veto, så har vi nog Lorenzo på Honda nästa år.
Då får Pedrosa leta nytt, och eftersom Yamaha behöver ersätta Lorenzo så känns Pedrosa faktiskt mest kompetent av de Yama kan välja. Tror faktiskt att Yaman kan passa Pedrosas körstil, mer än Hondan passar Lorenzos..

Alternativt om Lorenzo stannar hos Yama, så går Pedrosa till Suzuki.
Då tror jag vi har Maverick Vinalez hos Honda.
Teamkompis till Pedrosa hos Suzuki blir i så fall RdP.
Dovi och Vale stannar där dom är. Om Vale dock mot förmodan skulle sluta, så tar förmodligen Dovi hans plats hos Yama.

Bradl och Smith har man nog tröttnat på, de blir ersatta med nya ansikten.
Abrahams plats betalas ju av hans farsa, så han kör kvar nått år eller två till.
 
Rea bevisa ju motsatsen till din tes när han fick låna Caseys hoj. Var ju Iofs. några år sen. Fast för min del handlar det mer om att jag hellre skulle se Sykes, Baz & Camier i GP än Barbera, Abraham & Laverty. Rankar du verkligen Laverty som en bättre förare än Sykes?

Om jag var teamchef och "tvingad" att välja bland de tio nedersta namnen på din lista så skulle jag välja i alla fall Iannone, Espargaro och De Puniet före alla nuvarande WSB-förare, alla dagar i veckan. Och förmodligen också Hector Barbera (han fanns inte med på listan...?).

Flera av de som huserar i WSB just nu har ju vid ett eller annat tillfälle provat MotoGP-hojar, Moto2-hojar såväl som gamla 250-hojar, utan att imponera. De som ligger i toppen just nu är ju också att betrakta som "late bloomers", det vill säga de har varit med några år med gradvis bättre framgångar. De som har talangen för att lyckas i MotoGP gör som Valentino, Lorenzo och Marquez - man är med i toppen av sin klass från dag ett. Annars har man helt enkelt inte talangen.

Rea, Sykes och Camier skulle förmodligen göra lika bra resultat som de som just nu ligger femtonde och nedåt i MotoGP, om de fick samma material. Jag tror dock inte att de skulle göra mycket bättre resultat och att ge dem fabriksmaterial skulle vara bortkastat i jämförelse med de som nu har det materialet.
 
Verkar så.
Bridgestone drar sig ur efter 2015.
Vill någon ny ens ha posten? :glömdet
 
Blir intressant att se vem som får sist #2 hos Honda, det är ju inte helt lätt att hitta ngn som är snabbare än Pedrosa, för att inte tala om Marquez.
Pedeosa, Lorenzo eller en ung/ny förmåga?

Vem får köra Bradls och Bautistas Honda? Skulle gärna se Andrea Iannone hos LCR.
 
Last edited:
Sådär ja, inte nån högoddsare men det gick fort :)

De var väl helt enkelt tvugna, annars hade någon annan snott honom fort. Hade nog hellre sett honom på en ducce, suzuki eller nåt annat som inte kommer hinna med ordentligt så man fått se honom göra omkörningar mer. :D
Fast, det är klart, Aprilia ska ju börja köra factory 2016... :hihi
 
Andrea Iannone kommer få Dovis plats ifall han går till Suzuki, garanterat

Skulle tro att du har rätt, framförallt eftersom han uttryckt att han vill vara lojal mot Ducati. Men inte desto mindre får man ju gärna önska att se honom hos LCR som Goffe gjorde ;)
Personligen skulle jag gärna se vad Dani Pedrosa skulle kunna göra med LCR-hojen som inte Stefan Bradl kan. Eftersom det gång efter annan sägs att det ska vara i princip identiskt material så borde ju i så fall de uteblivna resultaten hänga på föraren. Visst, sen förstår jag att teamet runt LCR inte har samma uppstyrning som Hondas Factoryteam och att det finns andra detaljer runtomkring som kan vara avgörande. Men de har väl åtminstone tillgång till samma data för inställningsmöjligheter som Factoryteamet har, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Något som vore kul, är om Stoner som gubben i lådan dök upp på den lediga platsen hos Honda, alternativt visar sig vara "bomben" hos Suzuki som det ryktats om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top