Mopeder borde förbjudas på 70-vägar

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Det är nästan så att man krockar med dessa mopedister. Ser man tvåhjulig sak med en passagerare på 70-väg så tänker man ju logiskt att det är en MC som också kör kring 60-80km/h. Sen att det faktiskt är en jäkla moppe som kör i 20-30km/h gör ju att man tvingas tokbromsa efter att man pillat på radion och kommit närmare.

Hur kan man tillåta moppar köra på 70-väg när de enligt lag inte får framföras snabbare än 30km/h och EU-moppe 45km/h? De utgör ju närmast trafikfara (köer behöver väl inte nämnas), hur ofta ser man cyklister cykla mitt på 70-vägar?

De är iaf miljövänliga(re).

(Med detta menar jag inte att moppedåkare (se så bra ordval) får spamma på SH)

Villee skrev:
...man tvingas tokbromsa efter att man pillat på radion och kommit närmare...

Hmm... Är det inte i det här forumet folk brukar skälla gallan ur sig över "ouppmärksamma bilister...? :va

Sluta pilla på radion om du inte kan ha uppsikt på både vägen och radion samtidigt.

//@

edit: i fallet du beskriver är det du som är trafikfaran och inte mopeden.

Faktiskt du som inte var nåt vidare uppmärksam o får själv skylla dig för tokbromsandet.Sluta pilla på radion o håll bliken framåt :rofl

Men ja, vilken bra idé! Mopederna kan ju stanna i de samhälle där förbindelsen till närliggande städer består av 70+ vägar! Varför inte förbjuda traktorer, cyklister och fotgängare när vi ändå är igång, eller hästar... :rolleyes:

Villee skrev:
Det är nästan så att man krockar med dessa mopedister. Ser man tvåhjulig sak med en passagerare på 70-väg så tänker man ju logiskt att det är en MC som också kör kring 60-80km/h. Sen att det faktiskt är en jäkla moppe som kör i 20-30km/h gör ju att man tvingas tokbromsa efter att man pillat på radion och kommit närmare.

Hur kan man tillåta moppar köra på 70-väg när de enligt lag inte får framföras snabbare än 30km/h och EU-moppe 45km/h? De utgör ju närmast trafikfara (köer behöver väl inte nämnas), hur ofta ser man cyklister cykla mitt på 70-vägar?
Är kanske du som nybliven körkortsägare som borde ta en tankeställare om var du har uppmärksamheten någonstans? :rolleyes:

Nog ingen bra idé att förbjuda mopeder på 70 vägar, kanske dags att lyfta blicken från senaste Brittan fodralet och börja köra bilen! ;)

Däremot så får dom gärna lagstifta om att det ska krävas LGF-skylt på dom där jävla mopedbilarna, totalt livsfarliga i mörker. Man ser två bakljus och tror att det är en bil lite längre bort när det i själva verket är en mopedbil på nära håll.

Vanliga mopeder SKA man köra på gångväg med om sådan finns. Medans man inte FÅR köra på gångväg med EU-muppar. Sätt ALLA moppar på gångvägen ist :)

Blue skrev:
Nog ingen bra idé att förbjuda mopeder på 70 vägar, kanske dags att lyfta blicken från senaste Brittan fodralet och börja köra bilen! ;)

Däremot så får dom gärna lagstifta om att det ska krävas LGF-skylt på dom där jävla mopedbilarna, totalt livsfarliga i mörker. Man ser två bakljus och tror att det är en bil lite längre bort när det i själva verket är en mopedbil på nära håll.

¨Men hon e så snygg ibland!

Hehe näh, men tycker de borde finnas nå skylt på moppe som ni sa så man skiljer på MC och 30 åkare. Ok, tokbromsa kanske va överdrivet då det handlade snarare om att bromsa ned farten 20km för att sedan byta fil. Men tycker ändå det borde finnas sätt att skilja på moppe och MC bakifrån om de kör mitt på 70-90 vägar.

Som ni sa, gärna alla moppar på gång/cykelvägar.

Villee skrev:
¨Men hon e så snygg ibland!

Hehe näh, men tycker de borde finnas nå skylt på moppe som ni sa så man skiljer på MC och 30 åkare. Ok, tokbromsa kanske va överdrivet då det handlade snarare om att bromsa ned farten 20km för att sedan byta fil. Men tycker ändå det borde finnas sätt att skilja på moppe och MC bakifrån om de kör mitt på 70-90 vägar.

Som ni sa, gärna alla moppar på gång/cykelvägar.
Dom muppar som har skylt har inget skattemärke. Det har iaf nästan alla bågar :)

Nisse Järnet skrev:
Vanliga mopeder SKA man köra på gångväg med om sådan finns. Medans man inte FÅR köra på gångväg med EU-muppar. Sätt ALLA moppar på gångvägen ist :)

joo för det är ju verkligen skitkul att gå på en gångväg och bli omkörd av en eu moppe i 70 km/tim (dom går fortare än så med) för att du inte behagar vara lite uppmärksam när du kör bil! ?

ego? :kocko

hornet oskar skrev:
joo för det är ju verkligen skitkul att gå på en gångväg och bli omkörd av en eu moppe i 70 km/tim (dom går fortare än så med) för att du inte behagar vara lite uppmärksam när du kör bil! ?

ego? :kocko

Det är olagligt att köra 70km/h med sån där sak. 45km/h ska de gå, och hänsyn får man ta då man har sitt lilla "eu-moppekörkort".

Man får anpassa farten efter rådande förhållande. Därav trimmningen på min fd moped :)

Dagens mopedregler är fåniga enligt mig.

Villee skrev:
Det är nästan så att man krockar med dessa mopedister. Ser man tvåhjulig sak med en ...... De utgör ju närmast trafikfara (köer behöver väl inte nämnas), hur ofta ser man cyklister cykla mitt på 70-vägar?

Nu resonerar du precis som pensionärerna som kör ut mitt framför näsan på hojar för att de ser ut som mopeder. Du har ögon och huvud - använd dem.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti