Motard VS Sport???

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Kanske en fråga som kommit upp 200miljarder ggr, men gör ett försök ändå!
Äger för tillfället en KTM 640 som jag knappt hunnit med att köra, typ 2mån innan kallgraderna kom. (Tog kortet sent)
Nån som äger/ägt motard och sport som kan skriva för/nackdelar. Använder hojen fram och tillbaka till jobbet från Huddinge till Sthlm C varje dag på sommaren och sen blir det ju nöjestripper en del samt nån vända om året hem till föräldrarna och krokvägarna i Dalarna.
För och nackdelar med försäkring å sånt vet jag redan....

Mvh // Dalmasen

För:
Försäkring vilket du redan vet
Billigare å krasha
Mer busfaktor
Går köra året runt med rätt sulor
Mer omväxlande om man nu har 21"/18"
Mindre farligt pga lägre hastigheter

Emot:
Service, på så gott som alla motarder
Går inte köra lika långt med som en sporthoj utan att behöva rita tillbaks randen mellan skinkorna.
Underhållskostnaden är högre

Jag vet inte. Resten är ju en smaksak. Har själv haft båda och föredrar motarden, sen har jag inte haft någon dunderhoj till sporthoj och inte heller någon sunkhoj till motard så det finns ganska logiska orsaker till det men jag väljer i af min Husaberg framför en yamaha R6, inte för att den är en dålig/tråkig hoj men för att husan är roligare enligt mitt tycke. Annars älskar jag verkligen R6an och tycker att det är en mycket fin hoj. :tummenupp

Som Philsson skrev.

Själv har jag haft R6 och R1 innan och trodde jag tyckte om de hojarna. Nu vet jag hur det känns när man hitat rätt!
Motard är enligt min mening fantastiskt mycket roligare att köra. Minuspoäng, om man bryr sig, är att inga tjejr blir impade av en kille som kör "moppe".:tungan

dewil skrev:
2671764 Som Philsson skrev.

Själv har jag haft R6 och R1 innan och trodde jag tyckte om de hojarna. Nu vet jag hur det känns när man hitat rätt!
Motard är enligt min mening fantastiskt mycket roligare att köra. Minuspoäng, om man bryr sig, är att inga tjejr blir impade av en kille som kör "moppe".:tungan

Jodå finns brudar som gillar motardåkare:tummenupp

jag äger för tillfället en R1 årsmodell 00 och en ktm 660 årsmodell 04. jag turas om att köra hojarna hela tiden.

när det är blött och kallt ute, dvs en stor del av året, är motarden svinkul att köra. r1'an är inge kul alls att köra just nu. för halt för den. däcken på r1'an får inte upp temp. det får motardens däck.

motarden känns mycket ofarligare att köra med. det går aldrig specielt fort med den. R1'an däremot kör man nästan aldrig under 200 med.

med motarden kan man sladda grusvägar. sjukt kul. r1'an är inte kul på grus.

på 90 och 110 vägar på sommaren är r1'an ca 1000ggr roligare att köra.

sittställningen på motarden är så sjukt mycket skönare.

när jag kör motard kollar ingen. när jag kör R1 vrider alla på huvet.

mycket billigare att serva och äga motard.

mycket billigare att krascha med motard.

om jag bodde i en stad som jag höll mig i hela tiden, dvs mest stadskörning samt lite körning utanför är motarden det klockrena valet.
om man som jag kör mycket landsväg äger R1'an totalt.

MEN... om man ska jämföra ännu mer så har jag en ktm 525sx också som jag kör motorcrossbana med. det klår allt. 1000ggr roligare än sporthoj och motard.

Som du verkar använda hojen passar nog en sporthoj bättre.

Olsson84 skrev:
2671368 Kanske en fråga som kommit upp 200miljarder ggr, men gör ett försök ändå!
Äger för tillfället en KTM 640 som jag knappt hunnit med att köra, typ 2mån innan kallgraderna kom. (Tog kortet sent)
Nån som äger/ägt motard och sport som kan skriva för/nackdelar. Använder hojen fram och tillbaka till jobbet från Huddinge till Sthlm C varje dag på sommaren och sen blir det ju nöjestripper en del samt nån vända om året hem till föräldrarna och krokvägarna i Dalarna.
För och nackdelar med försäkring å sånt vet jag redan....

Mvh // Dalmasen

Körde förra sommaren med en zx9r -02 som var kul men som nån skrev så vill de till att man kör runt 200 eller mer för att man ska utnyttja den. Bytte sen till en honda hm 450 som jag hade mer skoj me men kör nu en husa 650 som är ännu roligare:tungan Jag kör mkt hellre motard än sporthoj som det känns nu för lekfaktorn är mkt större, nackdelen är att man får serva lite mer men men.. Vill för närvarande oxå skaffa en 2T lv-reggad hoj för grusåka:yoparty

Geronimo79 skrev:
2672408 Körde förra sommaren med en zx9r -02 som var kul men som nån skrev så vill de till att man kör runt 200 eller mer för att man ska utnyttja den. Bytte sen till en honda hm 450 som jag hade mer skoj me men kör nu en husa 650 som är ännu roligare:tungan Jag kör mkt hellre motard än sporthoj som det känns nu för lekfaktorn är mkt större, nackdelen är att man får serva lite mer men men.. Vill för närvarande oxå skaffa en 2T lv-reggad hoj för grusåka:yoparty
KTM 300 EXC :tummenupp

En liten tanke bara,nu har du ju ställt frågan i motard forumet och här hänger väl dom som är motard frälst :D du skulle nog få andra svar av sporthojs frälsta som provat motard men inte fastnat för det. Går själv och grubblar, har åkt sport i 10 år och mycket fart och bus behövs nu för tiden för att man ska få den där kicken man fick i början :tummenupp så gixxer eller aprillia 550 till sommarn ja vi får se :confused:

philsson skrev:
2672415 KTM 300 EXC :tummenupp

Japp, eller GasGas ec 300! Skulle ligga runt 25tkr så ktm:en går nog bort då de är nyare & dyrare, säkert en kanonhoj annars. Hittade en -04 GasGas för 30tkr, klart ett alternativ.

Geronimo79 skrev:
2672615 Japp, eller GasGas ec 300! Skulle ligga runt 25tkr så ktm:en går nog bort då de är nyare & dyrare, säkert en kanonhoj annars. Hittade en -04 GasGas för 30tkr, klart ett alternativ.
Polaren bytte till sig en KTM 300 EXC 01? mot sin RGV 250 89 med 3kkr i mellanskillnad. En RGV från 89 är listad till runt 15 tusen så helt dyra kan väl inte KTMerna vara? Du får ju en större 4t för samma pengar nästan runt årsmodellerna 00.

Tomasol skrev:
2672573 En liten tanke bara,nu har du ju ställt frågan i motard forumet och här hänger väl dom som är motard frälst :D du skulle nog få andra svar av sporthojs frälsta som provat motard men inte fastnat för det. Går själv och grubblar, har åkt sport i 10 år och mycket fart och bus behövs nu för tiden för att man ska få den där kicken man fick i början :tummenupp så gixxer eller aprillia 550 till sommarn ja vi får se :confused:
Är det bara gasa man gör på hojen så blir ingen frälst av motard. Man måste ju våga busa lite, köra på bakhjulet, framhjulet, leka lite osv... Kan tänka mig att det är många som bara kör hoj rakt fram och behöver dedär 200km + för att känna att dom lever. För oss som vågar satsa lite så är motard ganska givet. Går ju stunta med sporhoj också förvisso men det blir en gnutta dyrare när man krashar. Sen är det roligare (anser jag) med en "trickcykel" än ett ånglok på 100hk +.
Så visst. Det finns nog många som provat motard och inte fastnat. Spec dom som kanske lånat / hyrt hoj någon enstaka dag som inte hunnit lära känna hojen samt hunnit leka något. Känslan från sporthoj till motard är grymt ostabil i början så det krävs att man ger det en chans innan man dömmer motarderna. Sporthoj å andra sidan är roligast i början, tills man tröttnat på effekten... För dom som gillar att svänga så funkar motard precis lika bra, lite svårare att knäskrapa dock, om man nu tycker det är ett måste. :tungan

Last edited:
Dom är lika roliga båda två. Köp en billig sporthoj och en billig motard så har du hela nöjet. :tummenupp

philsson skrev:
2672703 Polaren bytte till sig en KTM 300 EXC 01? mot sin RGV 250 89 med 3kkr i mellanskillnad. En RGV från 89 är listad till runt 15 tusen så helt dyra kan väl inte KTMerna vara? Du får ju en större 4t för samma pengar nästan runt årsmodellerna 00.

Är det bara gasa man gör på hojen så blir ingen frälst av motard. Man måste ju våga busa lite, köra på bakhjulet, framhjulet, leka lite osv... Kan tänka mig att det är många som bara kör hoj rakt fram och behöver dedär 200km + för att känna att dom lever. För oss som vågar satsa lite så är motard ganska givet. Går ju stunta med sporhoj också förvisso men det blir en gnutta dyrare när man krashar. Sen är det roligare (anser jag) med en "trickcykel" än ett ånglok på 100hk +.
Så visst. Det finns nog många som provat motard och inte fastnat. Spec dom som kanske lånat / hyrt hoj någon enstaka dag som inte hunnit lära känna hojen samt hunnit leka något. Känslan från sporthoj till motard är grymt ostabil i början så det krävs att man ger det en chans innan man dömmer motarderna. Sporthoj å andra sidan är roligast i början, tills man tröttnat på effekten... För dom som gillar att svänga så funkar motard precis lika bra, lite svårare att knäskrapa dock, om man nu tycker det är ett måste. :tungan

Det stämmer verkligen. Kändes som att sitta på en cykel. Sporthoj är hur stabil som helst, motard är inte det. Gillade helt ätligt inte känslan i början men sen efter några dagar var man inne i det o efter nån månad började man ha riktigt kul på bakhjul o så!=)

God jul nu!

Körde FZR1000 innan Highlanden tog platsen. Varför motard? Mer hojåka, mindre räka... Körglädjen och kurvnöjet framförallt.

Men det blir nog en plastraket till i vår, men motarden lämnar jag inte.

Tack för tipsen....känns som att jag trivs bra med den jag har nu så det blir troligtvis en sommar till med Motarden och sen får vi se hur mycket pengar som finns kvar. Funderar också på att köpa en sporthoj tillsammans med brorsan för då kan man åka den hem till Dalarna när man väl ska dit.....blev lite småslitigt att pressa 30mil på Motarden men det gick bra för jag körde omväg med mycket krokiga vägar.
Kul att höra lite olika åsikter från dom som ägt båda....

Mvh// Dalmasen

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back