Motard/offroad drevning XR650

kwattro

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Karlstad
Hoj
1000DS-03/FE450E-09/WR250F-07
Hej!
Har letat i forumet efter svar men inte funnit nåt passande..
Jag undrar om någon vet om man kan använda samma kedja
till 15/41 och 15/48 el 50 o bara justera bakhjulet. :va
41 bak är lite litet när man är ute o knixar i skogen men
hyffsat på större vägar.
Tänkte få till så snabba byten som möjligt mellan offroad och moto.
Annars är det väl bara att ha två kedjor antar jag..
Har någon förslag på drevning så är jag tacksam. :)
 
kwattro skrev:
Hej!
Har letat i forumet efter svar men inte funnit nåt passande..
Jag undrar om någon vet om man kan använda samma kedja
till 15/41 och 15/48 el 50 o bara justera bakhjulet. :va
41 bak är lite litet när man är ute o knixar i skogen men
hyffsat på större vägar.
Tänkte få till så snabba byten som möjligt mellan offroad och moto.
Annars är det väl bara att ha två kedjor antar jag..
Har någon förslag på drevning så är jag tacksam. :)
De går inte! 14-48 går, inte så mycket jobb att även byta framdrev
 
Boost 2 skrev:
De går inte! 14-48 går, inte så mycket jobb att även byta framdrev

Ok tack! Så du menar att jag kan ha samma kedja till 15/41 o 14/48?

Kanske du kan hjälpa mig med den här oxå?
Har lite lamellslir på 4an 5an vid fullgas..
Vad kan man göra förutom att byta lameller?
 
Tror knappast du kan justera till 7 kuggars skillnad.
Byt framdrev för enklast omdrevning. 1 kuggs skillnad inga problem, 2 vet jag inte.
Vet inte heller vilka framdrev som går att få tag i till den.
1 kugg mer fram motsvarar (ungefär) 3 kugg mindre bak.

edit: 1 kugg fram = 3 bak (inte 2)

Ang. kopplingen: byt oljemärke, öka fjädertrycket (hårdare fjädrar, 2 mm brickor el. extra stållamell) el. byt lameller
/u
 
Last edited:
kwattro skrev:
Ok tack! Så du menar att jag kan ha samma kedja till 15/41 o 14/48?

Kanske du kan hjälpa mig med den här oxå?
Har lite lamellslir på 4an 5an vid fullgas..
Vad kan man göra förutom att byta lameller?

Lameller är nog det första, annars hårdare kopplingsfjädrar... Passar bra att köpa fjädrar från GSX 750, med dessa håller i alla fall kopplingen till Boost 2 med hand turbokittade XR 650 alá +100 hkr!... :brinnerup

Annan olja kan också hjälpa till, men har det börjat att slira så är det nog dags för byte... Tror det är enkelt på XR som har en separat kåpa över kopplingskorgen, bara luta den åt sidan så behöver du inte ens tömma ur oljan... :tummenupp

/Göran
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top