motardkörning, vilken skyddsutrustning?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
vad kör ni med för skyddsutrustning när ni kör motard?

kör ni med crossutrustning?

kör ni med sporthojskinnställ?

blandar ni?

jag kollade på lite bilder på tävlingsmotardförare och det verkar som att många kör med crosstövlar men det är svårt att se vad de har för kläder

bmwjohan skrev:
2350857 vad kör ni med för skyddsutrustning när ni kör motard?

kör ni med crossutrustning?

kör ni med sporthojskinnställ?

blandar ni?

jag kollade på lite bilder på tävlingsmotardförare och det verkar som att många kör med crosstövlar men det är svårt att se vad de har för kläder
Crossstövlar är ett måste. Motardställ är att rekomendera, dom är skurna för en annan körsällning än RR ställen.
Vet inte vad du har för storlek men Marin o Fritid säljer fjorårställ, Sinisalo för 3300kr. Tel 0854 12221

Stoffy skrev:
2350868 Crossstövlar är ett måste. Motardställ är att rekomendera, dom är skurna för en annan körsällning än RR ställen.
Vet inte vad du har för storlek men Marin o Fritid säljer fjorårställ, Sinisalo för 3300kr. Tel 0854 12221

marin och fritid? var finns det bolaget? jag bor i stockholm. jag är 181cm lång.

motardstället, är det i skinn eller är det typ goretex? 3300 låter jäkligt billigt.

Edit. hittade hemsidan så jag såg var de finns. laxå och örebro. jag hittar dock inga motardställ på hemsidan?

Last edited:
Vanligt skinnställ funkar bra om man redan har ett, motardställ är säkerligen att föredra om man ska köpa nytt och bara köra motard. De är givetvis i skinn som andra ställ.

Crosstövlar och crosshjälm.

varför ska man köra med crosstövlar egentligen? jag har crosstövlar men jag tycker att dom är så klumpiga och osmidiga jämfört med sporthojstövlar. men det är väl en vanesak kanske.

bmwjohan skrev:
2350898 varför ska man köra med crosstövlar egentligen? jag har crosstövlar men jag tycker att dom är så klumpiga och osmidiga jämfört med sporthojstövlar. men det är väl en vanesak kanske.
Om du kör asfalt så kan de kanske fungera med rr kängor men motard körs ju på grus oxå. Då ar det skönt med lite rejälare saker på fötterna.

När du bromsar på grus eller hoppar så står du upp. Då du har högre skaft på crosstövlar så får du mycket bättre stabilitet när du står.

Har varit mycket snack om foten i backen, jag kör hen hel det med foten i på asfalten. Inte så jag märker det när jag köra snarare att jag ser det på stövlarna. vet inte om jag skulle vilja göra det med RR mockasiner.

Men kanske viktigast av allt. det ser för taskigt ut att köra motard med RR tofflor.

Testade köra en motard här om dagen med rr tofflor, det va ingen höjdare.. mellanrummet mellan forpinnar och växel t ex är anpassat till cross tofflor och det blir bara knasigt med rr modellen..

Stoffy skrev:
2350924Men kanske viktigast av allt. det ser för taskigt ut att köra motard med RR tofflor.

Kan ju tilläggas att en puckel på stället ser lite kul ut!

Last edited:
En nog så god anledning att använda crosskängor är att dessa har betydligt grövre och ofta utbytbar sula och denna slits mycket mer när du kör motard än sporthoj. Dels är fotpinnarna på motarder ofta av crosstyp med grova tänder vilket sluter på sulorna och dels är det inte ovanligt att man skrapar i sulan i asfalten när man kör med benet ut i kurvorna. RR-skor har sällan en sula som är anpassad för den sortens slitage. Jag tror inte heller sulorna brukar vara utbytbara på RR-skor.

Själv hade jag crosstövlar från Sidi som hade både skruvad (utbytbar) sula och speciella och utbytbara slitklossar som man enkelt skruvade på för att slippa slita så mycket på själva sulan. Att detta även gjorde sulan typ 5cm tjockare var ju ingen nackdel för mig eftersom det gjorde mig lite resligare än mina 175cm egentligen gör sken av :D

När jag körde hade jag ett motardskinnställ från Arlen Ness, crossövlar enligt ovan, crosshjälm, goggles och vanliga landsvägshandskar från Alpinestars.

Last edited:
jag kör i sportskinnställ och rrstövlar och tycker det funkar hur bra som helst.
Har precis bytt från sporthoj till motard och jag tänker inte slänga mina 2000spänns alpinestarsstövlar i garderoben och köpa ett nytt par bara för att det ska se rätt ut.

Jag har andra hål att stoppa pengarna i.

Jag har testat att köra i både och, men tycker det är lättare och skönare i crosstövlar. Mycket lättare att växla (kanske för att jag har små fötter?) och kicka och stabilare i allmänhet. Men om man inte känner nån skillnad så kvittar det ju.

Har skinnställ(RST Forza),Sidi FlexForce-stövlar.Ledade i ankeln,riktigt sköna.Cross-hjälm och skinnhandskar.

Skaffade mig ett par cross/motard stövlar idag och kan bara säga att det är en enorm skillnad mot rr tofflorna. Mycket skönare att köra i och känns betydligt stabilare! klart värt pengarna :tummenupp

Stoffy skrev:
2350868 Crossstövlar är ett måste. Motardställ är att rekomendera, dom är skurna för en annan körsällning än RR ställen.
Det där låter väldigt intressant, måste ringa och höra med dom. Men det blir nog svårt att hitta ett som passar till mina 185 cm och 67 kg. :gnissla

kör cross hjälm, sporthojsskinnställ, och alpinestars smx plus (rr?) tycker det fungerar fint. Har faktiskt inte ens tänkt tanken att prova med MX-stövlarna..

davve skrev:
2357680 kör cross hjälm, sporthojsskinnställ, och alpinestars smx plus (rr?) tycker det fungerar fint. Har faktiskt inte ens tänkt tanken att prova med MX-stövlarna..

Tyckte det va drygt att växla med mina smx+ sen är dom ju inte lika stadiga men det var igentligen mest växlingen jag störde mig på..

Cervantes skrev:
2357744 Tyckte det va drygt att växla med mina smx+ sen är dom ju inte lika stadiga men det var igentligen mest växlingen jag störde mig på..

Ställde du in växelpellen efter de nya stövlarna? Annars blir avståndet lite stort mellan fot och växelförare... Kör själv med mina gamla rr-tofflor och de funkar fint (på gata och rr-banor), får bättre känsla på bakbromsen tex vid bakhjulsåka och växlingar är absolut inget problem. Har även ett par FOX-stövlar som jag provade med i början men de kändes alldeles för klumpiga för gatåka, på motardbana kan jag dock tänka mig att de är bättre!

Som vanligt är smaken som baken, har man möjlighet att prova innan köp så är det absolut bäst!

Suomalainen skrev:
2359156 Ställde du in växelpellen efter de nya stövlarna? Annars blir avståndet lite stort mellan fot och växelförare... Kör själv med mina gamla rr-tofflor och de funkar fint (på gata och rr-banor), får bättre känsla på bakbromsen tex vid bakhjulsåka och växlingar är absolut inget problem. Har även ett par FOX-stövlar som jag provade med i början men de kändes alldeles för klumpiga för gatåka, på motardbana kan jag dock tänka mig att de är bättre!

Som vanligt är smaken som baken, har man möjlighet att prova innan köp så är det absolut bäst!

Orkade aldrig ändra avståndet.. ( visste dock att det gick :) ) tyckte det var obekvämt när man växlade upp inte bara avståndet.. svårt att förklara :va

Crosstövlarna skyddar ju ljusår bättre än landsvägsstövlarna.
Jag kör tillochmed med crosstövlar på sportmoppen, trots att jag har Alpinestars "finaste" modell av RRstövlar hemma. Tycker inte det är så klumpigt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman