Motard jämfört med Touringmotard?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Efter att ha läst lite om diverse Motarder har jag kommit till slutsattsen att det finns 2 typer av motarder; Motarder (tim-intervall) och Touringmotarder (mil-intervall).

Det jag lurar lite på är hur noga det är med tim-intervallen när man inte tävlingskör. Måste man byta olja var 5e timme i sin Husa om man inte dragit ur den på varje växel i 5 timmar?

Någon som stäckt ut intervallet till säg 20-30 timmar? Märker man någon skillnad på filter och olja vi så sena byten om man inte kört så hårt som i tex en tävling?

Gissar att ni förstår ungefär vad jag undrar, men lite tillyxat; klarar en Husa 650 en resa på säg 250 mil utan service, eller kommer den rasa på halva vägen?

Jag tror att den fixar det ....
På touring blir det inte så mycket växlingar eller accelerationer osv som vid race. Det kommer inte bli så mycket skit och flis i oljan.

Jag är nästan helt säker på att hojen kommer klara det utan problem.

Last edited:
Jag tror nog också att det skulle funka att köra 250mil med en husa utan oljebyte om det är touringmil.
Ta t.ex en KTM 660 från 04 som har intervall på 250mil och en 05:a som har 500mil och det är ingen större skilnad på dom.
Husan har väl tätare intervall pga att det bara är 1L olja i den och slits därför hårdare.
Jag brukar byta olja på min husa beroende på hur jag kör, det är mellan 5-15tim, nu är det ju inte så mycket diff på det men jag kan inte säga att jag har sett att det är mer eller mindre flis, eller sämre olja någon gång på min.

En vanligt körd husa skulle nog utan problem klara 50-70h, men jag vågar inte prova:gnissla

Är inte så jobbigt som det låter, att byta olja och filter tar max 15 min när gjort det några gånger.

Brukar hålla mig runt 5-10 timmar, fast kör sällan över 10 timmar i sträck pga av att man får ont i arslet.

БОБАН;4548851 skrev:
Brukar hålla mig runt 5-10 timmar, fast kör sällan över 10 timmar i sträck pga av att man får ont i arslet.

10 timmar klarade jag inte ens på min förra hoj som var en Honda Transalp mod 08.. o de är ändå en riktig touringmaskin.

Jag håller ut på KTMen för att jag har så satans roligt!
Jag måste härda mig.. =/

så oljan kan man eventuellt byta vid ca 40h om man inte tokgasar, antar att filter byts i samma veva då? Hur är det med ventiler, hur ofta behöver de ställas om man "touringkör"?

så oljan kan man eventuellt byta vid ca 40h om man inte tokgasar, antar att filter byts i samma veva då? Hur är det med ventiler, hur ofta behöver de ställas om man "touringkör"?
40 timmar blir ju runt 280 mil, med genomsnittsfart på 70km/h.

Nu är jag ingen expert, meeeeen det låter ganska långt på en "racemotard".

Fasen, jag byter nog oftare på Xr'n...

Kör man med en bra olja bör det inte vara några problem.
Problemet är att det är en liten oljemängd i en "racemotor" och skiten har en lite mängd att fördela sig i . Men touringkörning kan inte jämföras med aggressiv racekörning :yoparty

Fördelen kan vara att du har ganska bra kylning, kör mycket på "halvgas" och växlar inte lika ofta när du tourar.

Ventiljustering kan man nog glömma, skulle den bli svårstartad kan man börja fundera, men det kan ju fixas då ...:tummenupp.

En mindre mängd användbara verktyg bör alltid tas med :huvet

Last edited:
Det är tyvärr såna här trådar som gör att det säljs så många rasbenägna racemotarder och ger dom ett dåligt rykte. Det är väldigt svårt att äta kakan och ha den kvar. Även gatkörning sliter hårt på de här hojarna. Det är knappast någon som puttrar runt med en husa eller liknande och tar man ut den på större vägar så ligger man långa stunder på höga varv, varven är det som dödar enstånkorna.

Det är tyvärr såna här trådar som gör att det säljs så många rasbenägna racemotarder och ger dom ett dåligt rykte. Det är väldigt svårt att äta kakan och ha den kvar. Även gatkörning sliter hårt på de här hojarna. Det är knappast någon som puttrar runt med en husa eller liknande och tar man ut den på större vägar så ligger man långa stunder på höga varv, varven är det som dödar enstånkorna.

Kan bara hålla med.. I ena tråden ser man någon som säger att du kan lätt köra 1000 mil utan att byta olja i en husa. I andra änden av forumet kan man läsa vilken skit kvalité husa har som bara rasar :rolleyes:

Jag byter var 5e timme, skulle säkert gå att dra ut det till 10-15 timmar men absolut inte mer.. Det tar 10 minuter max att byta olja om du redan varmkört hojjen, kostnaden är drygt 120.- Tycker man inte det är värt det så köp en touring motard.

Hojen skall givetvis skötas efter hur den används...:tummenupp

Köper du en begagnad hoj har du ingen aning om hur den har vårdats.

En del hojar har säkert servas ofta, men är de inte korrekt justerade/vårdade så kan det också slita ut motorn .

En del hojar vårdas säkert ihjäl också :confused:

Hur långt är ett snöre ?

(jag har en touringmotard :tummenupp)

Nu har jag visserligen inte haft någon husa eller liknande.
Men det som fått mig att välja bort modeller som just husaberg, ktm's exc el.dyl. är inte oljebytena och intervallerna (visserligen såg jag inte dom som en fördel då jag mycket väl kan tänka mig att dra ut på en långtur). Efter lite för mycket forumläsande har jag fått uppfattningen av att dom behöver renovering bra mycket oftare än t.ex. XR650/KTM LC4. Alltså så som kolvbyte, kamkedja, lite lager etc. Många pratar om att det är lämpligt vid ca 200h (var 1200e mil räknat med snitthastighet på 60km/h) och då blir det ganska dyrt och jobbigt i längden tycker jag.
Sedan finns det ju dom som tycker att man kan köra tills man får något problem med hojen, men jag vet inte om det leder till att det blir billigare och mindre jobbigt.

Som sagt det här är min uppfattning.

Nu har jag visserligen inte haft någon husa eller liknande.
Men det som fått mig att välja bort modeller som just husaberg, ktm's exc el.dyl. är inte oljebytena och intervallerna (visserligen såg jag inte dom som en fördel då jag mycket väl kan tänka mig att dra ut på en långtur). Efter lite för mycket forumläsande har jag fått uppfattningen av att dom behöver renovering bra mycket oftare än t.ex. XR650/KTM LC4. Alltså så som kolvbyte, kamkedja, lite lager etc. Många pratar om att det är lämpligt vid ca 200h (var 1200e mil räknat med snitthastighet på 60km/h) och då blir det ganska dyrt och jobbigt i längden tycker jag.
Sedan finns det ju dom som tycker att man kan köra tills man får något problem med hojen, men jag vet inte om det leder till att det blir billigare och mindre jobbigt.

Som sagt det här är min uppfattning.

Men att åka 200h motard är rätt mycket. Du åker ju inte ut på en 30mils tur direkt. Utan man åker runt och har roligt, så för min egen del blir det inte speciellt många timmar.

Längsta jag åkte på Husan på ett bräde var 4mil. Sen var det 4 mil hem igen då, men då hade man badat och solat ett tag emellan. Inte speciellt obekvämt om man låg i underkant på vad 6:e växeln gillade. Runt 120-130km/h. Skulle utan problem kunnat åkt 10mil med Husan.

Aprilian 550 sxv som jag har nu är nog 2 mil det längsta jag åkt på ett bräde, sen tar man bara ut den någon gång ibland och åker runt byn eller till någon polare. Blir inte så långa sträckor mao.

Husan hade servade jag var 5:e timme, tyckte inte att jag behövde sitta i garaget hela tiden. Det tog 30 minuter sen var det klart. Ska man bara byta oljan och filter kan man nog köra servicen på 5min.

Hmm, vi skall nog hålla isär begreppen ....

Första frågan var om man kan köra 250 mil med en Husa utan service (och att den inte tar någon skada) . Jag hävdar att den klarar detta.

Det andra rör motorns konstruktion. Husan och de vassare KTM´na är tävlingsredskap och optimerade för detta. De kräver mer underhåll. De är även gjorda för att vara lätta att sköta (lättåtkomligt osv)

Eftersom man har försökt optimera effekt/vikten så har man inte överdimensionerat något. Det betyder renovering ibland...( det är priset man får betala).

Fast å andra sidan är de gjorda för att tåla extremt mycket stryk och misshandel som kan uppkomma under race, med duktiga förare som kan krama ut det mesta ur motorn.

Att köra tills det rasar tror jag inte på, men man skall inte laga prylar som inte är dåliga.
Sköter man om sin prylar/vårdar så brukar man få en känsla över vad som behöver göras. (inte bara gå efter timmarna)

Att köra tills det rasar tror jag inte på, men man skall inte laga prylar som inte är dåliga.
Sköter man om sin prylar/vårdar så brukar man få en känsla över vad som behöver göras. (inte bara gå efter timmarna)

Om du inte ska gå efter timmarna och inte köra tills det rasar.. Hur ska du då avgöra när det är dax att renovera motorn? Att plocka isär hela motorn bara för att mäta upp och kontrollera slit delarna känns ganska slöseri med arbete när man lika gärna kan byta delarna när man kommit så långt..

Timmarna är bara en parameter som styr servicen och det är bra att hålla koll på dem. Man bör även väga in var och hur man har kört, både totalt och sedan sista servicsen. :va

Det är enkelt att mäta timmarna, men man får inte sluta tänka :tummenupp

Ett trick är att föra bok över vad och när man har gjort något med hojen.

Last edited:
Jag har varit med om ett par vevlagerras på KTM (inte mina). Ingen av gångerna skvalrade hojen om det utan när det hördes var det för sent. Ägaren är grymt petig med grejerna så det var definitivt inte brist på underhåll eller avsaknat motoröra. Andra gången kändes ljudet igen och hojen stängdes av direkt. Slutade ändå med att det mesta fick bytas i motorn. Därför som jag själv valde att byta ramlager min 560 på timmar som långt understeg rekommendation istället för att vänta.

Jag har varit med om ett par vevlagerras på KTM (inte mina). Ingen av gångerna skvalrade hojen om det utan när det hördes var det för sent. Ägaren är grymt petig med grejerna så det var definitivt inte brist på underhåll eller avsaknat motoröra. Andra gången kändes ljudet igen och hojen stängdes av direkt. Slutade ändå med att det mesta fick bytas i motorn. Därför som jag själv valde att byta ramlager min 560 på timmar som långt understeg rekommendation istället för att vänta.

Jag hade nåt jävligt störigt på min 560.. lät som ventil tickande hela tiden. Högt också! Ställde in ventilerna perfekt och kollade allt annat också. Blev inte av med det... Kollade en gång till, allt skruvades till rätta, men inte fan lät det annorlunda :mad:

Sålde den sen... Det är inte kul att serva var 5:e timme.

*/ ?>
Back