Motard eller Enduro?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Ni har säkert sett liknande frågor tidigare i det här forumet men eftersom jag suger på att söka (ja, jag är född slö) så hoppas jag på några bra svar :)

Jag vill ha en hoj som uppfyller följande krav och undrar vilken typ jag ska välja (tips om olika modeller mottages gärna):
- Den ska vara reggad för gata och fungera i normal trafik
- Den ska kunna användas i ett endurospår
- Den ska kunna användas på en crossbana
- Det ska vara en fyrtaktare
- Den ska lära mig att köra på bakhjulet :tungan

Eftersom jag är en talanglös fan så räcker det med att den är någorlunda bra på sakerna ovan, den behöver inte vara i närheten av de bästa.

Finns det en sån hoj eller lever jag i en drömvärld?

Det blir en 450 enduro,ev med ett motardkit till.Möjligen något större typ KTM 525.Dra inte på dig någon 570-650 som nybörjarenduro,då tröttnar du första gången du ger dig ut i skogen.Försök att prova några olika märken och välj det som känns bäst.

Busaberg skrev:
Det blir en 450 enduro,ev med ett motardkit till.Möjligen något större typ KTM 525.
Om köra i trafiken har någon vikt så är väl en RFS-motor inte att rekommendera med dess täta olja, filter samt ventilkontrollintervaller.

Lv-reg XR400 med ett motardkit är nog den hojen som bäst klarar av dina önskningar. Den är hyfsat lätt och kräver inte täta serviceintervaller. Det är en ganska slö hoj, men vill du ha en mer effektstark hoj så blir det antingen en tyngre hoj exempelvis xr650, vilket lär bli en pina på cross och endurospåret, alternativt en hoj med tätare serviceintervall exempelvis crf450.

En Suzuki DR-Z 400S kan vara ett alternativ.
Den är gatreggad.
Endurospår funkar.
Crossbana har jag inte testat.
Fyrtaktare, ja. Med elstart, inte lika coolt som kick iofs men skönt. :)
Vet inte hur den är original men min går upp på tvåan och trean iaf.

Eftersom du själv sa att du var lat. DR-Z 400S

Edit: glömde säga att serviceintervallerna är på 600 mil. :banana

Last edited:
sandstream skrev:
Vad är ett motardkit?

17" fälgar, 17" däck, 320mm skiva, 6kolvs ok... något i den stilen.
Edit: Är du seriös så ska du ha hårdare configad dämpare och gaffel också.

Last edited:
Honda CRF 450 HM. CP-bra hoj på crossbanan, helt okay i skogen å huuur kul som helst på buset. Förutsatt att du ska snurra runt inne i staan och inte ute på landsbygden.

Tillkommer eventuell service

Jag tycker inte du ska köpa en trött hoj som DRZ eller XR. Då äre bättre köpa en tvåtaktare.

Last edited:
Jag köpte mig en Honda crf 450 motard med crosskit igår. Dels för att köra på bana med. jag var ute på våran lokala crossbana och hörde mig för om vilken maskin som var lämpligast. deras eniga svar var hondan. Grymt nöjd. Köp du med... :yoparty

Har provat polarens Yamaha 450 cross (-05) som är en fyrtaktare och den har kräm så det räcker och blit över för mig.

Fler förslag på lämpliga fyrtaktare mottages gärna!

sandstream skrev:
Har provat polarens Yamaha 450 cross (-05) som är en fyrtaktare och den har kräm så det räcker och blit över för mig.

Fler förslag på lämpliga fyrtaktare mottages gärna!
Det handlar inte så mycket om effekten utan mer om hur lätt hojjen e. En tung hoj blir slö. Varje kilo gör stor skillnad, både i prestanda och hur du själv presterar på den ;)

Köp en lätt fyrtaktare, eller eventuellt tvåtaktare.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman