Mothåll till kopplingskorg KTM 525?

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Hoj
HONDA CR 500R -96
Hallå. Nån som vet nått bra mothåll till kopplingscentrum på en KTM 525? Visst är muttern vänstergängad/felgängad?

Mutterpick av... men vill du vara seriös när du ska dra åt igen med rätt moment så tillverka en egen nyckel, Behövs ju bara 2 plattgärn rakt ner i spåren och svetsa fast dom i något lämligt typ 2st rör på hyffsat långa för att orka hålla imot ca50-60cm!!

Mutterpick av... men vill du vara seriös när du ska dra åt igen med rätt moment så tillverka en egen nyckel, Behövs ju bara 2 plattgärn rakt ner i spåren och svetsa fast dom i något lämligt typ 2st rör på hyffsat långa för att orka hålla imot ca50-60cm!!

Vilka spår menar du?

Vilka spår menar du?

Räfflorna som går rakt neråt i innerkorgen,,mellanskivorna har ju vågformer som passar i dom spåren.. bara ta plattgärn 2st på högkant och passa in tight där och svetsa fast i minst 50cm rör ell dyligt med tvärsgående förstärkningar,,,,

Alla kanske inte har svets i sin lägenhet.

Borrmaskin och en bit vinkeljärn och några skruvar kommer man långt med.

Bifogat

• DSC02101.JPG
    DSC02101.JPG
    107.8 KB · Visningar: 145
Alla kanske inte har svets i sin lägenhet.

Borrmaskin och en bit vinkeljärn och några skruvar kommer man långt med.

Man får väl vara lite försiktig så man inte har av dom där pinnarna... då får man köpa en ny lamellkorg, jag har testat!

Man får väl vara lite försiktig så man inte har av dom där pinnarna... då får man köpa en ny lamellkorg, jag har testat!

Jag har en oanvänd orginalkoppling med korg,tryckplatta,lameller,fjädrar osv.. om någon skulle behöva till 400-560 4T.. :tummenupp

pma vid intresse..

/R

Ja, absolut. Men det jag menade är att sätt press på lamellerna så dom gör jobbet. Dom håller i korgen och sen är det bara att skruva av muttern som vilken mutter som helst. Detta är det mest skonsamma sättet att göra jobbet på.

"Dom där pinnarna" får samma belastning som dom är konstruerade för. Om motorn snurrar med, vilket den gör om man inte kan låsa vevpartiet med en stopp skruv som sitter orginalmonterat i framkant på vevhuset. Finns på KTM och 04ans husaberg. Då så tar man en bit av ett drev med samma indelning och sätter som mothåll mellan primärdrevet och kopplingskorgen. Dom som inte har en bit drev brukar ta en bit aluminiumplåt att lägga emellan. Det går väl kanske att göra så med.

Bifogat

• Picture 001.jpg
    Picture 001.jpg
    75.9 KB · Visningar: 122
Back