Motardfälgar till DRZ400

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Var hittar jag? Hur vet jag vilka dimensioner som passar? Är det stor skillnad mellan fälgarna till olika fabrikat? Tacksam för alla möjliga tips :)

/C

Du ska till 99% ha 4.25 bak och 3.50 fram den vanliga dimensionen alltså , raceåkarna kör med 5 tums bakfälg.

Jag har ett sett Behrfälgar liggandes (3.50,4.25 , svarta) med allt.
Kan ordna distanser till alla cross,enduro,offroad.

Jösse skrev:
Du ska till 99% ha 4.25 bak och 3.50 fram den vanliga dimensionen alltså , raceåkarna kör med 5 tums bakfälg.

Jag har ett sett Behrfälgar liggandes (3.50,4.25 , svarta) med allt.
Kan ordna distanser till alla cross,enduro,offroad.

Vad får man betala för sådant då? Det som skiljer är alltså distanserna medan märken på fälgarna inte spelar så stor roll?

th0r skrev:
Vad får man betala för sådant då? Det som skiljer är alltså distanserna medan märken på fälgarna inte spelar så stor roll?
Märken är väl mer hur flashig man vill vara. På naven har du ju olika butmönster för skivor och drev så man ska väl ha rätt nav för va skiva man tänkt använda...

Personligen så bryr jag mig noll om hur mina fälgar ser ut, speciellt då de var risiga innan jag köpte dem. Billigast är bäst :tummenupp

OlleR skrev:
Märken är väl mer hur flashig man vill vara. På naven har du ju olika butmönster för skivor och drev så man ska väl ha rätt nav för va skiva man tänkt använda...

Personligen så bryr jag mig noll om hur mina fälgar ser ut, speciellt då de var risiga innan jag köpte dem. Billigast är bäst :tummenupp

Min trashbike behöver verkligen inga blingbling fälgar :) Hur vet jag vad det ska vara för nav och sånt då? Jag kan alltså helt enkelt hitta ett par billiga fälgar och lösa resten sen?

/En som kan alldeles för lite men tycker de e kul att åka :)

th0r skrev:
Min trashbike behöver verkligen inga blingbling fälgar :) Hur vet jag vad det ska vara för nav och sånt då? Jag kan alltså helt enkelt hitta ett par billiga fälgar och lösa resten sen?

/En som kan alldeles för lite men tycker de e kul att åka :)
Ska du använda allt som sitter standard (bromsskivor och drev) så äre ju bara gå ut å kolla hur bultarna sitter. Jag vet faktiskt inte hur mycket det skiljer sig från andra märken å modeller... Ska du köpa begagnat kommer ju fälgarna ihopsatta redan, så då gäller det att hitta sånna som redan har rätt mönster...

Ska du köpa nytt så äre bara du säger till dem du ska beställa från vad det är du ska ha. Många har stor nog kunskap att de bara behöver veta vilken modell det är dom ska va till.

OlleR skrev:
Ska du använda allt som sitter standard (bromsskivor och drev) så äre ju bara gå ut å kolla hur bultarna sitter. Jag vet faktiskt inte hur mycket det skiljer sig från andra märken å modeller... Ska du köpa begagnat kommer ju fälgarna ihopsatta redan, så då gäller det att hitta sånna som redan har rätt mönster...

Det är just där kruxet kommer.. rätt mönster, hur kollar jag vad jag behöver eller kan använda?

th0r skrev:
Det är just där kruxet kommer.. rätt mönster, hur kollar jag vad jag behöver eller kan använda?
Genom att gå ut och titta på din egen. Mät avstånd och räkna hur många dom är och hur dom sitter i förhållande till varrann. Bultarna som håller drev och skivor dvs.

Nu har jag varit och tagit lite bilder, du får gärna peka ut vad det är som gäller om du har tid och lust :)

Bifogat

• framfälg.jpg
    framfälg.jpg
    67.8 KB · Visningar: 105
  • bakfälg.jpg
    bakfälg.jpg
    57.9 KB · Visningar: 93
Nu hittade jag ingen bättre bild på hur de sitter på min hoj, så det får duga det här... Iaf röda cirklarna är bultar som syns, du har ju fler av dem... (och även jag)

Bifogat

• framfälg2.JPG
    framfälg2.JPG
    67.4 KB · Visningar: 98
  • framfälg_olle.JPG
    framfälg_olle.JPG
    47.1 KB · Visningar: 119
  • bakfälg2.JPG
    bakfälg2.JPG
    57.1 KB · Visningar: 104
OlleR skrev:
Nu hittade jag ingen bättre bild på hur de sitter på min hoj, så det får duga det här... Iaf röda cirklarna är bultar som syns, du har ju fler av dem... (och även jag)

Jo det är jag med på. Men måttet på hjulbulten eller vad man ska kalla den, den är standard eller? Har för mig att det är något som skiljer, tror jag har läst det någonstans. I alla fall på olika KTM-modeller. Om man behöver byta bromsskiva eller drev gör ju inte hela världen. Det är ju ändå överkomliga pengar.

th0r skrev:
Jo det är jag med på. Men måttet på hjulbulten eller vad man ska kalla den, den är standard eller? Har för mig att det är något som skiljer, tror jag har läst det någonstans. I alla fall på olika KTM-modeller. Om man behöver byta bromsskiva eller drev gör ju inte hela världen. Det är ju ändå överkomliga pengar.
Det är skillnad på axlar ja, men det är ju inge knepigt att mäta :) En bromsskiva kostar 2000-3000 riksdaler.

Mät avståndet mellan bromsskiva och drev på baknavet.Är det bredare på hjulen du tänkt använda än på ditt originalnav blir det bökigt.Då måste du fräsa ner navet,och det brukar inte finnas så mycket material att ta av.Distanser vid hjulaxlar brukar inte vara några problem.Samma om du behöver flytta isär bromsskiva/drev bak.

Blev aldrig något av kalaset i slutet av förra året, så är på jakt igen. Var handlar jag fälgar billigt?

Back