Motardköp

medium

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Hoj
funderar
Tjenare jag har skrivit här tidigare, var någon gång under förra vintern om val av motard. Nu är det så att jag har fått pengarna jag väntade på tillslut och har frågor om 2 olika cyklar, och kanske få några tips på andra hojjar man kan titta på?

Jag saknar ett ben så hojjen måste vara så lätt som möjligt effekten är mindre viktig än vikten och jag är mer intresserad av att köra än att skruva.
Men som jag ser det verkar alla 400-450 cc vara tävlings motorcyklar med hög effekt vilket borde leda till sämre hållbarhet?

Jag har som sagt hittat 2 stycken som jag helst av allt vill veta om det är mycket att skruva med.

Husqvarna smr 450 och KTM 450 exc

Ktm'en är väll en enduro som är landsvägsreggad?
Men visst är husqvarnan också en tävlingshojj som man får köra med på vägen?

Tacksam för svar.

/Mvh Alexander Hansson

Saknar ett ben ?

Inte för att va dum eller något men jag hade köpt en quad.
(Kan säkert söka om bidrag för en sån , sen har du handikapp p-tillstånd på den också)

Jodå quad går att köpa men jag vill ha hojj.
Har båda benen men ett fungerar inte som det ska, måste bygga om hojje så jag växlar med det benet men jag kan inte använda det för att stödja mig på alltså behövs en lätt hojj.

medium skrev:
2669779 Jodå quad går att köpa men jag vill ha hojj.
Har båda benen men ett fungerar inte som det ska, måste bygga om hojje så jag växlar med det benet men jag kan inte använda det för att stödja mig på alltså behövs en lätt hojj.

Coolt!

Angående hojarna du har nämnt så är det ju racemaskiner. Täta oljebyten, ventiljusteringar med ganska täta jämna mellanrum samt större renovering en gång per säsong skulle jag tro.

Har gasgas en 300cc tvåtaktare som är gatreggad? Kanske inte mindre service men ett annat alternativ iaf.
Du har ju även Suka 400 fyrtakt men de är väl varken såvärst lätta eller roliga. Inte orginal iaf..

Har du testat eller känt på KTM 660? För stor?

Varför skulle han inte kunna ha hoj? En i potatoes saknar ett ben och har kört det mesta, bra dessutom!
Lätt, smidig med hyffsad längd innan man måste skruva så hade jag valt KTM 525 eller Yamaha wr450. Båda har elstart, osäker på hur bra den är på Yamahan dock.

:tummenupp
medium skrev:
2669594 Tjenare jag har skrivit här tidigare, var någon gång under förra vintern om val av motard. Nu är det så att jag har fått pengarna jag väntade på tillslut och har frågor om 2 olika cyklar, och kanske få några tips på andra hojjar man kan titta på?

Jag saknar ett ben så hojjen måste vara så lätt som möjligt effekten är mindre viktig än vikten och jag är mer intresserad av att köra än att skruva.
Men som jag ser det verkar alla 400-450 cc vara tävlings motorcyklar med hög effekt vilket borde leda till sämre hållbarhet?

Jag har som sagt hittat 2 stycken som jag helst av allt vill veta om det är mycket att skruva med.

Husqvarna smr 450 och KTM 450 exc

Ktm'en är väll en enduro som är landsvägsreggad?
Men visst är husqvarnan också en tävlingshojj som man får köra med på vägen?

Tacksam för svar.

/Mvh Alexander Hansson

Suzuki drz 400 är ganska liten & har långa serviceintervaller. Yama wr 450 är nog ett bra val men kräver mer service. Husqvarna har en ny (06-07 tror jag) 600cc lv reg med längre serviceintervaller som är mkt snygg, kolla på deras hemsida:tummenupp Nästan alla 450 maskinerna kräver mer service men har en hög körglädje.:tungan

Om du inte vill skruva allt för mycket så hade jag valt ktm:n för som du sa husa är mer race maskin= mer skruva. Ktm 600 och uppåt brukar ligga på 500 mil service husor runt 10 timmar intervaller

-PLM- skrev:
2669997 Varför skulle han inte kunna ha hoj? En i potatoes saknar ett ben och har kört det mesta, bra dessutom!
Lätt, smidig med hyffsad längd innan man måste skruva så hade jag valt KTM 525 eller Yamaha wr450. Båda har elstart, osäker på hur bra den är på Yamahan dock.
Men ktm 525 är ju en ren tävlings maskin det är la i klass med husa 650 survice!

Last edited:
Jo bra tips ska kolla runt lite mer.
Ktm 660 kändes lite tung, 625an har jag inte tittat på alls, men iofs så vänjer man sig förmodligen vid det men jag tror det är bättre med nått lite lättare precis i början med uppkörning och allt så man inte framstår som klumpig på hojjen.

Jag måste ju köpa cykeln före jag kör upp eftersom den måste byggas om så får växlingen på motsatt sida.

Elstart känns nästan som ett krav är svårt att kicka igång en hojj när man inte kan stödja på ett ben.

Ska titta lite närmare på suzukin kollade lite på den men valde bort den mest för utseendet men det går alltid att piffa till lite.

wr 450 lät väldigt intressant också måste fara och kika på lite fler hojjar nu efter julen.

Tack för allt intresse/tips.

medium skrev:
2670914 Jo bra tips ska kolla runt lite mer.
Ktm 660 kändes lite tung, 625an har jag inte tittat på alls, men iofs så vänjer man sig förmodligen vid det men jag tror det är bättre med nått lite lättare precis i början med uppkörning och allt så man inte framstår som klumpig på hojjen.

Jag måste ju köpa cykeln före jag kör upp eftersom den måste byggas om så får växlingen på motsatt sida.

Elstart känns nästan som ett krav är svårt att kicka igång en hojj när man inte kan stödja på ett ben.

Ska titta lite närmare på suzukin kollade lite på den men valde bort den mest för utseendet men det går alltid att piffa till lite.

wr 450 lät väldigt intressant också måste fara och kika på lite fler hojjar nu efter julen.

Tack för allt intresse/tips.

625 e ju tyngre en 660 har jag för mig :va

Jo det stämmer kollade upp det på www.ridez.com ....

Suzukin väger in på 119 kg yamahan på 105 lite mer skruvning måste man väll överleva för lite mer att köra med samt några kilo lättare.

Ktm 525 såg väldigt intressant ut också.
Jag ska ta mig lite tid att ringa och åka och känna lite på dom 2 modellerna nu efter julen och se vad jag kommer fram till.

Själv är jag inte så händig med en skruvmejsel men farsan arbetar som mekaniker så man får väll be lite snällt så han hjälper till.

Inte för o va dum men du lär få rediga problem med att bygga om så att du får växelspaken på höger sida :gnissla

När du ändå ska göra det så får inte bakbromsen plats där nere så köp en rekluse automatkoppling typ ''slipper clutch'' och fixa ett kit för att dra upp bakbromsen till styret. H

Helcoolt med personer med handikapp som kör båge, har vart i liknande sits själv och vet en snubbe som tävlade när man va ung, han körde hoj med bara en hand :yoparty

Det går ju att lösa elväxling så fint, bara att trycka på en knapp så är nästa växel i, tjohoo

Har ringt runt lite till några företag och det var några som sa att det inte skulle bli några problem att bygga om.

Jo bakbromsen måste upp till styret tror det är krav från vägverket.

Har alltid varit sugen att köra motorcykel men aldrig trott att det skulle fungera men jag fick prova på en polares cross i somras och upptäckte att det funkade lite smådetaljer som man behöver fixa men varför begränsa sig för att man har ett handikapp? Finns ingen anledning...

Var www.bikez.com inte ridez.com där jag har tittat runt på vikterna på dom olika hojjarna.

http://www.blocket.se/vi/10179410.htm?ca=2_s En sorts honda 450, mkt service på den?

Motard nissen skrev:
2671099 Inte för o va dum men du lär få rediga problem med att bygga om så att du får växelspaken på höger sida :gnissla

Nja de tror jag inte! Ett stag under motorn så är saken nästan biff

Den biten blir inga problem att ordna. Du ska ju inte köra enduro med knarren

medium skrev:
2671228
http://www.blocket.se/vi/10179410.htm?ca=2_s En sorts honda 450, mkt service på den?
ja hondan är det väldigt mycket service på!
har provat de mesta hojjar och hade du frågat mej så hade jag svarat dej en ktm 525 på rak arm...
vettig vikt, elstart och jag tycker att att det är rätt okej service på den oxå..
men det bästa med den mot tex 660 är svängradien, med tanke på att du kommer runt på typ halva arean mot 660. så du slipper backa och böka när det e lite trånkt. kan kanske vara en fördel för dej?
men visst det e yu inga typ 500 mil intervaller som på 660 i service

Back