Motard köp osv

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Tjena på er. Nu går tankarna om att skaffa min första mc. Fyller 19 nu i sommar men går runt tankarna att köpa en motard. Min pappa har både kort och mc så ska givetvis övningsköra med honom.

Men nu är frågan vilken hojj som är lämplig till en kille som mig. 182 lång ungefär och runt 85 kg kanske :tummenupp

Har kört cross i några år så vet iallafall hur man kör. Vill ha en lätt och smidig motard men som ändå är lite krut i. Har tänkt på ex Ktm 525 och Husaberg. Hur är dom egentligen med service osv? Allt gott och ont får ni gärna skriva. Även andra förslag om ni har det.

Hoppas jag skrivit i rätt kategori annars får ni flytta den.

MVH Adam

Måste finnas en miljard trådar om just detta. Mer race == mer skruva, Mindre race == mindre skruva. Dvs antingen valfri husa/ktm med icke LC4 maskin, annars KTM med LC4 (625/640/660 dvs) typ.

Husaberg 650 går bra....men är knöliga att starta (om man inte köper 04-> då funkar elstarten) dyra reservdelar, och få som håller på med dom.

KTM 525 exc går bra lätta att mecka med enkel service...har själv en sådan....byter olja var 10-15 timme och den e som ny varje gång. ställer ventilerna när hojjen är knölig att starta....billigare delar än husan....sen har du fler vettiga och spec kunniga verkstäder när det gäller ktm....lelles, dinmc , karlströms , mc sport.....mm....

Min rekomendation är att köpa en 450-520-525 EXC dom har liknande motorkaraktär och går bra......med lite träning man så sliter man upp båda hojjarna på sista växeln.....Sjukt roliga båda två....jag upplever ktmen lite smidigare...

Husaberg 650 går bra....men är knöliga att starta (om man inte köper 04-> då funkar elstarten) dyra reservdelar, och få som håller på med dom.

KTM 525 exc går bra lätta att mecka med enkel service...har själv en sådan....byter olja var 10-15 timme och den e som ny varje gång. ställer ventilerna när hojjen är knölig att starta....billigare delar än husan....sen har du fler vettiga och spec kunniga verkstäder när det gäller ktm....lelles, dinmc , karlströms , mc sport.....mm....

Min rekomendation är att köpa en 450-520-525 EXC dom har liknande motorkaraktär och går bra......med lite träning man så sliter man upp båda hojjarna på sista växeln.....Sjukt roliga båda två....jag upplever ktmen lite smidigare...

Okey de låter bättre med ktm då :) Ska kolla runt lite på blocket.
Och motard får man väll inte skjusa på? MVH Adam

Dom modeller som diskuterats i tråden är det inte godkänt att skjutsa på, däremot KTM 640, även 625 fr.o.m årsmodell -05.

Last edited:
Jag renoverade min 525 förra året för typ 16000kr.

Alla lager i motorn, ny kolv, nya ventiler, ny vevstake med tillhörande lager.

Det är dyrt, men knappast värt om man tänker köra mycket med hojen.
Nu kör man såpass lite så man kan leva med servicen, så det är som att ha en vanlig gathoj mer eller mindre.

Annars finns LC4, KTM 625/640/660, bra hojar som tåler stryk, men väger för mycket för min smak.

om man får skjutsa beror väl på hur dom är reggade, min sherco tex är reggad för två pers hur det nu gick till för det finns inte ens pinnar för passagerare :va
men ärligt,..... vem vill skjutsa på hojen :)

Till skillnad ifrån Husaberg 650 har Aprilia elstart och mindre service. Köp min!:D

Till skillnad ifrån Husaberg 650 har Aprilia elstart och mindre service. Köp min!:D

Husan har elstart, mindre service NEJ. Aprilian har dyrare delar, samt att man får vänta 2 månader på att få en del. Lämna Aprilian på service, jo visst, finns väl två återförsäljare i sverige som kan meka med dom.

Husan är brutal, jag tycker husan är värre än aprilian. JA jag har ägt båda två.

Husan har elstart, mindre service NEJ. Aprilian har dyrare delar, samt att man får vänta 2 månader på att få en del. Lämna Aprilian på service, jo visst, finns väl två återförsäljare i sverige som kan meka med dom.

Husan är brutal, jag tycker husan är värre än aprilian. JA jag har ägt båda två.

Oj, du verkar ha fått en tråkig bild. Jo Aprilian har faktiskt längre intervall.

Oj, du verkar ha fått en tråkig bild. Jo Aprilian har faktiskt längre intervall.

Husan har också 15 tim, vilket jag har för mig Aprilian också har.
Men jag skulle då inte vänta 15 timmar på varken husan eller aprilian.

Båda är ju gryma hojar, men för mig ligger husan närmare om hjärtat.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti