Motard på caddy/pickup?

  • Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Passar det på alla modeller av bilarna? (nedfälld läpp då)

Bästa motoralternativen? Nåt annat att tänka på? Sugen på att skaffa en nu så man kan härja runt på vintern också! :yoparty
 
den funkar klockrent. dock blir väl inte pappa polis jätteglad när man inte ser skylten om man kör med lämmen nerfälld. dock går det att spänna fast hojen i fram och fälla upp lämmen så bakhjulet hamnar uppepå. framskärmen böjs lite men det gör inget direkt.

jag har en 1,3 bensinare. jävligt trött men helt klart överkomligt. dieseln är inte mkt piggare. helt snåla är dom inte heller om man har tung högerfot.

men annars en perfa crossbil:tummenupp
 
Vi fick plats med en SuperEnduro på en SSangYoung pickup. :yoparty

ViewImage.aspx
 
Köp 1,6. Enda motorn som är användbar. Rullar runt på 0,6-0,7 l/mil.
Se till att köpa en med kåpa. Vanliga flaktäckningen är helt värdelös, läcker in vatten och går inte att använda på vintern.

Kolla:
Rost rost rost. Hjulhus, fjädertorn bak, i flaket.
Tätningen till vindrutan. Läcker ofta in vatten.
Koppling. Blir snabbt dålig.
Vid ~15.000 mil ger muttern för drevet till femmans växel upp och det börjar vina om lådan. Enkelt löst, men bilen ska inte ha rullat länge med det felet.

Annars en kanonbil. Crossar och sporthojar får plats utan problem.

Lite sugen på en igen för att köra hojar och annat skräp på. Är tyvärr svårt att hitta en riktigt fin.
 
Köpte själv en skoda 1,3 då jag hittade en billigt med lite rost, en privatägare och under 10' mil. Funkar kanon änsålänge. Är ingen raket men ändå betydligt kvickare än jag räknat med efter läst på olika forum. Jag har kört min med sporthoj lastat många gånger och har aldrig varit några problem. Har skruvat dit nya fästöglor fram då original känns lite klena. Ligga på motorvägen i 140 med last är inga problem om man bortser från kupéljudet. Min drar ca 0,7 och går som en klocka.
 
Finns inte såå många ute, hittat en i Övik med drag (diesel). Dock är 5ans växel ur funktion.. måntro om det är enkelt fixat?..
 
Att tänka på är ju att det är mer än hojen som ska med. Inte kul att förstöra verktyg o dränka utr. bara för att man inte kan skydda grejerna mot väder o vind.
Går väl få en transporter eller motsvarande hyffsat billigt? Klart att föredra i alla lägen.
 
Jag rekommenderar diesel. Har en skoda pickis 1,9 d och den drar 0,56 ganska exakt. Brukar ställa hojen som på bilden, då står den stadigt och bra och man får plats med en massa grejer under.
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    117.5 KB · Visningar: 1,160
Kolla:
Rost rost rost. Hjulhus, fjädertorn bak, i flaket.
Tätningen till vindrutan. Läcker ofta in vatten.
Koppling. Blir snabbt dålig.
Vid ~15.000 mil ger muttern för drevet till femmans växel upp och det börjar vina om lådan. Enkelt löst, men bilen ska inte ha rullat länge med det felet.

Annars en kanonbil. Crossar och sporthojar får plats utan problem.

Lite sugen på en igen för att köra hojar och annat skräp på. Är tyvärr svårt att hitta en riktigt fin.

Kollade just upp en diesel som gått 10k mil, inte så mycket rost men då var det det där med 5an, viner om den.. hur enkelt är det att fixa? annars tyckte jag fjädringen var rätt svampig fast han nyss bytt fjäderbenen fram.. ska det vara så? växelspaken var hyffsat sladdrig och inte mycket till distinkta växlar heller??
 
Kört kanske 1500 mil med en Skoda pickis med minsta motorn. Skitbil som funkar ok. Ingen kvalitetskänsla, men annars helt ok. Nya fästöglor för lastning. Nervös om man lastar mer än tillåtet och högt annars funkar den fint. Körde rätt ofta Lund-Sthlm med hojar på flaket så gjorde en skylthållare med ljus att skruva fast på ovansidan av lemmen ifall man skulle bli stoppad.
 
Kollade just upp en diesel som gått 10k mil, inte så mycket rost men då var det det där med 5an, viner om den.. hur enkelt är det att fixa? annars tyckte jag fjädringen var rätt svampig fast han nyss bytt fjäderbenen fram.. ska det vara så? växelspaken var hyffsat sladdrig och inte mycket till distinkta växlar heller??

Det beror på hur länge den har gått med felet som sagt.
På min åtgärdades felet direkt, och den blev helt bra igen. Vet inte hur det är om man kör runt länge med ett drev som inte sitter som det ska.

Växellådan är någon 4-växlad ombyggd historia. Det sitter en påbyggnad på lådan i vänster hjulhus, öppnar du där så kommer du åt det drev/bult som är dåligt.
Antingen lyfter du motorn, men det går även att lossa motorn och sänka den i vänsterkant för att komma åt.

Fjädringen är ganska fast i bilen, den ska inte vara svampig nej.

Min växelspak var otroligt svampig. Det är någon led i länkaget som blir utslitet. Fixade det aldrig på min egen, då det var över gränsen för vad jag orkade göra på en slit-och-släng-bil.
 
Troligtvis inte relevant men har själv en Cheva s10 å tycker den e bra mycke trevligare än skoda pickis. Lemmen ligger i linje med flaket i nedfällt läge. Bensinförbrukningen är väl enda minuset ja kommer på, vill ha litern eller lite till å sitter v6a i min. Vill minnas att dom finns me 4a oxå men har ingen koll på förbrukning där.
 
Ja S10 är en fan så mycket bättre bil. Haft bägge! Köp med V6 nästan samma förbrukning.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top