MotoGP Shakedown Test 31:a Jan -2:a Feb 2025

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
This is for test riders, rookies and manufacturers in concession Rank D, det vill säga Honda HRC med Johan Mir, Luca Marini , Honda LCR med Johann Zarco, Somkiat Chandra och bla Aleix Espargaro som testförare samt Yamaha med Fabio Quartararo och Alex Rins i Monster Energy Yamaha och Jack Miller och Miguel Oliveira i Prima Pramac Yamaha.
Concession Rank D se länken till Facebook längst ner. Där Ranking systemet förklaras och det klart framgår hur MotoGP håller på att förvandlas från tävling till Show där de sämsta får mer hjälp för att bli bättre och göra att spänningen ökar genom ovisshet. Dra fler tittare.
Testet körs på
1737975082902.png

Last edited:
Tävling blir det väl ändå?
Och vem vill ha det som i F1 att fabrikatet med mest pengar alltid vinner åravis i sträck?

Kanske en parantes i sammanhanget, men jag hörde för en tid sedan på någon pod (minns inte helt säkert vilken) att varje förare har ett begränsat antal däck och att man pga detta inte trodde att förare som Mir, Marini, Quartararo och Rins skulle vilja delta på shakedowntestet, utan spara sig till det officiella testet.

Det känns också spontant lite märkligt att det skulle vara på det viset eftersom det ju hämmar och begränsar det man egentligen vill åstadkomma, att de som är efter ska komma ikapp. Kanske har jag missuppfattat det hela, men det var så jag minns att det presenterades.

Kanske en parantes i sammanhanget, men jag hörde för en tid sedan på någon pod (minns inte helt säkert vilken) att varje förare har ett begränsat antal däck och att man pga detta inte trodde att förare som Mir, Marini, Quartararo och Rins skulle vilja delta på shakedowntestet, utan spara sig till det officiella testet.

Det känns också spontant lite märkligt att det skulle vara på det viset eftersom det ju hämmar och begränsar det man egentligen vill åstadkomma, att de som är efter ska komma ikapp. Kanske har jag

Då får vi lagom till lunch på fredag, lördag och söndag se vilka som kört dagens Shakedown test ! För då finns väl tiderna för dagens session ?
:)
Det blev lite konstigt min kommentar märktes CoBz ??? :va

Det känns också spontant lite märkligt att det skulle vara på det viset eftersom det ju hämmar och begränsar det man egentligen vill åstadkomma, att de som är efter ska komma ikapp. Kanske har jag missuppfattat det hela, men det var så jag minns att det presenterades.
De team/märken som har concessions har dock betydligt fler däck än de utan concessions men samtidigt vill man ha möjlighet till fler testdagar under året så antagligen därför man begränsar testandet nu i början av säsongen.

Sänds skiten tro? I så fall kanske jag förnyar.
Edit. Tydligen inte. Jag avvaktar.

Last edited:
De team/märken som har concessions har dock betydligt fler däck än de utan concessions men samtidigt vill man ha möjlighet till fler testdagar under året så antagligen därför man begränsar testandet nu i början av säsongen.
Det låter som en vettig anledning. En annan som bidrar är väl sannolikt också att både Yamaha och Honda har sina team-presentationer under pågående Shakedown och att man kanske inte vill riskera något i samband med dem.

Har det kommit några resultat från fredagen ? Testen har slutat 18 lokal tid, 11:00 svensk tid.
Jag kan inte se något än 12:10 ? Och inget 14:58. får se om det blir nått imorgon ?
1738331982475.png

Bifogat

• 1738321970567.png
    1738321970567.png
    438.9 KB · Visningar: 32
Last edited:
För mig blir MotoGP allt märkligare. Enligt länken i #1 till facebokk skulle endast consession D med Yamaha och Honda deltaga i Shakedown test. KTM låg med Aprilia i consession C. Ducati i Consession A. Nu är Ducati, KTM och Aprilia med i Shakedown. Men det är ju lätt ändra reglerna......Eller så har jag missupfattat.

Last edited:
För mig blir MotoGP allt märkligare. Enligt länken i #1 till facebokk skulle endast consession D med Yamaha och Honda deltaga i Shakedown test. KTM låg med Aprilia i consession C. Ducati i Consession A. Nu är Ducati, KTM och Aprilia med i Shakedown. Men det är ju lätt ändra reglerna......Eller så har jag missupfattat.
Kanske var det fabriksteamen från Ducati mfl som inte fick vara med?
Dessutom verkar dom ha begränsat med däck, så alla som fick dök inte upp ändå.

Förutom Fermin Aldeguer och Ai Ogura som är rookies så är det endast testförare som deltar från märken på nivå c och uppåt. Båda dessa kategorier har alltid varit tillåtna att delta på shakedown test.

Last edited:
Dagens (söndagens 2:a feb) resultat från Crash
1738500729380.png
Ja Ogura trivs på Aprilian och Hondan är inställd för passa Aleix. Av någon anledning. :)
Nakagami fick ingen tid idag ? Körde han inte ?
Men vänta en vecka så ser vi hur de står sig mot alla MotoGP förare och Ducati.
FEL raden OVAN: Testerna körs redan ONSDAG, TORSDAG och FREDAG den här veckan!

Last edited:
Aldeguer verkar bli varmare i kläderna också. 👍
Alltid kul att hålla koll på rookiesarna i början. 😊

Dagens (söndagens 2:a feb) resultat från Crash
View attachment 509979
Ja Ogura trivs på Aprilian och Hondan är inställd för passa Aleix. Av någon anledning. :)
Nakagami fick ingen tid idag ? Körde han inte ?
Men vänta en vecka så ser vi hur de står sig mot alla MotoGP förare och Ducati.
Som jämförelse så var snabbaste race varv 1.59.118 och snabbaste pole varv 1.56.337.

Får dock att förutsätta att ingen riktigt satsat på att sätta all out snabbaste varv och testen är ofta missvisande men kanske finns det en liten ljusning för Yamaha inför kommande säsong?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan