moto guzzi rusar..

  • Thread starter Thread starter RS
  • Start date Start date

RS

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha yzf supermoto
moto guzzi v65 florida
en gamal äckli custom typ.
v-twin

Har plockat ihop den ganska nyligen så kan vara felmonterat eller något lätt fel.

Felet är:
om den står på tomgång så rusar den upp massor i varv, drar jag i choken halva vägen så går den ner i varv. drar jag på full chok så rusar den upp i varv igen.
Vad kan det vara?
blå/svart ryker nog lite också.
 
Kanske ligger gasvajern lite tokigt, jag råkade ut för det en gång efter att jag hade haft isär den, försök att fixa lite med hur den ligger. Kan ju vara så enkelt ibland. att den går ner i varv med choken är ju att den får en annorlunda luft bränsleblandning, troligen därför att den ryker också.
 
ska leta tjuvluft imorgon då:D
ingår felet tjuvluft när den går ner i varv av att man drar i halva choken

Ja. Vid "halvchoke" ökas tomgången vilket normaliserar blandningen. Låter motsägelsefullt att tomgångsvarvet sänks av att tomgångsinställningen ökas, men jag har varit med om det.
 
Start-gas är bra på hitta läckor, spruta runt lite där packningarna sitter vid insugs sidan och kolla om motorn går ner i vara och gör det det är det säkert att den drar tjuvluft... god lycka
 
hitta ingen tjuvluft.
idag sluta den att starta också.

Eftersom den har startat sedan ihopplockningen, så står antagligen kammarna rätt och cylindrarna är någorlunda täta.

Plocka loss stiften och kolla så att det är ordentlig gnista.
Om det är felet, så kvarstår det första (rusningen).
Om stiften är sotiga så får den antagligen för mycket soppa i stället.
Men då brukar den inte rusa utan snarare vara långsam tillbaka till tomgång efter gaspåslag.
Om stiften inte är särskilt sotiga och ger gnista, så får den antagligen ingen soppa alls.
Plocka bort slangen vid förgasarna och kolla så att det rinner bra.
Töm flottörhusen.
Öppna soppakranen med dräneringsskruven öppen, så ser du om det är stopp i flottörventilen eller flottören hängt sig.
Om det kommer soppa i dräneringen, men inte in i motorn så är det stopp i ett munstycke eller för låg flottörnivå.
Får motorn soppa och gnista, så är det dags att göra ett kompressionsprov.
Är kompressionen låg, så häll i lite olja i cylindern och ta ett nytt prov.
Blir det bättre, så är det kolvringarna som inte tätar ordentligt mot cylinderväggen.
Är det fortfarande lågt så läcker det antingen i topplockspackningen (brukar höras och synas) eller så tätar inte ventilerna.

Du har väl färsk soppa i?
Sett till så att det inte är vatten i soppan?
Om inte: töm, rengör, fyll på.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top