Motard för pendling

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tjena,
Det ser ut som att jag kommer att få pendla en del framöver, och vill inte slita på "finhojen". Har lite funderingar på att köpa en motard för det ändamålet, typ KTM Duke. Frågan är hur många mil kan man trycka i en sån innan den är helt slut ?

Eller kanske en Yamaha TTR ? Några andra förslag ? KTM har väl ganska korta service intervall, vad händer om man "förlänger" dem, till 1000 eller 1500 mil ? Behöver man hålla på med ventiljustering på dessa gatu-motarder (läs: Duke et co) .

Tänkte på BMW F800R men den var så himla tråkig. Visst, ett par drev senare kan den också bli rolig, men den kan nog inte mäta sig med en 160kg KTM
 
Dr650se! :yopartyLagom me krut med helsystem och öppet filter! Och dessutom 600 mils serviceintervaller på de, kan inte bli bättre!:banana
 
inte för att sabba dina planer men personligen tycker jag att du verkar ha en alldeles utmärkt pendlarhoj redan, annars om du nu envisas så funkar ju som dom nämnt ovan:
DR650 och xt660x.
 
Jag bara tänkte på andrahandsvärdet på min hoj om man kör lite över 1000-1500 mil om året .. ifs man kanske ska stoppa milersättningen i mc-kassan, och vänta på nästa SuperDuke 1200 ;)
 
Motarder är ju fantastiskt tråkiga att köra landsväg om man inte åker på bakhjulet eller busar på ett eller annat vis.
Men så har varken jag eller närmaste vänner aldrig klarat av att köra långa sträckor på lagligt vis.
På sporthoj slutar det alltid med att man ligger och kör så fort som det går, ja och på motard så går det inte bra heller, men de är väääldigt tråkiga att köra landsväg bara mil efter mil.
Men kolla på vad budkillarna kör om du nu vill ha nåt motardliknande som håller länge och det är väl bland annat XT som någon nämnde.
 
en dieselhoj kanske .. jag instämmer att det e tråkigt att köra motorväg, men det var just därför jag tänkte "motard". Lite bus, lite slangningar. Öva på väg till och från jobbet. har man tur så ramlar man och måste va sjukskriven ett par veckor :P

FZ1-an e faktiskt skön att köra långt med ..
 
Jag tycker ju att duke suger att pendla med om det handlar om att mata mil mest rakt fram i 90km/h. Då hade jag nog kört på en radfyra som vibrerar mindre och med längre serviceintervall.
 
Jag ser egentligen bara 2 alternativ Yamaha 660xt och Bmw x-moto, båda har 1000 mils service intervaller, Yamman lite bekvämare Bmw:n lite roligare...
 
Köp en KTM 640LC4 Skottsäker motor som bara går o går. Roligare än en trött XT och service gör man ju enkelt själv bara byta olja och filter o köra, tar max 20 min. Var 500:e mil e ju en lämplig intervall om man inte kör som en tok. Skulle nog inte vänta 1000mil på nån hoj oavsett rekommendation.
 
jag kör själv mina 35km enkelväg på xt660x och det funkar kanon.
oftast hitta jag en massa nya vägar hem och struntar i motorvägen då det är lite tråkig faktiskt och då bli det inte sällan 10mil och mer på hemvägen :D
vill man skojar till det går det ju att fixa en xt660x också. 15kg mindre, ngr hästar mer osv så bli det väldigt trevligt och 100mil service intervall plus en skönare sadel än konkurrenterna är ju att föredrar.

har haft radfyror och annat för men då blev det alltid bara fullgas till jobbet för att man vart lite sen och 200+ km/h vart inte sällsynt. visst det är kul men vill man har kvar livet och körkortet då borde man inte köra så pass varje dag.
på en motard sitter man upprätt för att ser bra över all traffik och vinden gör också att man inte kör fullgas hela tiden - bra för körkortet :)

negativ på en stånka är ju däcks slitaget. med rätt hårda gatdäck klarar man typ 600mil om man kör snäll

dumt för att pendlar tycker jag även kedjor är. min hoj få ofta står ute i regn, jag kör vid varje väder å då är det smörjning osv rätt ofta. ingen stor grej i sig men i längden kan det bli tråkigt.

har haft en hoj med kardan en gång och just för pendling vart det ju mkt smidigare. men sen är ju rolighetsfaktorn kanske inte så stor på en hoj med kardan ;)
 
En fighter då?
Nån gammal Blade eller R1:a fighter.

nja, för dyr försäkring

Kanske min motard passar dig.....kolla länken nedan........

Det e på planeringsstadiet ännu.

Köp en KTM 640LC4 Skottsäker motor som bara går o går. Roligare än en trött XT och service gör man ju enkelt själv bara byta olja och filter o köra, tar max 20 min. Var 500:e mil e ju en lämplig intervall om man inte kör som en tok. Skulle nog inte vänta 1000mil på nån hoj oavsett rekommendation.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240209 skottsäker säger du .. ovan länk kanske är bara undantaget som bekräftar regeln

Bra fråga där..
Snackar vi många mil i veckan, så bör du ju titta på en motard med lite längd på serviceintervallerna.

KTM 690 smc är bra för ändamålet. Jag råkar veta en som är till salu..
;)

ca 35 mil om dagen kan det bli
 
Last edited:
ca 35 mil om dagen kan det bli[/QUOTE]

Då återstår bara x660xt om du prompt ska ha en motard... Varför inte en Kawaski versys, billig och lite lagom rolig?
 
... men sen är ju rolighetsfaktorn kanske inte så stor på en hoj med kardan ;)

Nä det kan man inte påstå. Såvida vi inte pratar om K1300S, för den har väl kardan ?

ca 35 mil om dagen kan det bli

Då återstår bara x660xt om du prompt ska ha en motard... Varför inte en Kawaski versys, billig och lite lagom rolig?[/QUOTE]

Gillar inte paralelltwinnarna av nån konstig anledning
 
Last edited:
35mil om dagen:jisses

Då blir du bra trött i rö-en på en motard, jag pendlar 6 mil om dagen på min 640 Duke och det är helt okej men 35 vansinne broder....
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top