motard konvertera

rex-ray

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
varberg
Hoj
cr500 - en för supermoto och en för crossåka
tjosan alla grus och motard åkare är ny här på forumet och tänkte bara ställe lite fråger andående motard moddning.

har en cr 500 -98 som jag tänkte skaffa motardhjul, framok och skiva till men finns det någon bra internet sida som säljer broms kit och sånt?

har sett att de vanligaste hjulen är 3.50/4.25" och 3.50/5.0" vilket funkar bäst och är lätast och billigast att skaffa fram däck till??

varför har de flesta motarder oventilerad skiva?

är det 6 eller 4 kolvar till framoket som är bäst?

ingen som har testat ok och skiva från en sporthoj eller liknande typ radial broms?

mycket fråger kanske men är tacksam för det svar jag får / sebbe
 
tjosan alla grus och motard åkare är ny här på forumet och tänkte bara ställe lite fråger andående motard moddning.

har en cr 500 -98 som jag tänkte skaffa motardhjul, framok och skiva till men finns det någon bra internet sida som säljer broms kit och sånt?

har sett att de vanligaste hjulen är 3.50/4.25" och 3.50/5.0" vilket funkar bäst och är lätast och billigast att skaffa fram däck till??

varför har de flesta motarder oventilerad skiva?

är det 6 eller 4 kolvar till framoket som är bäst?

ingen som har testat ok och skiva från en sporthoj eller liknande typ radial broms?

mycket fråger kanske men är tacksam för det svar jag får / sebbe


Grattis till en rolig hoj!
Köp ett motomaster-bromsok. Kolla på www.knobby.se vilken handlare som är närmast. Det är ett 4-kolvsok och funkar bra.
Bromsok från sporthojar brukar ta i ekrarna.
Oventilerad skiva sliter väl mindre belägg? Fast vete fasen om de flesta är oventilerade?:va Kanske annan känsla/bett i bromsarna? Fyll på du som vet.

Jag har 4,25-fälg bak och har för mig att det inte gick i någon bredare fälg eftersom däcket får en plattare profil med 5".
 


har sett att de vanligaste hjulen är 3.50/4.25" och 3.50/5.0" vilket funkar bäst och är lätast och billigast att skaffa fram däck till??

varför har de flesta motarder oventilerad skiva?

är det 6 eller 4 kolvar till framoket som är bäst?

Satsa på en uppsättning med 3.5*17" och 5.0*17" så kan ni köra med 160 däck.

Oventilerad, tror dock att ventilerad är vanligare.

4 eller 6 kolvsok, spelar ingen roll. Använd rätt huvudbromscylinder till oket bara.
 
tjosan alla grus och motard åkare är ny här på forumet och tänkte bara ställe lite fråger andående motard moddning.

har en cr 500 -98 som jag tänkte skaffa motardhjul, framok och skiva till men finns det någon bra internet sida som säljer broms kit och sånt?

har sett att de vanligaste hjulen är 3.50/4.25" och 3.50/5.0" vilket funkar bäst och är lätast och billigast att skaffa fram däck till??

varför har de flesta motarder oventilerad skiva?

är det 6 eller 4 kolvar till framoket som är bäst?

ingen som har testat ok och skiva från en sporthoj eller liknande typ radial broms?

mycket fråger kanske men är tacksam för det svar jag får / sebbe



nu kommer jag inte ihåg men har för mig att distans till orginalok ska passa från xr600/xr650/cr500 o ev nån mer..
ej säker på de men nästan..
sen när jag jämförde mellan en cr500 och min xr600 såg naven bra liknande ut.. kanske passar nå sånt:va annars går allt o bygga..
bara axlar e samma.. funkar även om de inte är det men de underlättar ju.

3,5 o 5,0 som nån sa funkar nog bra men hittar du ett par med 4,25 funkar nog det oså.

skivan spelar ingen roll om den e ventilerad el icke.. smaksak antar jag.

vet inte med ok o sånt men vill du komma billigt undan så kör med ett ok från en sportis som har 2 st orginal och dess orginal grepp..

på dr,n så har jag fzr1000 skiva samt ok(4kolvs) o pump.. tokkänsligt o den nitar bara man kikar på den :yoparty
 
mät ordentligt bara innan du köper ett bromsok från en sporthoj.
jag försökte klämma på ett 6 kolvs från en ZX'9a. men det fanns inte en chans att få dit.

fick senare tag på ett 6 kolvs från ISR. funkar kanon. kolvarna på insidan är något mindre än dom på utsidan så det finns gott om plats för ekrarna.

CR500 motard är något jag också funderat på.
kanske nästa gång.

Xr´n duger ett år till
 
De skivor du sett som är helt solida är nästan garanterat "järn"-skivor. Ovanligt på gathojar(rostar som fan). Bettar bättre och leder bort värmen tillräckligt bra utan hål. (möjligt att de lätt spricker om man skulle hålborra dom, ej helt säker på detta).
De som är ventilerade är oftast tillverkade i nån form av rostfritt stål, aningen sämre bett i normalfallet men mer hållbara. Även lite lättare eftersom de är borrade.
Satsa på 5" bakfälg sålänge det går in i svingen!
By the way skulle jag gärna testa en 500 tvåtakt. Största tvåtakten jag kört är en gammal husqvarna 430 om jag minns rätt. Den var brutal men gammal. :gnissla
 
okej tack för bra svar..slänger upp lite bilder när jag är färdig med mortad moddningen.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top