Motard eller Offroad däck

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
Om man ska köra mycket på vägen slits väg/grus däck mycket mer än motard däck?

Hur långt kommer man med orginal däck på en offroad om man kör ganska hårt på vägen? :confused:

Mina endurosulor gick från fullt till tomt på 10h asfalt, framdäcket såg dock nästan nytt ut. Hade bra gärna velat veta hur pass vanliga gatdäck på endurofäljar slits. Rent logiskt sätt om du har samma gummiblandning på endurofäljarna så borde de slitas mindre iom att däcken är större. Men det måste vara mycket mer körglädje av att köra på motardfäljar om man ska ha vanliga vägdäck. Du råkade ha ett par motardfäljar till övers hörde jag? :rolleyes:

Xr_Sebbe skrev:
Om man ska köra mycket på vägen slits väg/grus däck mycket mer än motard däck?

Hur långt kommer man med orginal däck på en offroad om man kör ganska hårt på vägen? :confused:
Jag hade AVON AM24 Gripster på min TTR600. Faktiskt väldigt bra grepp och oerhörd livslängd på dom. Funkade även kanon i skogen på lite grus osv. Kan varmt rekommenderas om man vill ha lite av varje.

Jag har en del 160 regndäck dunlop bak och massor med 120 race däck mönstrade till fram.
Kanche något till motard.
500 spänn.

Jag kör med TKC80 på min KLR och de har hållt helt bisarrt länge, jag använder den som pendlingshoj och har säkert kört 400-500 mil på däcken. De funkar bra på asfalt, hyffsat på grus och kasst i skog/geggamojja.

På min XR så kör jag MT21 och Metzeler MC4, de slits snabbt som fan på asfalt, särskilt MC4:an som är ett rent crossdäck. Funkar alltså inte alls på asfalt men är grymma i skogen.

Så vill du klara många asfaltsmil men ändå ha ett däck som funkar på grus så rekommenderar jag TKC80.

finns ju massvis av blanddäck som funkar hyffsat på gata o hyffsat på grus..
värre på gräs o lera

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...